SPORTSHOWROOM

adidas

Gazelle

Az Adidas időtlen és befolyásos klasszikusa.

adidas Gazelle
© adidas

Jelentős sziluett

Az adidas a kezdeti években arra összpontosított, hogy funkcionális lábbeliket hozzon létre amatőr és profi sportolók számára, de számos sportos dizájnja végül népszerű életmódmodellé is vált. Ezek egyike volt az adidas Gazelle - egy letisztult, egyszerű esztétikájú teljesítménycipő, amely több évtized alatt nőtte ki magát a márka hatalmas múltú katalógusának egyik legfontosabb sziluettjévé.

© adidas

A történelem terméke

A Gazelle története már évekkel a megalkotása előtt elkezdődött, hiszen számos különböző dizájn tekinthető elődjének. Ott volt a Rom, amely Wilma Rudolphot három aranyéremhez segítette az 1960-as római olimpián, és az Olympiade, amelyet a német sprintcsapat kedvelt az 1964-es tokiói olimpián. Mindkettő nagy teljesítményű cipő volt, amely előkészítette az utat a Gazelle számára, amelynek olyan elemei, mint a sarok és a talp, ezektől az elődöktől származnak.

© adidas

Két merész színváltozat

1965-re elkészült a Gazelle első prototípusa. Az adidas először használt velúrbőrt elsődleges anyagként a felsőrészen, ezzel megkülönböztetve azt a korszak többi edzőcipőjétől, amelyek inkább a hagyományos bőrt részesítették előnyben. Ez a plüss anyag ugyanolyan tartós, de könnyebb volt, és a viselőjének egy csipetnyivel több sebességet adott, és további előnye volt, hogy a festési folyamat során képes volt élénk színeket felvenni. Ez az előzetes modell a piros szín gazdag árnyalatában pompázott, és a Gazelle 1966-os hivatalos megjelenésekor egy kék változat is megjelent. Akkoriban a színkülönbség nem pusztán esztétikai kérdés volt, hanem egy kis eltérést is jelzett a formatervezésben. Míg mindkettőnek kenguru szarvasbőr felsőrésze volt az adidas jellegzetes háromcsíkos logójával az oldalán, cipőkürtös sarokfüllel és speciális boltozati alátámasztással, a talpegység az adott színváltozathoz igazodott, és így a rendeltetésszerű használathoz volt igazítva. A piros változat átlátszó, halszálkás mintázatú talppal rendelkezett, amely kiváló tapadást biztosított, és megakadályozta a csúszást beltéri felületeken. Elsősorban kézilabdázásra tervezték, és annak biztosítása érdekében, hogy a cipő hatékony legyen ebben a sportágban, a világ legjobb játékosai tesztelték, akik közül sokan Németországból érkeztek, az akkori egyik legjobb kézilabdás nemzetből. Ezzel szemben a kék kiadás a főként szabadtéri sportolóknak készült. A gumi talpbetétet általános edzésre optimalizálták, többcellás kialakítással, amely extra tapadást biztosított a különböző játékfelületeken.

© adidas

Kísérletek és ismétlések

A Gazelle szarvasbőr felsőrészével és különböző talpváltozataival kiemelkedett a tömegből, és népszerű edzőcipővé vált, amelyet számos profi sportoló használt, és az akkori sportmagazinokban is felbukkant. A márka tervezői számára is remek modell volt a kísérletezéshez, és olyan új sziluettekhez adott ihletet, mint a Jaguar, amelyből később az adidas Athen lett. Magát a Gazelle-t ebben az időszakban többször módosították, egyes módosítások, mint például az újonnan kialakított sarokfül, a frissített talpprofil és a formára simuló nyelv, állandóvá váltak, míg másokat, mint például a javasolt cipzár, végül elvetettek. Az egyik legjelentősebb változás 1971-ben történt, amikor mindkét színváltozat külső talpán bevezették a méhsejt alakú tapadási mintázatot. Ez az újratervezés hatszögletű mikrosejtek sorait tartalmazta, amelyek jelentősen javították a tapadást, így a Gazelle még hatékonyabbá vált, mint teljesítménycipő, és előnybe került sportcipő kortársaival szemben. Valójában a hatszögletű talp olyan jó volt, hogy még mindig sok modern Gazelle-nél használják.

© adidas

Erőteljes támogatás

Míg a fizikai frissítések segítettek a Gazelle népszerűségének növelésében, Horst Dassler úttörő munkája a sportolókkal a globális közönséghez juttatta el. Az adidas alapítójának, Adi Dasslernek a fia, Horst 1960-ban csatlakozott a vállalathoz, és nagyon szerette volna kihasználni a hírességek erejét a lábbelik forgalmazásában. 1972-ben Mark Spitz amerikai úszónak adott egy pár Gazellát, és megkérte, hogy viselje a müncheni olimpián. Bármennyire is szokatlannak tűnhet egy úszót rávenni egy földi sportokhoz készült cipő reklámozására, a terv bevált, mivel Spitz nem csak az abban az évben nyert hét aranyérmének egyikét viselte az éremátadó ünnepségen, hanem le is vette a Gazellákat, és a magasba tartotta őket, hogy igazán megmutassa őket a tömegnek. A merész lépés, amelyet Adi állítólag nem értett egyet, Spitznek gondot okozott a Nemzetközi Olimpiai Bizottsággal, és a sportban történő termékmegjelenítésről szóló beszélgetéseket indított el. Eközben Spitz és az olimpiai rekordjaitól lenyűgözve Horst megalapította saját, Arena nevű fürdőruhákat gyártó cégét, és a sportolókkal folytatott úttörő munkáját kiterjesztette a sportági szövetségekkel, sőt az Olimpiai Bizottsággal kötött exkluzív ruházati szerződésekre is, így végül a kereskedelmi sport egyik legfontosabb üzletemberévé vált világszerte.

© adidas

Egy korai életstílusú tornacipő

Mint az adidas sok más dizájnja, a Gazelle is eredetileg edzőcipőnek készült, de végül életmód-sneakerré is vált. Részben színes velúr felsőrészének köszönhetően, amely megkülönböztette az akkori sportcipőktől, a Gazelle már elég korán megtette ezt az átmenetet: 1976-ban megjelent a Popeye japán férfi divatmagazin egyik kiadásában, és olyan nagynevű hírességek is viselték, mint Mick Jagger. Ennek ellenére az adidas továbbra is a sportos képességekre összpontosított, miközben ügyelt arra, hogy a hétköznapi viselők számára is magával ragadó életstílus-esztétikát adjon. Az 1970-es évek végén ez azt eredményezte, hogy a Gazelle-t ismét frissítették, ezúttal a márka híres Trefoil logójával, amely a külső talp markolatát formázza. Emellett a cipő általános felépítését is finomították, és az elülső lábfejet is átdolgozták, hogy a kézilabdához optimalizálják.

© adidas

A Gazelle és a futballkultúra

Ez az állandó barkácsolás a 80-as években is megőrizte a modell relevanciáját, még akkor is, amikor modernebb sziluettek jelentek meg. Az évtized során a Gazelle folytatta útját az edzőcipőből a divatcikké válás útján, beszivárgott a világ különböző szubkultúráiba. Különösen sikeres volt az Egyesült Királyságban, ahol a Casuals néven ismert szenvedélyes futballrajongók viselték. Ennek a mozgalomnak a tagjai hazahozták a csapataiknak az európai bajnokságokban való külföldi szurkolása során vásárolt ruhadarabokat, így az adidas és más külföldi márkák elterjedtek Észak-Anglia és máshol is. Bár több adidas modell is népszerű választás volt, sok Casuals számára a Gazelle volt a legjobb választás, mert bár még mindig megfizethetőbb volt, mint sok más korabeli márkás tornacipő, egy kicsit drágább volt, mint az olyan sziluettek, mint a Monaco és a Madeira, ami prémium érzést adott neki.

© adidas

A hip-hop kedvence

Miközben a Gazelle meghódította az Egyesült Királyság futballpályáit, egy másik, egészen más szubkultúra, a hiphop is átvette. Ez az újjászülető zenei műfaj a 70-es években és a 80-as évek elején terjedt el az Egyesült Államokban, és az Egyesült Királyságban is kezdett teret nyerni olyan együttesek révén, mint a Run-DMC, amelynek tagjai közismerten az adidas Superstar-t viselték. Mivel ez a modell és más, az Egyesült Államok hip-hop szcénájához kapcsolódó modellek nem voltak annyira elérhetőek az Atlanti-óceánon túl, a brit rajongók gyakran a könnyebben elérhető Gazelle-t választották helyette. A márka 1986-ban még nagyobb figyelmet kapott, amikor a Run-DMC kiadta My Adidas című dalát, amelyben kedvenc tornacipőikről rappeltek. Ez egybeesett a Gazelle egy újabb újraindításával, amely egy sor új színváltozatot tartalmazott, és a hétköznapokra divatos, mindennapi viseletre alkalmas sportcipőt kereső alkalmi vásárlókat célozta meg. Ekkorra a sziluett már valóban globális jelenséggé vált, és az adidas olyan új változatokat kezdett kiadni, mint a Gazelle Super, miközben a cipő márkanevét is megváltoztatta (Japánban adidas 300 lett belőle), hogy megfeleljen a külföldi piacoknak.

© adidas

Belépés az Egyesült Államokba

Ezt követően, az 1990-es évek elején megjelent a klasszikus tornacipők iránti trend, ami sokakat arra késztetett, hogy ismét visszatérjenek az adidas Gazelle-hez. Peter Moore és Rob Strasser, akik 1987-ben váltottak a Nike-tól, arra ösztönözték az adidas-t, hogy ezt kihasználva újra kiadja az örökölt sziluettjeit, és 1991-ben megjelent a Gazelle új változata. Nem sokkal később a befolyásos gördeszkások, Eric Koston és Natas Kaupas kezdték el viselni, miközben Európában versenyeztek, mielőtt visszatértek az Egyesült Államokba, és ott gördeszkás cipőként népszerűsítették. Eközben a Beastie Boys sztárja, Mike D, aki arról volt ismert, hogy adidas cipőket viselt, befektetett egy Los Angeles-i startupba, az X-Large-ba - egy olyan streetwear márkába és ruhaboltba, amely saját ruházati termékei mellett old-school tornacipőket is árult. Ezeknek a különböző tényezőknek köszönhetően a Gazelle folyamatosan új rajongókra talált az Egyesült Államokban, és országszerte népszerű volt.

© adidas

Britpop-sztárok és szupermodellek

Visszatérve Európába, a Gazelle gyakori látványosság volt a Britpop zenei színtéren, amely gyorsan kulturális jelenséggé vált az Egyesült Királyságban. A népszerű manchesteri zenekar, az Oasis, amelynek stílusa némileg a nyolcvanas évek futballterasz-kultúrájából nőtt ki, élen járt a mozgalomban, és gyakran jelent meg a koncerteken Gazelle-t viselve. A 90-es évek közepére más britpop együttesek, például a Blur és a Suede is viselte, és a rajongók is ezt tették, mivel utánozni akarták a megjelenést. Máshol a Jamiroquai-os Jay Kay lábán is feltűnt a brit funkzenekar Virtual Insanity című klipjében, amelyet 1996-ban többször is levetített az MTV. De valószínűleg a korszak szupermodelljei tették a Gazelle-t a Cool Britannia korszakában olyan felkapott cipővé. Az egyik 1993-as kép, amelyen Kate Moss lazán pózol néhány bordó Gazelle cipőben, különösen ikonikus volt; olyannyira, hogy az adidas úgy döntött, újra feltalálja a képet a Gazelle új verziójának 2016-os reklámkampánya részeként. Egy másik emlékezetes kép Helena Christensen dán modellről készült, aki 1994-ben az Elle című női divatmagazinnak pózolt egy fekete párban, így az évtizedes sziluett az új évezred közeledtével igazán kívánatos divatcikké vált.

© adidas

Limitált együttműködés

2001-ben az adidas elindította rendkívül népszerű Originals termékcsaládját, és a Gazelle-t egy újabb évtizedre visszahozta. Ez a Gazelle Vintage néven ismert változat az 1960-as évekbeli modellen alapult, és az egyik legkorábbi együttműködéshez szolgált vászonként, amikor a japán Neighborhood utcai ruházati márka két limitált kiadású színváltozatot tervezett. A 2006-os berlini világbajnokság döntőjére időzítve mutatták be, és az eseményre emlékeztető részletekkel díszítették őket: a fekete "Home" változat csak a márka szülővárosában, Tokióban volt kapható, a fehér "Away" pedig Japánban és Berlinben is kapható volt az adidas helyszínein.

James Bondnak való cipő

Az előkelő együttműködés ellenére a 2000-es évek és a 2010-es évek eleje viszonylag csendes időszakot jelentett a Gazelle számára, különösen az Egyesült Államokban. Ennek ellenére az adidas továbbra is támogatta a cipőt, és új változatokat adott ki, mint például a terjedelmesebb Gazelle 2-t, sőt még egy gördeszkások számára optimalizált modellt is. A kulturális cache 2012-ben újra megerősítést nyert, amikor a Daniel Craig által alakított James Bond a harmadik Bond-film, a Skyfall edzésjeleneteiben a Gazelle 2 egy elegáns sötétkék színű változatát viselte. A cipő gördeszkázásra való alkalmassága a londoni Palace Skateboards-szal való 2015-ös együttműködésben is kifejezésre jutott: a ruházati márka az adidas-szal együttműködve két gördeszkásbarát kiadást hozott létre: a Palace Pro-t, amely az adidas Primeknitet használta, hogy még kényelmesebbé és könnyebbé tegye a cipőt anélkül, hogy a tartósság terén kompromisszumot kötött volna, és a Palace Pro Trainer-t, amely a hagyományosabb velúrszerkezetet választotta.

Egy klasszikus újjáélesztése

Alig egy évvel később az adidas Gazelle az eddigi legnagyobb visszatérését követte. Akkoriban az emberek még mindig vásárolták a cipőt, de a márka döntése, hogy visszahozza a népszerű 1991-es modellt, ilyen erőteljes feltámadást eredményezett. Ez a különleges változat jelentős kulturális hatással volt a 90-es években, és a kortárs adidas cipőtervezőkre, például Jean Khaliféra gyakorolt hatása, aki Északkelet-Franciaországban nőtt fel, ahol a Gazelle népszerű cipő volt, azt jelentette, hogy a visszatéréskor tisztelettel és megbecsüléssel kezelték. Az eredeti tervrajzok egyike sem létezett az újrakiadás idején, így Khalifé és csapata kénytelen volt darabról darabra rekonstruálni a Gazelle-t, hogy egy hű másolatot készítsen, amelyet örömmel mutattak be a nagyközönségnek. Különös gondot fordítottak az olyan kulcsfontosságú elemek reprodukálására, mint a talp, a rókaszalag jellegzetes textúrája és a formázott nyelv, hogy biztosítsák, hogy az eredetihez méltó legyen.

© adidas

Együttműködések gyűjtése

A 2016-os újraindítás nagy sikert aratott, mivel a '91-es konstrukció tökéletes egyensúlyt teremtett a nosztalgia, a vintage hangulat és a sokoldalú stílus között. Ez népszerűvé tette az idősebb generációk körében, akik emlékeztek a cipőre gyermekkorukból, és a fiatalabbak körében, akik egy időtlen esztétikájú alkalmi sneakerre vágytak. A következő években a Gazelle a kreatív kollaboránsok kedvencévé vált, akik között volt az olasz streetwear márka, a Slam Jam, a Los Angeles-i Sneaker Politics sneaker butik és Brendon Babenzien ruházati márkája, a NOAH, amely két színváltozatot készített szemet gyönyörködtető gepárd és terepmintás felsőrésszel. Mindezek mellett voltak szokatlanabb együttműködések is, mint például a Transport for Londonnal, amelynek királyi lila dizájnja a londoni metró Elizabeth Line építését ünnepelte, valamint az adidas hosszú távú progresszív munkatársa, Yohji Yamamoto kollekciója, aki több kifinomult színváltozatot készített az innovatív Y-3 együttműködéshez.

© adidas

A Gucci Gazelle és a Satellite Stomper

Az együttműködő partnerek ilyen változatos listájával a Gazelle a világ minden tájáról érkező emberek széles köre számára vált vonzóvá. Majd 2022-ben még nagyobb globális jelenséggé vált az eddigi legluxusabb együttműködéssel. A brit GQ már 2022 elején előrevetítette a partnerséget, amikor a futballszupersztár Mo Salah egy mélyzöld Gazellában és egy nagyméretű Gucci-kabátban jelent meg a divatmagazin februári számának címlapján. A két márka társulása meglehetősen előrelátó volt, mivel még abban az évben összefogtak, hogy megalkossák a valaha készült legkeresettebb Gazelle-designokat. Ezek közül az első 2022 nyarán jelent meg, és kifinomult anyagokból készültek, egyedi Gucci márkajelzéssel, amely magas színvonalú és exkluzív esztétikát kölcsönzött nekik. A következő két évben a Gucci együttműködés több tucat színváltozatot szállított a legkülönfélébb excentrikus stílusokban és merész árnyalatokban, amelyek mindegyike Olaszországban készült, hogy a lehető legmagasabb minőséget biztosítsa. A Gazelle x Gucci kollekció, amelyet olyan hollywoodi hírességek viseltek, mint Olivia Wilde és Brad Pitt, új szintre emelte az ősrégi sziluett népszerűségét, sőt, a jól ismert adidas-rajongó Harry Styles jóvoltából a közösségi médiában is megtapasztalta a saját vírusos pillanatát. Az énekes 2023-as Love On Tour koncertjei során lefilmezték, amint Ausztráliában a színpadon egy zöld velúrbőr Gucci Gazelle párból iszik, és amikor a videó felkerült a közösségi oldalakra, imádó rajongói azonnal megosztották világszerte, ami az összes Gazelle eladásának megugrását okozta. Styles affinitása a sziluetthez olyannyira ikonikus, hogy a márka ausztrál weboldalán a rajongók Gazelle becenevére - Satellite Stompers - utalnak, amely a "Satellite" című dal előadása közben előadott táncából származik. Még most is, ha az adidas weboldalán rákeresel a Satellite Stompersre, a Gazelle oldalát találod, mivel a márka tiszteleg a szupersztár zenész és a cipő kapcsolata előtt.

© adidas

Egy befolyásos sziluett

Harry Styles, a Gucci és az adidas Gazelle meggyőző kombinációja egy csúcspontot jelentett az adidas hosszú történelmének kiemelkedő pillanatai között. Azóta a cipőmárka tovább növelte a Gazelle színválasztékát, miközben új együttműködő partnerekkel is dolgozott, köztük a sneaker-rajongó és streetwear-szakértő Sean Wotherspoonnal, a brit gördeszkás és művész Blondey McCoyjal, Edison Chen hongkongi életmódmárkájával, a CLOT-tal és a Puerto Ricó-i rapper Bad Bunnyval, aki két stílusos, egyedi részletekkel és egyedi márkahatásokkal ellátott dizájnt készített. A sziluett olyan divatbefolyásolók gyakori stílusválasztása is lett, mint Gigi Hadid, aki 2024-ben egy bevásárlókörút során a hatalmas népszerű adidas Samba helyett ezt választotta, és olyan színésznők, mint Emma Watson és Jennifer Lawrence.

© adidas

A minták és stílusok sokfélesége

Az adidas Gazelle ma már rengeteg színváltozatban kapható, hogy szinte minden stílushoz passzoljon, és a modellek sokféleségében megtalálható az ADV gördeszkás cipő, a Bold, a háromszoros platformtalppal, az Indoor, amelynek dizájnja a 2020-as évek elejének Gazelle trendjét hozta, és amely alapján a Gucci együttműködés is készült, valamint a 85-ös, amely a 80-as évek közepén készült változatot utánozza. Mindeközben a standard modell továbbra is a '91-es kivitel marad, amelynek kialakítása az adidas Originals termékcsalád időtlen tulajdonságait testesíti meg.

© adidas

Fél évszázad és tovább számít

Több mint fél évszázad elteltével az adidas Gazelle még mindig ugyanolyan aktuális, mint valaha, ami azt bizonyítja, hogy képes alkalmazkodni a története során jött és ment divatirányzatok sokaságához. A Gazelle azonban még ennél is jobban befolyásolta ezeket a trendeket, meghatározta a futball szubkultúrák, a zenei szcénák és a közösségi média kiemelkedő divatrajongóinak stílusát. A rajongók ilyen széles körének köszönhetően ez az örökölt dizájn elérte hatalma csúcsát, és nem mutatja jelét, hogy egyhamar leáldozna.

Read more

A SPORTSHOWROOM sütiket használ. A cookie-kra vonatkozó szabályzatunkról.

Folytatni

válaszd ki az országodat

Európa

Amerika

Ázsia csendes-óceáni

Afrika

Közel-Kelet