SPORTSHOWROOM

Nike

Air Force 1

Egy ikon története.

Air Force 1
© Nike

Egy illusztris név

Az 1980-as évek elején a Nike jól ismert volt futószakértelméről, de a kosárlabdában viszonylag kicsi volt. A márka ezt akarta orvosolni, ezért elkezdett dolgozni egy modellen, amely a híres amerikai elnöki repülőgép után a Nike Air Force 1 nevet kapta. Ez a magasztos név szerencsés választásnak bizonyult, mivel a dizájn végül világszerte ugyanolyan elismert lett, mint névadója.

© Nike

Légpárnázás egy kosárlabdacipőben

Az Air Force 1 esetében a Nike egy másfajta cipőt akart létrehozni, egy olyan cipőt, amely robbanékony ugrásokra és gyors mozgásra készült, és amely rendelkezik a nehéz landolások tompításához szükséges párnázottsággal is. Az előző évtized végén vezették be először az Air talptechnológiát, és a Nike tudta, hogy ha ezt az úttörő innovációt át lehet ültetni egy kosárlabdacipőbe, az nagy hatással lesz a tervezés minőségére. Nemcsak arra volt képes, hogy olyan stabil, támogató alapot biztosítson, amelyre a kosárlabdázóknak szükségük volt, hanem azonnal felismerhető szimbóluma volt a Nike kreativitásának és a legjobb lábbelik gyártása iránti elkötelezettségének is.

© Nike

Egy látnok tervező

Az Air talpegység átültetése egy kosárlabda edzőcipőbe rengeteg találékonyságot igényelt, és ez kemény kihívásnak bizonyult. Két évvel a vállalkozás kezdete után a tervezőcsapatnak még mindig nem sikerült Air kosárlabdacipőt gyártania. Ekkor döntött úgy a Nike, hogy a projekt vezetésével a látnok tervezőt, Bruce Kilgore-t bízza meg. Mivel már elismert amerikai terméktervezőnek számított, aki kiemelkedő karriert futott be, ő volt az ideális személy a Nike Air Force 1-en való munkára.

Szakértői tanácsok

Egy kiváló minőségű kosárlabdacipő megalkotásához Kilgore tudta, hogy a játékosok különleges teljesítményigényének kielégítése érdekében a funkciót a forma elé kell helyeznie. A Nike már többször is bevont különböző területek szakértőit az ilyen funkcionális innovációk megvalósításához, és ez most sem volt másképp. Kilgore podológusokkal és más szakértőkkel konzultált, hogy segítsenek a projektben, és végül egy vadonatúj Air párnázó egységgel álltak elő, amely kifejezetten az AF1-re jellemző.

A teljesítményre épülő kialakítás

Miután a mindent eldöntő talpegység a helyére került, a csapat a tervezés egyéb hasznossági szempontjaira helyezte a hangsúlyt. Kilgore a Nike Approach-ból merített ihletet, egy robusztus túracipőből, amelynek alsó sarka felfelé és befelé, az Achilles-ín felé ívelt. Ezt a tulajdonságot vitték át az Air Force 1-re, hogy rugalmasságot biztosítsanak anélkül, hogy az erősséget veszélyeztetnék, míg egy proprioceptív pánt tovább erősítette a boka védelmét. A játékosok tapadási igényeit is kielégítették a gumitalpakon található speciális kör alakú szerkezetek révén, amelyek lehetővé tették, hogy páratlan sebességgel váltsanak irányt.

© Nike

Az inspiráció váratlan forrása

Kilgore tervezését az építészet is inspirálta. A párizsi Notre Dame katedrális alaprajza adta az alapot a tartós kupac talpának füles megjelenéséhez - ami önmagában ritkán látható volt az akkori kosárlabdacipőkön -, ami ellensúlyozta a talpban lévő Air párnázás által biztosított extra magasságot. Ezeket a változatos hatásokat olyan okosan átgondolt elemek támogatták, mint például a változó szélességű fűzőrendszer, amely szorosabbra húzta a felsőrészt a lábfejhez a szoros illeszkedés és a nagyszerű irányíthatóság érdekében. Mindent egybevetve, Bruce kész terméke a minimalista tervezési etikát a Nike technológiai erejével ötvözte, hogy egy innovatív, stílusos cipőt hozzon létre, amely 1982-es megjelenésekor először vezette be a Nike Air-t a kosárlabdasportba.

Egy ikonikus kép megalkotása

Hogy nagyobb figyelmet fordítson az új dizájnra, a Nike felkérte az NBA néhány legjobb játékosát, hogy hozzanak létre egy ikonikus képet. A képen Moses Malone, Mychal Thompson, Michael Cooper, Calvin Natt, Jamaal Wilkes és Bobby Jones kosárlabdasztárokat ábrázolták, amint az aszfalton állnak egy repülőgép sziluettje előtt a felkelő nap narancssárga hátterében. Mindannyian fehér Nike repülőruhát viseltek, és természetesen a Nike Air Force 1 eredeti fehér színben, szürke részletekkel a swooshon és a talpazaton. Hamarosan más, nagyra becsült NBA-játékosok is elkezdték viselni az Air Force 1-et. Aztán 1983-ban megjelent az AF1 Low, amely más lehetőséget kínált azoknak, akik az alacsony bokát részesítették előnyben, és szélesebb körben népszerűvé tette a modellt.

© Nike

Az úttörő cipő visszatér

Amellett, hogy egy továbbfejlesztett kosárlabdacipő volt, a Nike Air Force 1 több fontos jelenséget is megalapozott a sneaker-kultúrában. Történelmet írt azzal, hogy ez volt az első Nike-kollekció, amelyet retro dizájnként mutattak be újra - ami ma már gyakori a modern sneaker-márkák körében. Ez az AF1 népszerűségének köszönhető, amely az Egyesült Államok bizonyos területein már a megjelenését követő első két év során elharapódzott. 1984-ben, amikor reális esély mutatkozott arra, hogy az Air Force 1-et megszüntetik, a keleti parti rajongók, különösen a Baltimore-ban, Philadelphiában és New Yorkban élők, akiknek a fiatalok az "Uptowns" becenevet adták, azt követelték, hogy adjanak ki többet. Abban az időben bevett gyakorlat volt, hogy a cipőket az újabb modellek javára kivonják a forgalomból, de az AF1 rendkívüli visszatéréséhez 1983-ban már megvolt a terep, amikor három baltimore-i üzlet fantáziadús ötlettel állt elő a Nike-nál. Azt javasolták, hogy az egyedi változatokat csak az ő üzleteikben árulják, ami egy másik sneaker-újdonsághoz vezetett - a kollaborációkhoz és a limitált szériás kiadásokhoz. A Nike-nak tetszett az ötlet, és megszületett a "Hónap színe klub" kezdeményezés. A koncepció az egész keleti partról vonzotta a rajongókat, akik a Charley Rudo, a Downtown Locker Room és a Cinderella Shoes üzleteibe özönlöttek, hogy hozzájussanak az egyedi mintákhoz. Az ő szenvedélyük nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a Nike újra lelkesedni kezdett a modellért, a korai újbóli bevezetések úttörő szerepet játszottak ezekben az üzletekben, és gyakran azonnal elfogytak. 1986-ban, alig két évvel azután, hogy a Nike Air Force 1 lekerült a boltok polcairól, a Nike Air Force 1 teljes mértékben visszatért.

© Nike

A hip-hop kedvence

Újbóli bevezetését követően a fáradhatatlan Air Force 1 egyre erősebb lett, és fokozatosan a világ egyik legkedveltebb cipőjévé vált. A kényelmes kosárlabdacipő hírnevén túl a baltimore-i szcéna szenvedélyes munkássága miatt kívánatos divatcikké is vált, és a 90-es években az AF1 kezdett elterjedni az amerikai kultúra különböző területein. Ezt a növekedést segítette, hogy a Nike különleges kiadásokat és prémium verziókat vezetett be limitált példányszámban, amelyek így tökéletesek voltak a gyűjtők számára. A valamikor ebben az évtizedben megjelent teljesen fehér színváltozat különösen népszerűvé vált érintetlen külseje és bonyolult varrásvonalai miatt. A hip-hop sztárok és kiadók olyan művészek révén kezdték felkarolni a modellt, mint Jay-Z, aki egy 1998-as közleményében a "teljesen fehér Air Force Ones"-ről rappelt. Ez a trend a 2000-es évek elején is folytatódott, amikor a Roc-A-Fella Records hip-hop kiadó saját fehér-fehér kiadásban jelent meg, amelynek logóját az oldalsó sarokrészbe hímezték. 2002-ben a rap-előadó Nelly még egy egész dalt is szentelt az immár illusztris cipőnek, beleértve egy videót is, amelyben Nike cipősdobozok mellett látható, miközben az AF1-ről énekel. Később, a nyolcvanas évek vége felé a harlemi ASAP Rocky megmutatta, hogy a hírességek és a hip-hop szcéna milyen erővel népszerűsíti a Nike lábbeliket, amikor fellépései során viselve az AF1 Mid-et - egy olyan sziluettet, amely addig nem tudta elérni a társaihoz hasonló elismerést - népszerűsítette.

© Nike

Egy ikon ünneplése

Mire az Air Force 1 2007-ben elérte 25. évfordulóját, már világszenzációnak számított. Hihetetlen pályafutásának tiszteletére a Nike nagy terveket szőtt erre az alkalomra, és a kosárlabda világából és a zenei szcénából egyaránt híres neveket hívott össze. Az eredeti kosárlabdaplakát előtt tisztelegve egy hasonló képet készítettek, ezúttal tíz sztárjátékossal, köztük a korszak két nehézfiújával, LeBron Jamesszel és Kobe Bryanttel. A játékosok ismét egy aszfaltcsíkon helyezkedtek el, ezúttal a hátukat megvilágító fényes fényekkel megvilágítva. És természetesen mindannyian Nike Air Force 1-et viseltek a fehér márkás ruházat mellett. Alatta a "The Second Coming" felirat foglalta össze a jelenetet.

© Nike

Ezzel egy időben a Nike a monumentális lemezproducerekkel, Rick Rubinnal és DJ Premierrel együtt dolgozott, hogy zenei ünnepségeket rendezzenek az AF1-hez. Ők felügyelték a "Classic (Better Than I've Ever Been)" című szám elkészítését, amelyet Kanye West, KRS-One és Nas szupersztárok adtak elő a Nike Air Force 1 évfordulós rendezvényén az MTV2-n. A befolyásos rapper, Rakim is csatlakozott a sztárcsapathoz a kislemez remix trackjéhez, amiért a 2008-as Grammy-díjátadón a legjobb rap-kollaboráció kategóriában jelölték őket.

Kiemelkedő együttműködések

Ezek a bonyolult születésnapi ünnepségek bizonyították a Nike elkötelezettségét az Air Force 1 iránt. Tíz évvel később, a 35. évfordulón a márka odaadása még mindig olyan erős volt, mint valaha. Ezúttal a divattervezőkkel és a zeneipar jeles szereplőivel való magas szintű együttműködésekre helyezte a hangsúlyt, jelezve az AF1 átmenetét a divatipar magasabb szintjeire. A Nike összefogott Don C utcai ruhatervezővel, Travis Scott rapperrel és lemezproducerrel, Virgil Abloh vállalkozó divattervezővel, Kareem "Biggs" Burke lemezlovassal és a Roc-A-Fella Records társalapítójával, valamint Errolson Hugh inspirációs tervezővel, akik mindannyian kifejlesztették a modell saját, aláírt változatát. A Nike Air Force 1 AF100 Pack néven ismert csomagban AF1 Highs, AF1 Lows és még egy Lunar Force 1 is szerepelt, hogy a korábbi Air Force 1 dizájnok egész sorát bemutassa. Mindegyik egyedi stilisztikai részletekkel rendelkezett, és a csomag nagyon népszerűnek bizonyult. A csoport néhány tagja számára az általa létrehozott partnerségek további ikonikus együttműködésekhez vezettek, például Virgil Abloh luxusdivatmárkájának, az Off-White™-nak, valamint Travis Scott számos keresett modelljéhez, akinek fordított swoosh-ja a Nike-designok védjegyévé vált.

© Nike

Hihetetlen mérföldkő

A Nike Air Force 1 nemrégiben töltötte be a 40. évfordulóját. Ezúttal a márka négy progresszív kollektívát emelt ki a világ minden tájáról a Join Forces Pack megjelenésével. Ezeket a sokszínű csoportokat a helyi közösségek megerősítéséért végzett munkájukkal együtt kifejező stílusuk miatt választották ki. Volt köztük egy Los Angeles-i női kollektíva, egy japán tánccsapat, egy johannesburgi táncakadémia és egy memphisi közösségi tánccsoport. Miközben az ünnepségen tisztelegtek az AF1-et a múltban oly népszerűvé tevő egyedi dizájnelemek előtt, amelyek több mint 1700 különböző változatban jelentek meg, a fő hangsúly a modell jövőjére és az azt továbbvivő generációkra helyeződött.

© Nike

Egy történelmi cipő

Élete során az Air Force 1 a Nike legnagyszerűbb anyagait és technológiáit vonultatta fel, és végül az utcai kultúra egyik főszereplőjévé vált. A márka a partnerségek és együttműködések erejét használta fel arra, hogy a sneaker népszerűségét még csillagászati szintre emelje, amit a mai napig megőriz. Ilyen nagyra becsült történelemmel a Nike Air Force 1 méltán vált minden idők egyik legikonikusabb cipőjévé.

Read more

A SPORTSHOWROOM sütiket használ. A cookie-kra vonatkozó szabályzatunkról.

Folytatni

válaszd ki az országodat

Európa

Amerika

Ázsia csendes-óceáni

Afrika

Közel-Kelet