adidas
Gazelle
Az Adidas időtlen és befolyásos klasszikusa.
Jelentős sziluett
Az adidas a kezdeti években arra összpontosított, hogy funkcionális lábbeliket hozzon létre amatőr és profi sportolók számára, de számos sportos dizájnja végül népszerű életmódmodellé is vált. Ezek egyike volt az adidas Gazelle - egy letisztult, egyszerű esztétikájú teljesítménycipő, amely több évtized alatt nőtte ki magát a márka hatalmas múltú katalógusának egyik legfontosabb sziluettjévé.
A történelem terméke
A Gazelle története már évekkel a megalkotása előtt elkezdődött, hiszen számos különböző dizájn tekinthető elődjének. Ott volt a Rom, amely Wilma Rudolphot három aranyéremhez segítette az 1960-as római olimpián, és az Olympiade, amelyet a német sprintcsapat kedvelt az 1964-es tokiói olimpián. Mindkettő nagy teljesítményű cipő volt, amely előkészítette az utat a Gazelle számára, amelynek olyan elemei, mint a sarok és a talp, ezektől az elődöktől származnak.
Két merész színváltozat
1965-re elkészült a Gazelle első prototípusa. Az adidas először használt velúrbőrt elsődleges anyagként a felsőrészen, ezzel megkülönböztetve azt a korszak többi edzőcipőjétől, amelyek inkább a hagyományos bőrt részesítették előnyben. Ez a plüss anyag ugyanolyan tartós, de könnyebb volt, és a viselőjének egy csipetnyivel több sebességet adott, és további előnye volt, hogy a festési folyamat során képes volt élénk színeket felvenni. Ez az előzetes modell a piros szín gazdag árnyalatában pompázott, és a Gazelle 1966-os hivatalos megjelenésekor egy kék változat is megjelent. Akkoriban a színkülönbség nem pusztán esztétikai kérdés volt, hanem egy kis eltérést is jelzett a formatervezésben. Míg mindkettőnek kenguru szarvasbőr felsőrésze volt az adidas jellegzetes háromcsíkos logójával az oldalán, cipőkürtös sarokfüllel és speciális boltozati alátámasztással, a talpegység az adott színváltozathoz igazodott, és így a rendeltetésszerű használathoz volt igazítva. A piros változat átlátszó, halszálkás mintázatú talppal rendelkezett, amely kiváló tapadást biztosított, és megakadályozta a csúszást beltéri felületeken. Elsősorban kézilabdázásra tervezték, és annak biztosítása érdekében, hogy a cipő hatékony legyen ebben a sportágban, a világ legjobb játékosai tesztelték, akik közül sokan Németországból érkeztek, az akkori egyik legjobb kézilabdás nemzetből. Ezzel szemben a kék kiadás a főként szabadtéri sportolóknak készült. A gumi talpbetétet általános edzésre optimalizálták, többcellás kialakítással, amely extra tapadást biztosított a különböző játékfelületeken.
Kísérletek és ismétlések
A Gazelle szarvasbőr felsőrészével és különböző talpváltozataival kiemelkedett a tömegből, és népszerű edzőcipővé vált, amelyet számos profi sportoló használt, és az akkori sportmagazinokban is felbukkant. A márka tervezői számára is remek modell volt a kísérletezéshez, és olyan új sziluettekhez adott ihletet, mint a Jaguar, amelyből később az adidas Athen lett. Magát a Gazelle-t ebben az időszakban többször módosították, egyes módosítások, mint például az újonnan kialakított sarokfül, a frissített talpprofil és a formára simuló nyelv, állandóvá váltak, míg másokat, mint például a javasolt cipzár, végül elvetettek. Az egyik legjelentősebb változás 1971-ben történt, amikor mindkét színváltozat külső talpán bevezették a méhsejt alakú tapadási mintázatot. Ez az újratervezés hatszögletű mikrosejtek sorait tartalmazta, amelyek jelentősen javították a tapadást, így a Gazelle még hatékonyabbá vált, mint teljesítménycipő, és előnybe került sportcipő kortársaival szemben. Valójában a hatszögletű talp olyan jó volt, hogy még mindig sok modern Gazelle-nél használják.
Erőteljes támogatás
Míg a fizikai frissítések segítettek a Gazelle népszerűségének növelésében, Horst Dassler úttörő munkája a sportolókkal a globális közönséghez juttatta el. Az adidas alapítójának, Adi Dasslernek a fia, Horst 1960-ban csatlakozott a vállalathoz, és nagyon szerette volna kihasználni a hírességek erejét a lábbelik forgalmazásában. 1972-ben Mark Spitz amerikai úszónak adott egy pár Gazellát, és megkérte, hogy viselje a müncheni olimpián. Bármennyire is szokatlannak tűnhet egy úszót rávenni egy földi sportokhoz készült cipő reklámozására, a terv bevált, mivel Spitz nem csak az abban az évben nyert hét aranyérmének egyikét viselte az éremátadó ünnepségen, hanem le is vette a Gazellákat, és a magasba tartotta őket, hogy igazán megmutassa őket a tömegnek. A merész lépés, amelyet Adi állítólag nem értett egyet, Spitznek gondot okozott a Nemzetközi Olimpiai Bizottsággal, és a sportban történő termékmegjelenítésről szóló beszélgetéseket indított el. Eközben Spitz és az olimpiai rekordjaitól lenyűgözve Horst megalapította saját, Arena nevű fürdőruhákat gyártó cégét, és a sportolókkal folytatott úttörő munkáját kiterjesztette a sportági szövetségekkel, sőt az Olimpiai Bizottsággal kötött exkluzív ruházati szerződésekre is, így végül a kereskedelmi sport egyik legfontosabb üzletemberévé vált világszerte.
Egy korai életstílusú tornacipő
Mint az adidas sok más dizájnja, a Gazelle is eredetileg edzőcipőnek készült, de végül életmód-sneakerré is vált. Részben színes velúr felsőrészének köszönhetően, amely megkülönböztette az akkori sportcipőktől, a Gazelle már elég korán megtette ezt az átmenetet: 1976-ban megjelent a Popeye japán férfi divatmagazin egyik kiadásában, és olyan nagynevű hírességek is viselték, mint Mick Jagger. Ennek ellenére az adidas továbbra is a sportos képességekre összpontosított, miközben ügyelt arra, hogy a hétköznapi viselők számára is magával ragadó életstílus-esztétikát adjon. Az 1970-es évek végén ez azt eredményezte, hogy a Gazelle-t ismét frissítették, ezúttal a márka híres Trefoil logójával, amely a külső talp markolatát formázza. Emellett a cipő általános felépítését is finomították, és az elülső lábfejet is átdolgozták, hogy a kézilabdához optimalizálják.
A Gazelle és a futballkultúra
Ez az állandó barkácsolás a 80-as években is megőrizte a modell relevanciáját, még akkor is, amikor modernebb sziluettek jelentek meg. Az évtized során a Gazelle folytatta útját az edzőcipőből a divatcikké válás útján, beszivárgott a világ különböző szubkultúráiba. Különösen sikeres volt az Egyesült Királyságban, ahol a Casuals néven ismert szenvedélyes futballrajongók viselték. Ennek a mozgalomnak a tagjai hazahozták a csapataiknak az európai bajnokságokban való külföldi szurkolása során vásárolt ruhadarabokat, így az adidas és más külföldi márkák elterjedtek Észak-Anglia és máshol is. Bár több adidas modell is népszerű választás volt, sok Casuals számára a Gazelle volt a legjobb választás, mert bár még mindig megfizethetőbb volt, mint sok más korabeli márkás tornacipő, egy kicsit drágább volt, mint az olyan sziluettek, mint a Monaco és a Madeira, ami prémium érzést adott neki.
A hip-hop kedvence
Miközben a Gazelle meghódította az Egyesült Királyság futballpályáit, egy másik, egészen más szubkultúra, a hiphop is átvette. Ez az újjászülető zenei műfaj a 70-es években és a 80-as évek elején terjedt el az Egyesült Államokban, és az Egyesült Királyságban is kezdett teret nyerni olyan együttesek révén, mint a Run-DMC, amelynek tagjai közismerten az adidas Superstar-t viselték. Mivel ez a modell és más, az Egyesült Államok hip-hop szcénájához kapcsolódó modellek nem voltak annyira elérhetőek az Atlanti-óceánon túl, a brit rajongók gyakran a könnyebben elérhető Gazelle-t választották helyette. A márka 1986-ban még nagyobb figyelmet kapott, amikor a Run-DMC kiadta My Adidas című dalát, amelyben kedvenc tornacipőikről rappeltek. Ez egybeesett a Gazelle egy újabb újraindításával, amely egy sor új színváltozatot tartalmazott, és a hétköznapokra divatos, mindennapi viseletre alkalmas sportcipőt kereső alkalmi vásárlókat célozta meg. Ekkorra a sziluett már valóban globális jelenséggé vált, és az adidas olyan új változatokat kezdett kiadni, mint a Gazelle Super, miközben a cipő márkanevét is megváltoztatta (Japánban adidas 300 lett belőle), hogy megfeleljen a külföldi piacoknak.
Belépés az Egyesült Államokba
Ezt követően, az 1990-es évek elején megjelent a klasszikus tornacipők iránti trend, ami sokakat arra késztetett, hogy ismét visszatérjenek az adidas Gazelle-hez. Peter Moore és Rob Strasser, akik 1987-ben váltottak a Nike-tól, arra ösztönözték az adidas-t, hogy ezt kihasználva újra kiadja az örökölt sziluettjeit, és 1991-ben megjelent a Gazelle új változata. Nem sokkal később a befolyásos gördeszkások, Eric Koston és Natas Kaupas kezdték el viselni, miközben Európában versenyeztek, mielőtt visszatértek az Egyesült Államokba, és ott gördeszkás cipőként népszerűsítették. Eközben a Beastie Boys sztárja, Mike D, aki arról volt ismert, hogy adidas cipőket viselt, befektetett egy Los Angeles-i startupba, az X-Large-ba - egy olyan streetwear márkába és ruhaboltba, amely saját ruházati termékei mellett old-school tornacipőket is árult. Ezeknek a különböző tényezőknek köszönhetően a Gazelle folyamatosan új rajongókra talált az Egyesült Államokban, és országszerte népszerű volt.
Britpop-sztárok és szupermodellek
Visszatérve Európába, a Gazelle gyakori látványosság volt a Britpop zenei színtéren, amely gyorsan kulturális jelenséggé vált az Egyesült Királyságban. A népszerű manchesteri zenekar, az Oasis, amelynek stílusa némileg a nyolcvanas évek futballterasz-kultúrájából nőtt ki, élen járt a mozgalomban, és gyakran jelent meg a koncerteken Gazelle-t viselve. A 90-es évek közepére más britpop együttesek, például a Blur és a Suede is viselte, és a rajongók is ezt tették, mivel utánozni akarták a megjelenést. Máshol a Jamiroquai-os Jay Kay lábán is feltűnt a brit funkzenekar Virtual Insanity című klipjében, amelyet 1996-ban többször is levetített az MTV. De valószínűleg a korszak szupermodelljei tették a Gazelle-t a Cool Britannia korszakában olyan felkapott cipővé. Az egyik 1993-as kép, amelyen Kate Moss lazán pózol néhány bordó Gazelle cipőben, különösen ikonikus volt; olyannyira, hogy az adidas úgy döntött, újra feltalálja a képet a Gazelle új verziójának 2016-os reklámkampánya részeként. Egy másik emlékezetes kép Helena Christensen dán modellről készült, aki 1994-ben az Elle című női divatmagazinnak pózolt egy fekete párban, így az évtizedes sziluett az új évezred közeledtével igazán kívánatos divatcikké vált.
Limitált együttműködés
2001-ben az adidas elindította rendkívül népszerű Originals termékcsaládját, és a Gazelle-t egy újabb évtizedre visszahozta. Ez a Gazelle Vintage néven ismert változat az 1960-as évekbeli modellen alapult, és az egyik legkorábbi együttműködéshez szolgált vászonként, amikor a japán Neighborhood utcai ruházati márka két limitált kiadású színváltozatot tervezett. A 2006-os berlini világbajnokság döntőjére időzítve mutatták be, és az eseményre emlékeztető részletekkel díszítették őket: a fekete "Home" változat csak a márka szülővárosában, Tokióban volt kapható, a fehér "Away" pedig Japánban és Berlinben is kapható volt az adidas helyszínein.
James Bondnak való cipő
Az előkelő együttműködés ellenére a 2000-es évek és a 2010-es évek eleje viszonylag csendes időszakot jelentett a Gazelle számára, különösen az Egyesült Államokban. Ennek ellenére az adidas továbbra is támogatta a cipőt, és új változatokat adott ki, mint például a terjedelmesebb Gazelle 2-t, sőt még egy gördeszkások számára optimalizált modellt is. A kulturális cache 2012-ben újra megerősítést nyert, amikor a Daniel Craig által alakított James Bond a harmadik Bond-film, a Skyfall edzésjeleneteiben a Gazelle 2 egy elegáns sötétkék színű változatát viselte. A cipő gördeszkázásra való alkalmassága a londoni Palace Skateboards-szal való 2015-ös együttműködésben is kifejezésre jutott: a ruházati márka az adidas-szal együttműködve két gördeszkásbarát kiadást hozott létre: a Palace Pro-t, amely az adidas Primeknitet használta, hogy még kényelmesebbé és könnyebbé tegye a cipőt anélkül, hogy a tartósság terén kompromisszumot kötött volna, és a Palace Pro Trainer-t, amely a hagyományosabb velúrszerkezetet választotta.
Egy klasszikus újjáélesztése
Alig egy évvel később az adidas Gazelle az eddigi legnagyobb visszatérését követte. Akkoriban az emberek még mindig vásárolták a cipőt, de a márka döntése, hogy visszahozza a népszerű 1991-es modellt, ilyen erőteljes feltámadást eredményezett. Ez a különleges változat jelentős kulturális hatással volt a 90-es években, és a kortárs adidas cipőtervezőkre, például Jean Khaliféra gyakorolt hatása, aki Északkelet-Franciaországban nőtt fel, ahol a Gazelle népszerű cipő volt, azt jelentette, hogy a visszatéréskor tisztelettel és megbecsüléssel kezelték. Az eredeti tervrajzok egyike sem létezett az újrakiadás idején, így Khalifé és csapata kénytelen volt darabról darabra rekonstruálni a Gazelle-t, hogy egy hű másolatot készítsen, amelyet örömmel mutattak be a nagyközönségnek. Különös gondot fordítottak az olyan kulcsfontosságú elemek reprodukálására, mint a talp, a rókaszalag jellegzetes textúrája és a formázott nyelv, hogy biztosítsák, hogy az eredetihez méltó legyen.
Együttműködések gyűjtése
A 2016-os újraindítás nagy sikert aratott, mivel a '91-es konstrukció tökéletes egyensúlyt teremtett a nosztalgia, a vintage hangulat és a sokoldalú stílus között. Ez népszerűvé tette az idősebb generációk körében, akik emlékeztek a cipőre gyermekkorukból, és a fiatalabbak körében, akik egy időtlen esztétikájú alkalmi sneakerre vágytak. A következő években a Gazelle a kreatív kollaboránsok kedvencévé vált, akik között volt az olasz streetwear márka, a Slam Jam, a Los Angeles-i Sneaker Politics sneaker butik és Brendon Babenzien ruházati márkája, a NOAH, amely két színváltozatot készített szemet gyönyörködtető gepárd és terepmintás felsőrésszel. Mindezek mellett voltak szokatlanabb együttműködések is, mint például a Transport for Londonnal, amelynek királyi lila dizájnja a londoni metró Elizabeth Line építését ünnepelte, valamint az adidas hosszú távú progresszív munkatársa, Yohji Yamamoto kollekciója, aki több kifinomult színváltozatot készített az innovatív Y-3 együttműködéshez.
A Gucci Gazelle és a Satellite Stomper
Az együttműködő partnerek ilyen változatos listájával a Gazelle a világ minden tájáról érkező emberek széles köre számára vált vonzóvá. Majd 2022-ben még nagyobb globális jelenséggé vált az eddigi legluxusabb együttműködéssel. A brit GQ már 2022 elején előrevetítette a partnerséget, amikor a futballszupersztár Mo Salah egy mélyzöld Gazellában és egy nagyméretű Gucci-kabátban jelent meg a divatmagazin februári számának címlapján. A két márka társulása meglehetősen előrelátó volt, mivel még abban az évben összefogtak, hogy megalkossák a valaha készült legkeresettebb Gazelle-designokat. Ezek közül az első 2022 nyarán jelent meg, és kifinomult anyagokból készültek, egyedi Gucci márkajelzéssel, amely magas színvonalú és exkluzív esztétikát kölcsönzött nekik. A következő két évben a Gucci együttműködés több tucat színváltozatot szállított a legkülönfélébb excentrikus stílusokban és merész árnyalatokban, amelyek mindegyike Olaszországban készült, hogy a lehető legmagasabb minőséget biztosítsa. A Gazelle x Gucci kollekció, amelyet olyan hollywoodi hírességek viseltek, mint Olivia Wilde és Brad Pitt, új szintre emelte az ősrégi sziluett népszerűségét, sőt, a jól ismert adidas-rajongó Harry Styles jóvoltából a közösségi médiában is megtapasztalta a saját vírusos pillanatát. Az énekes 2023-as Love On Tour koncertjei során lefilmezték, amint Ausztráliában a színpadon egy zöld velúrbőr Gucci Gazelle párból iszik, és amikor a videó felkerült a közösségi oldalakra, imádó rajongói azonnal megosztották világszerte, ami az összes Gazelle eladásának megugrását okozta. Styles affinitása a sziluetthez olyannyira ikonikus, hogy a márka ausztrál weboldalán a rajongók Gazelle becenevére - Satellite Stompers - utalnak, amely a "Satellite" című dal előadása közben előadott táncából származik. Még most is, ha az adidas weboldalán rákeresel a Satellite Stompersre, a Gazelle oldalát találod, mivel a márka tiszteleg a szupersztár zenész és a cipő kapcsolata előtt.
Egy befolyásos sziluett
Harry Styles, a Gucci és az adidas Gazelle meggyőző kombinációja egy csúcspontot jelentett az adidas hosszú történelmének kiemelkedő pillanatai között. Azóta a cipőmárka tovább növelte a Gazelle színválasztékát, miközben új együttműködő partnerekkel is dolgozott, köztük a sneaker-rajongó és streetwear-szakértő Sean Wotherspoonnal, a brit gördeszkás és művész Blondey McCoyjal, Edison Chen hongkongi életmódmárkájával, a CLOT-tal és a Puerto Ricó-i rapper Bad Bunnyval, aki két stílusos, egyedi részletekkel és egyedi márkahatásokkal ellátott dizájnt készített. A sziluett olyan divatbefolyásolók gyakori stílusválasztása is lett, mint Gigi Hadid, aki 2024-ben egy bevásárlókörút során a hatalmas népszerű adidas Samba helyett ezt választotta, és olyan színésznők, mint Emma Watson és Jennifer Lawrence.
A minták és stílusok sokfélesége
Az adidas Gazelle ma már rengeteg színváltozatban kapható, hogy szinte minden stílushoz passzoljon, és a modellek sokféleségében megtalálható az ADV gördeszkás cipő, a Bold, a háromszoros platformtalppal, az Indoor, amelynek dizájnja a 2020-as évek elejének Gazelle trendjét hozta, és amely alapján a Gucci együttműködés is készült, valamint a 85-ös, amely a 80-as évek közepén készült változatot utánozza. Mindeközben a standard modell továbbra is a '91-es kivitel marad, amelynek kialakítása az adidas Originals termékcsalád időtlen tulajdonságait testesíti meg.
Fél évszázad és tovább számít
Több mint fél évszázad elteltével az adidas Gazelle még mindig ugyanolyan aktuális, mint valaha, ami azt bizonyítja, hogy képes alkalmazkodni a története során jött és ment divatirányzatok sokaságához. A Gazelle azonban még ennél is jobban befolyásolta ezeket a trendeket, meghatározta a futball szubkultúrák, a zenei szcénák és a közösségi média kiemelkedő divatrajongóinak stílusát. A rajongók ilyen széles körének köszönhetően ez az örökölt dizájn elérte hatalma csúcsát, és nem mutatja jelét, hogy egyhamar leáldozna.