Nike
Dunk
Egy milliók által kedvelt cipő.
Szerény kezdetek
A 80-as évek közepén, az Air Jordan I-en végzett munkája mellett Peter Moore tervezőt egy "College Color High" nevű projektre bízták. Ez a Nike College Colors programjának része volt, amelynek keretében a Nike hivatalosan is partnerségre lépett a Nemzeti Főiskolai Atlétikai Szövetség kosárlabda-bajnokságainak I. divíziójában szereplő csapatokkal, hogy a játékosok számára edzőcipőt és versenycipőt biztosítsanak. Mivel a Nike be akart kapcsolódni az akkoriban fellendülőben lévő egyetemi kosárlabdaéletbe, nagy hatást akart gyakorolni, ezért Moore és csapata olyan edző megalkotásába fogott, amely fokozza a játékosok teljesítményét, ugyanakkor a sportág növekvő rajongótáborát is megszólítja. Így kezdődött a Nike Dunk története; egy figyelemre méltó történet, amely a mai napig tart.
Légy hű az iskoládhoz
A Dunk nem sokkal az Air Jordan I után, 1985-ben jelent meg, és nevét a híres zsákoló kosárlabdadobásról kapta, amelyet 40 évvel korábban az olimpiai aranyérmes Bob Kurland tett népszerűvé. A 80-as évekre a zsákolás a sportág szerves részévé vált, így a Dunk remek név lett a cipő számára. A Nike úgy döntött, hogy a Final Four főiskolai döntőn dobja piacra - egy olyan eseményen, amely hihetetlen érzelmeket és izgalmakat váltott ki. Valójában az ezen a tornán részt vevő játékosok által tanúsított szenvedély képezte a Dunk formatervezésének egy részét. Akkoriban a legtöbb kosárlabdacipő egyszínű, gyakran teljesen fehér színben jelent meg, de a Nike úgy döntött, hogy eltér ettől a bevett gyakorlattól, és hét különböző kéttónusú, az egyes csapatok színeiben megjelenő színváltozatot hoz létre. Ez okos lépés volt. Nemcsak egy esztétikailag vonzó cipőt kínált a rajongóknak, hanem lehetővé tette számukra, hogy megmutassák elkötelezettségüket egy adott főiskola és a hozzá tartozó csapat iránt. A Nike tudta, hogy valami jóra vállalkozott, és a Dunk High-t az emlékezetes "Be True to Your School" (Légy hű az iskoládhoz) szlogennel adta ki.
Kosárlabda cipő tervezése
A Nike Dunk formatervezésében három korábbi Nike sziluett - a Jordan 1, a Terminator és a Legend - egyesült. Míg a tornacipő általános formája a Legendre épült, a másik két cipő inspirálta a felsőrész megjelenését, a varrott bőrbevonatokkal és a perforált orr-résszel. Alatta ék alakú középtalppal és koncentrikus gumialátéttel rendelkezett, amely stabilitást biztosított a játékosoknak a pályán való pörgés közben. A megjelenést a párnázott boka és nyelv, valamint a fűzők szokatlan szembeállítása tette teljessé. Ezek a teljesítménytechnológia legújabb fejlesztései voltak abban az időben, és a színezett külső divatos esztétikájához gyakorlati értéket adtak. Annak ellenére, hogy annak idején kosárlabdacipőként népszerű volt, az évek múlásával egyre több, technológiailag fejlettebb Nike-modell jelent meg, ami végül kiszorította a Dunket a pályáról.
A kosárlabdától a korcsolyázásig
A 80-as évek végén és a 90-es évek elején, ahogy a cipő népszerűsége csökkent, úgy vált elérhetőbbé, a háttérben maradt, de soha nem tűnt el teljesen. Ez idő alatt a Nike néhány egyszerű változtatást hajtott végre a Dunk-en, könnyű nylonnyelvet és alacsonyabb gallért adva neki. Ezek a frissítések, valamint a vékony, lapos, tapadó talp, a bokatámasz és a kemény bőrszerkezet éppenséggel tökéletesen illeszkedett a kialakulóban lévő gördeszkás szubkultúrához. Ahogy a Dunk a 90-es évek közepén-végén egyre kevésbé vált általánossá, egyre több gördeszkás vette át az egykor népszerű kosárlabdacipőt, mivel praktikus és megfizethető opciónak találták.
A visszatérés elkezdődött
A Nike már korábban is próbálkozott a gördeszkás világ megszólításával, korlátozott sikereket elérve, de mivel világossá vált, hogy a Dunk a közösségben elterjedt választás, a márka 1998-ban, 10 évvel azután, hogy lekerült a gyártósorról, visszahozta az eredeti Nike Dunket. Hamarosan a Dunk a világ különböző részein kezdett visszatérni. 1999-ben Kaliforniában megjelent a Dunk Low Pro B, Japánban pedig a Dunk Low CO.JP. Ezek a low-top kiadványok a szcéna önkifejezési vágyát egyedi testreszabásokkal, kísérleti színekkel, figyelemfelkeltő mintákkal és újszerű textúrákkal, valamint további védelmet nyújtó párnázottsággal fogadták el. Kezdtek megjelenni a kollaborációk is - a 2001-es együttműködés a Stussyvel különösen nagy visszhangot váltott ki. Ahogy a sneaker-rajongók rákaptak a trendre, néhányan még Japánba is elutaztak, hogy beszerezzék a Low CO.JP-t.
Egy új dizájn
2002-ben a Nike létrehozta a Nike SB gördeszkás részlegét, amelynek vezetésére Sandy Bodecker lett kijelölve. Bodecker tisztában volt azzal, hogy a Dunk mindenütt jelen van a gördeszkás szcénában, ezért egy olyan, a gördeszkázókra szabott Dunkot tervezett, amely valóban a közösséget szolgálja. Tanulva a márka korábbi, gördeszkás cipőre tett kísérleteiből, úgy döntött, hogy konzultál azokkal, akik remélhetőleg az ő tervét fogják viselni: magukkal a gördeszkásokkal. A Dunk Low Pro B alapján kialakított egy mintát, és bemutatta a gördeszkásoknak és a gördeszkaboltok tulajdonosainak, figyelmesen meghallgatva a visszajelzéseiket, hogy a cipőt olyanra alakíthassa, amit szívesen hordanának.
Bizalomépítés
Bodecker kemény munkája a Nike SB Dunk 2002-es bevezetésében csúcsosodott ki. A gördeszkásabb kialakítású cipőhöz nagyobb nyelv, extra párnázás és a Nike Zoom Air technológiája is tartozott a talpban, amely kiváló minőségű párnázást biztosított. Annak érdekében, hogy a tornacipő a gördeszkás közösség számára is vonzó legyen, a Nike négy gördeszkással - Danny Supa, Gino Ianucci, Richard Mulder és Reese Forbes - állt össze. Mindannyian saját aláírásukkal látták el a szettet, amely a "Colors By" sorozat néven vált ismertté. Ezeket csak 12 gondosan kiválasztott helyi gördeszkaboltban osztották szét, korlátozott számban, ami hozzájárult az üzletek virágzásához, így bizonyítva a Nike elkötelezettségét a szcéna iránt, és elnyerve ennek a szűk közösségnek a bizalmát.
Erős partnerségek
Eközben a Nike elkezdte kihasználni az együttműködések erejét is, hogy az új dizájn iránti hype-ot generáljon. Bár a népszerű deszkásokkal való partnerségek csodákat tettek, a márka és a New York-i Supreme gördeszkabolt közötti együttműködés volt az, ami igazán előre vitte az SB Dunket. Az exkluzív kiadás nagy sikernek bizonyult, és a 2000-es években további gördeszkaboltokkal való együttműködésekhez vezetett. Ezek egyike volt az SB Dunk Low Pro x Staple Pigeon - egy olyan cipő, amely 2005-ös megjelenésekor annyira kívánatos volt, hogy hatalmas tömegek gyűltek össze a készítő Jeff Staple manhattani Reed Space butikja előtt, hogy egy párat megszerezhessenek. Ez elég figyelmet keltett ahhoz, hogy bekerüljön az esti hírekbe, ami még nagyobb hírverést adott ennek a híres cipőnek.
Történelmi sneaker
Bár a Dunk népszerűsége az azóta eltelt években ingadozott, a Dunk soha nem tűnt el. Több mint 35 évvel azután, hogy az egyetemi kosárlabda ligák pályáin is megjelent, ez az időtlen modell még mindig erős, köszönhetően az olyan újrakiadásoknak, mint az ikonikus Panda színváltozat és az olyan kollaborációknak, mint az Off-White™ és Travis Scott. Minden Nike Dunk dizájnnak megvan a maga története, legyen az a kosárlabdához, a gördeszkázáshoz vagy a divathoz kötődő. A sok különböző iterációnak köszönhetően néhányuk inkább ritka műalkotássá vált, mint edzőcipővé. Alapvetően azonban a Dunk továbbra is egy szerény Nike cipő marad, amely hihetetlenül széles körben népszerű, és szilárd helyet foglal el a sneakerek történetében.