SPORTSHOWROOM

    Archive

    "The Ten"

    Tíz ikon egy illusztris tervező által újra feltalálva.

    The Ten
    © Nike

    Egy szerencsés találkozó

    2016 decemberében a legendás tervező és az Off-White alapítója, Virgil Abloh részt vett egy megbeszélésen a Nike főhadiszállásán az oregoni Beavertonban. A márka iránti tisztelete Michael Jordan és az Air Jordan 1 iránti gyermekkori csodálatára épült. Gyerekkorában még saját AJ1 ihlette terveinek vázlatait is elküldte a Nike-nak, és most itt állt a vállalat működésének központjában. Abloh-nak meg lehetett volna bocsátani, hogy megijedt a helyzettől, de ha van valami, ami meghatározta ezt a látnok kreatívot, az a saját tehetségébe vetett szilárd hite. Azonnal belevágott egyedi művészi folyamatába, és egy X-Acto késsel belevágott a Nike egyik legelismertebb sziluettjébe, az Air Force 1 Low-ba, hogy ötleteket szítson az együttműködéshez. A Nike nem tudott nem lenyűgözni, és egy új projekt vette kezdetét - a The Ten: Icons Reconstructed by Virgil Abloh.

    © Nike 

    A kreatív sokszínűség előmozdítása

    Az együttműködés keretében tíz kulturálisan jelentős cipőt dolgoztak át, kilencet a Nike, egyet pedig a Nike tulajdonában lévő Converse. Abloh gyakorlatias megközelítése révén egyszerű eszközökkel, például késsel és filctollal dekonstruálta őket, elemeket változtatott, áthelyezett és eltávolított, hogy bemutassa az egyes cipők alapvető jellemzőit és funkcióit, miközben megőrizte a cipő alapvető megjelenését. Figyelemre méltóan gyorsan dolgozott, és a kollekciót hivatalosan 2017 augusztusában jelentették be, kevesebb mint egy évvel az első találkozás után. A közbeeső hónapok alatt Abloh a Nike cipőtervezésért felelős alelnökével, Andy Caine-nel együttműködve dolgozta ki a szett koncepcióját. Caine követte a Nike hitét a kreatív sokszínűség előmozdításában, amikor Abloh-val együtt dolgozott egy olyan együttműködés kialakításán, amely nagyobb eredményt hozott, mint az egyes részek összege.

    Tíz ikonikus tornacipő; két téma

    Augusztus 21-i bejelentésében a Nike a The Ten projektet "10 Nike lábbeli sziluett közös felfedezéseként" írta le, és ismertette a tervek koncepcióját. A cipőket két, öt darabból álló szettre osztották, mindegyiknek saját témája van. Az első a "REVEALING" nevet kapta, és a Jordan 1, az Air Max 90, az Air Presto, az Air VaporMax és a Blazer Mid új megjelenésű változatait tartalmazta. Mindegyik újjáépített megjelenésű volt, kézzel vágott és nyílt forrásból származó dizájnelemekkel, amelyek e különleges kollekció részévé tették őket. A második öt tornacipő a "GHOSTING" néven ismert téma keretében készült, amely az áttetsző felsőrészek használatában tükröződött. Ez a funkció a kinyilatkoztatás témájára igyekezett építeni, és arra szolgált, hogy egyetlen, részben átlátszó anyag égisze alatt galvanizálja a készletet, így egyesítve az öt cipő 94 éves történetét, amelyből állt: a Converse Chuck Taylor, a Nike Zoom Fly SP, a Nike Air Force 1, a Nike React Hyperdunk 2017 és a Nike Air Max 97. Ez az öt cipő egybeolvasztotta a 94 éves történelmet.

    © Nike 

    Egy korszakalkotó tervező

    Amellett, hogy a Nike felfedte az együttműködésben használt modellek részleteit, Virgil Abloh történetébe is betekintést engedett, valamint abba, hogy mi vezette őt a The Ten megalkotására. Beszélt változatos inspirációiról, amelyekben az építészeti, mérnöki és Bauhaus-dizájnban szerzett végzettség, a sportcipők iránti érdeklődés, a rock- és hiphop-előadók lemezborítóinak művészeti alkotásai és a graffiti ötvöződtek. Abloh és a Nike legelső találkozásakor vált világossá szokatlan megközelítése és az a hajlama, hogy terveit kézzel készített alkotóelemekkel egészítse ki, és az ott készített AF1-esekből több kézzel készített változat is született, amelyek közül néhányat az Off-White munkatársai viseltek a Design Miami/ vásáron ugyanabban a hónapban. A résztvevők nem is sejtették, hogy minden idők egyik legmegragadóbb sneaker-kollekciójába kaptak bepillantást.

    © Nike 

    Gyors fordulat

    Az Abloh-val való első találkozást követően Matt Kilgore, az AF1 eredeti tervezőjének, Bruce-nak a fia, 12 további Air Force 1-et készített az Abloh által létrehozott újjáépített stílusban, ezzel megadva a The Ten alaphangját. Abloh gyakorlatias stílusa és erős munkamorálja a Nike számos kollaborációja közül az egyik leggyorsabbat eredményezte, amely mindössze 10 hónap alatt készült el. Abloh elmondta, hogy "a kreatív döntések nagy része az első három órában született meg, míg a tényleges tervezés és iteráció két-három napot vett igénybe". Ez a nagy sebességű folyamat még egyetlen olyan munkamenetet is magában foglalt, amely során a Jordan 1 az elejétől a végéig elkészült. Mindehhez hozzájárult Abloh határozott látásmódja és az a képessége, hogy "álomszerű állapotban" tudott dolgozni, ami lehetővé tette számára, hogy vizualizálja, amit akart, és azt követően azonnal megalkossa azt.

    A művészet tisztelete

    Abloh tisztelete a Nike formatervezési története iránt a tervezési folyamat során végig egyértelmű volt, mivel a tíz sziluettet, amelyeken dolgozott, "egy Dávid-szoborral vagy a Mona Lisával azonos szintűnek" tekintette, és kifejtette, hogy ezek mindegyike "áttörte a teljesítmény és a stílus korlátait". Ennek ellenére nem félt mindegyiket dekonstruálni. Játszott a swoosh helyével, színfoltokat adott hozzá, feltárta a nyelvben lévő habot, és még az Off-White jellegzetes Helvetica betűtípusával ellátott szöveggel is játszott, mint például az "Air" szó az AM97, VaporMax, AF1, Presto és AJ1 cipőkön, a "Vulcanized" a Converse cipőkön és a "Foam" a Hyperdunk és Vaporfly cipőkön. Még humorosabb volt a "Shoelaces" szó használata a cipőfűzőkön és a "Zip Tie" a hozzájuk rögzített cipzárakon - ami az Off-White saját cipőinek jellegzetessége.

    © Nike 

    A fiatalok inspirálása

    Ez az egész folyamat azért történt, hogy megtestesítse a Nike márka Just Do It mentalitását, és olyan terveket készítsen, amelyek betekintést engednek a kreatív folyamatba, amit Abloh sokkal érdekesebbnek tartott, mint a kész termék egyszerű látványát. Azt remélte, hogy alkotásai inspirálni fogják a fiatal tervezőket azzal, hogy megmutatják nekik, hogy olyan egyszerű eszközökkel, mint egy filctoll és egy kés, megalkothatják saját, egyedi tornacipőjüket, és ezzel segítik őket a tervezés megértésében.

    Vadonatúj modellek

    Az Abloh által kidolgozott cipők közül többnek még a Nike sem adott ki hivatalos kiadását a projekt kezdetekor. Ezek közé tartozott a Nike Zoom Fly SP, a React Hyperdunk 2017 és az Air VaporMax. Míg az első kettőnek voltak hasonló elődei, amelyeket Abloh inspirációként használt, mint például a Breaking2 Nike Zoom Vaporfly Elite, a VaporMax egy teljesen új innováció volt. Ez lehetőséget adott Abloh-nak, hogy valami teljesen egyedit alkosson.

    © Nike 

    Különleges kapcsolat

    Végül az együttműködés során világossá vált, hogy a márka és Virgil Abloh között hihetetlen kapcsolat van, és a páros csodálja egymást. Ez megmutatkozott mind a Nike hajlandóságában, hogy Abloh kreatív szabadságot kapott a projekt során, mind pedig magának Ablohnak a szavaiban, amikor azt mondta, hogy "alá akarta húzni, hogy a Nike tervezési rendszere és gyártása mennyire tökéletes". Ezeknek a meghatározó tornacipőknek az átdolgozásában hasonló kapcsolatot kívánt kiépíteni azáltal, hogy kiemelte a cipők kézzel készített aspektusát, hogy fokozza "az emberi elemet" és kibővítse "e 10 ikon érzelmi kapcsolatát".

    © Nike 

    Nike Off Campus

    Augusztusi közleményében a Nike a szeptember folyamán New Yorkban és Londonban tartandó ünnepi rendezvényekről is írt. A "Nike Off Campus" elnevezésű rendezvényt a márka "a sport, a dizájn és az innováció fejlesztésének célpontjaként" írta le. Mindegyik eseményen bemutatták a The Ten-t, valamint Abloh és Caine, valamint más művészek és tervezők beszélgettek. Abloh ebben egy újabb lehetőséget látott arra, hogy inspirálja a fiatalokat, és megismertesse velük a Nike történetét, és kijelentette, hogy "tényleges információkat akart adni az embereknek, lehetővé tenni számukra, hogy lássák, melyik évből származnak ezek a cipők, és hogyan foglalnak helyet a márka általános történetében". Talán ezért a felvilágosításra való törekvés miatt nyomtatta minden egyes tornacipőre az "Off-White for Nike" feliratot a cipő neve, a Nike főhadiszállásának helye és az eredeti modell első kiadásának éve mellett.

    Mindezen információk mellett az összes dizájn megjelenési dátumát is kinyomtatták - a REVEALING szett szeptember folyamán a New York-i, londoni, milánói és párizsi Nikelab üzletekben lesz előrendelhető, míg a teljes kollekció novembertől lesz kapható világszerte néhány kiválasztott üzletben. Ez alatt az egyes tervek képei mellett egy Virgil Abloh-ról készült kép, valamint két másik kép mellett, amelyeken Virgil Abloh filctollal a kezében dolgozik a terveken.

    © Nike 

    A "The Ten" népszerűsítése

    Megjelenésekor a The Ten hatalmas sikert aratott, szinte azonnal elkelt. Tekintettel Abloh kolosszális tervezői hírnevére, ez talán nem meglepő. Valóban, a kollekció megjelenése előtt kevés hype-ra volt szükség, a munka nagy részét maga Abloh végezte el, aki olyan eseményeken viselte a cipőket, mint a 2017. májusi Met-gála, ahol az Air Jordan 1 tervét ugratta. Korai modelleket is kiosztott különböző hírességeknek, köztük Roger Federernek, Bella Hadidnak, Naomi Campbellnek, Drake-nek, Travis Scottnak és Neymarnak, ami további figyelmet hozott rájuk, különösen, amikor néhányan a közösségi médiában készült képeken viselték őket. Michael Jordan, aki személyesen támogatta a The Ten Air Jordan 1-et, saját párat kapott, míg a kortárs kosárlabdázó Draymond Green Abloh Nike React Hyperdunk 2017-es Nike React Hyperdunkját viselte, amikor 2017 októberében csapata, a Golden State Warriors szezonnyitó mérkőzésén játszott. A Converse Chuck Taylor egy korai változatát Kim Jones is megkapta, annak ellenére, hogy a megjelenést a következő év májusára halasztották. A késés oka egyelőre rejtély, de a Converse azt nyilatkozta, hogy egyszerűen csak apró finomításokat végeztek a dizájnon, miközben megpróbálták megtartani Abloh kreatív elképzelését a cipővel kapcsolatban. Akárhogy is, a The Ten rajongóknak így is volt mit várniuk, miután a másik kilenc már megjelent.

    © Nike 

    Tanulságos megjelenés

    Saját Instagram-oldalán Abloh mindössze egyetlen posztot tett közzé a REVEALING kollekció szeptemberi kezdeti bemutatása és a teljes kollekció novemberi megjelenése között. Október 27-én jelent meg, és egyetlen képet mutatott, amelyen egy nyitott bőrönd felett áll, és különböző Nike-cipők között válogat, amelyek közül néhány a The Ten darabjai közé tartozott. Nem volt kommentár, de a címkén a "Harvard Graduate School of Design" felirat szerepelt. Valójában ez a kép egy "Insert Complex Title Here" (Ide beilleszteni az összetett címet) című előadásról készült, amelyet a mestertervező az iskola diákjainak tartott körülbelül ebben az időben. Ebben arra bátorította őket, hogy találják meg saját kreatív hangjukat, és kiosztott néhány modellt a Tízből, hogy inspirációt nyújtson és megmutassa, mit lehet elérni. A képen ő maga visel egy pár Air Force 1-et a kollekcióból.

    "The Ten" globális bevezetése

    Pár héttel később, november 14-én, a teljes kollekció világméretű megjelenésével egy időben két képet posztolt. Az egyik egy fickót mutatott, aki egy nagy képet tartott a kezében, amelyen Abloh munka közben egy csomó félkész Nike-modellel az előtte lévő asztalon. Az egyik cipőre éppen írt, ezzel is mutatva a gyakorlatias tervezői szemléletét. A második képen egy közeli kép volt látható, amelyen a feje fölé rajzolt felirat volt látható. A felirat a következő volt: "Dover Street Market". Ez arra a több márkát felvonultató divatáruházra utalt, amely a legkeresettebb márkák, például a Comme des Garcons darabjait árulja. Ez egy újabb ugratás volt, mivel nem volt ráírva szöveg, de a hozzáértők rájöhettek, hogy ez az egyik hely, ahol a cipőket meg lehet vásárolni, a címke pedig a szingapúri üzletet jelölte meg. Az üzlet weboldalán egyébként egy nyereményjátékot is tartottak azok számára, akik a kollekció modelljeit szerették volna megszerezni. Valójában a legtöbb cipőt tombolán adták ki, és csak néhány kiválasztott vásárolhatott egy párat, míg a többiek abban reménykedtek, hogy hozzájutnak azokhoz, amelyek online általános kiadásra kerültek.

    © Nike 

    A figyelemre méltó Air Jordan 1

    Ezt követően a kollekció azonnali hatást ért el, mivel Abloh Air Jordan 1 modellje elnyerte az év cipője címet a 2017-es Footwear News Achievement Awards díjátadón. Az AJ1 modell volt valószínűleg a legkívánatosabb a The Ten közül, Caine pedig dicsérte Abloh-t a cipőbe vitt mélységért, és úgy jellemezte, hogy az valami "teljesen új, mégis teljesen ismerős". Ez a népszerűség ma már a cipő viszonteladói oldalakon elért áraiban is megmutatkozik. Míg a legtöbb modell több mint 1000 fontot kóstál páronként, a Jordan több ezret hoz, és az eredeti ár több mint tízszereséért is látták már az interneten. De ez talán sosem történt volna meg, ha nem történik egy utolsó pillanatban végrehajtott dizájnváltás.

    Abloh eredetileg mind a tíz cipőt a törtfehér színnel szerette volna egyesíteni, az Off-White márkájához való kapcsolódásként. Azonban néhány nappal a gyártási folyamat megkezdése előtt Abloh meglátott valakit, aki egy olyan tornacipőt viselt, amely hasonlított az ő AJ1-esére. A probléma csak az volt, hogy nem tudta eldönteni, hogy Dunks vagy AJ1-esek voltak-e. Egy villanykörte pillanatában rájött, hogy egy pár cipő legikonikusabb tulajdonsága gyakran a színvilág, ami különösen igaz volt az első Air Jordan 1-re, amelynek fekete-piros dizájnja a 80-as években meghódította a világot. Megkérte Caine-t, hogy egészítse ki a dizájnt vörössel és feketével, és a Nike ezt a változtatást meg is tudta oldani. Később Abloh megjegyezte, hogy elgondolkodott azon, mi lett volna, ha az eredeti ötlet megvalósul, mivel úgy vélte, hogy a cipő "elhibázta volna a célt".

    Szerencsére ezt soha nem fogjuk megtudni, és több mint öt évvel az első megjelenés után a Sotheby's egy párat 14 000 dollárért listázott a weboldalán. Tekintettel arra, hogy a teljes kollekció 2022. áprilisi árverésén 30-40 000 dollárra becsülték a teljes kollekciót, ez hihetetlen eredmény egyetlen modellért. A Sotheby's aukciója, amelyen mind a tíz cipő elkelt, a "Modern Collectibles" címet viselte, és azzal büszkélkedett, hogy a szett valószínűleg az egyetlen elérhető teljes szett. Valójában, figyelembe véve, hogy milyen nehéz volt bármelyik párhoz hozzájutni a megjelenéskor, szinte hihetetlen, hogy mind a tíz pár együtt volt eladó. Még meglepőbb volt az a tény, hogy mindegyiket nem használták és eredeti dobozukban voltak.

    © Nike 

    Tollat a papírra

    Az első együttműködésük sikere után a Nike és Virgil Abloh folytatta a közös munkát, és a The Ten által inspirált új modelleket, valamint számos más Nike x Off-White terméket is készítettek. A mindent elindító kollekció öröksége azonban sosem tűnt el. Még évekkel a megjelenése után is olyan kulturális jelentőségű volt, hogy Abloh úgy döntött, könyvet ír róla. A könyv megjelenését 2021. január 11-én, az Instagram-oldalán ugratta meg egy képpel, amelyen a zöld borítású kötet egy dobozban látható, rajta a kiadó, a Taschen nevével. A kommentben a könyvet "a @Off___White @Nike projekt nyomtatott dokumentumfilmjeként" írta le, mondván, hogy betekintést nyújt a már elkészült darabok gyártásába, valamint "ablakot nyújt az összes eljövendőre". A tervező azt is kifejtette, hogy a képek többsége máshol nem volt elérhető, így a könyv az exkluzivitás érzetét kelti, majd a helyi és indie könyvesboltok támogatásáról beszélt, amelyeket "létfontosságúnak" és "a közösség és a kultúra központjainak" nevezett. Ennek eredményeképpen elmondta, hogy a Nike és az Abloh által alapított és a könyv kiadásában segédkező Architecture építészeti cég és agytröszt csapata ingyenesen bocsátja a kiválasztott könyvesboltok rendelkezésére a kötetet. Ezek a boltok, amelyeket a megjegyzése alatt felsorolt, január 12-től a január 22-i globális megjelenésig az egyetlen helyek lesznek, ahol a sorozat rajongói megvásárolhatják a könyvet.

    Néhány hónappal később, 2021. április 23-án újabb poszt következett. Ezúttal három képet mutatott - az egyiket a könyvről, egy másikat a gyűjteményből származó cipőkről, a harmadikat pedig a könyv több példányának kinyitott változatáról, hogy megmutassa, mi van benne. A kommentben kifejtette, hogy a könyv az együttműködés logikájáról és "soha nem látott folyamatáról" szól. Az írás a mai napig több mint 65 000 lájkot gyűjtött, ami mutatja, hogy a The Ten még ennyi évvel a megjelenése után is népszerű.

    ©  Virgil Abloh 

    Egyedi tervezési folyamat dokumentálása

    A könyv címe "Icons" volt, és az első borítóra a "Something's Off" feliratot nyomtatták egy vékony Nike swoosh és egy Abloh-idézet mellett: "Minden, amit csinálok, önmagam 17 éves változatának szól". Ebből kiderül, hogy segíteni és inspirálni akarja azokat a fiatal tervezőket, akiknek hozzá hasonlóan segítségre és inspirációra volt szükségük tehetségük kibontakoztatásához. Az Icons nagy szerepet játszott ebben, mivel a Taschen honlapja szerint részletesen kitér a projekt "mérnöki leleményességére" és Abloh "nyomozó tervezési folyamatára". 

    A könyv svájci kötéssel és nyitott gerinccel rendelkezik, hogy utánozza a The Ten feltáró filozófiáját, és azt is leírja, hogyan használta "a betűket, ironikus címkéket, kollázsokat és szobrászati technikákat", hogy új életre keltse a tíz dizájnt, miközben új jelentést is adott nekik. A könyv két részre, katalógusra és konceptuális eszköztárra oszlott, amelyben a sneakerek és a sneaker-kultúra szélesebb körű bemutatása mellett olyan intim képek is helyet kaptak, mint a kollekció prototípusai és a tervezők között küldött eredeti szöveges üzenetek. A Virgil saját maga által írt szövegek mellett a Nike munkatársa, Nicholas Schonberger és más vendégszerzők is írtak bele részeket, míg az előszót egy másik Nike munkatárs, Hiroshi Fujiwara írta.

    © Nike 

    Maradandó örökség

    Virgil Abloh személyében a Nike olyan tervezőt talált, aki a tulajdonságok tökéletes kombinációjával rendelkezik: nyers tehetség, lenyűgöző látásmód, bátor természet és erős kreatív szellem. Ezek a tulajdonságok lehetővé tették számára, hogy újradefiniálja a divat és a tervezés szabályait, miközben egy olyan projektet valósított meg, amely az ő szavaival élve "a demokráciát képviselte, ahogyan a design felfedezi a világot". Erőfeszítései tíz cipőben csúcsosodtak ki, amelyek maradandó hatással voltak a sneaker-kultúrára, és a mai napig hatással vannak a fiatal tervezőkre. A Nike a maga részéről védekezhetett volna a tervei mellett, és korlátozhatta volna Abloh munkáját, de a márka annyira beleszeretett, hogy a partnerségen keresztül megadták neki a szabadságot, hogy "új teret találjon". Mindez a The Ten ikonikus tornacipők átfogó sorozatává és a valaha létezett egyik legtörténelmesebb együttműködéssé tette. Abloh egyszer azt mondta: "Nem indulhatsz neki, hogy ikont csinálj. A kultúra visszaadja azt neked". Lehet, hogy nem indult el ikonokat készíteni, de a kultúra minden bizonnyal sok ikonját visszaadta neki, biztosítva, hogy a The Ten projekt a nagy tervező maradandó öröksége előtti tisztelgésként maradjon fenn.

    Bővebben

    A SPORTSHOWROOM sütiket használ. A cookie-kra vonatkozó szabályzatunkról.

    Folytatni

    válaszd ki az országodat

    Európa

    Amerika

    Ázsia csendes-óceáni

    Afrika

    Közel-Kelet