SPORTSHOWROOM

Jordan

1

A kosárlabdacipő, amely elindított egy márkát.

Jordan 1
© Nike

Egy rendkívüli karrier kezdete

1984-ben Michael Jordan 21 évesen, fiatalon jelentkezett az NBA draftjára. Sikeres egyetemi karrierje után, amely során számos elismerést és díjat kapott, nagyok voltak az elvárások, és Jordant a Chicago Bulls a harmadik választott játékosként szerződtette. Senki sem tudta azonban, hogy karrierje milyen csillagászati sikereket fog elérni. Senki sem tudta, kivéve a Nike néhány előrelátó alkalmazottját. Közülük a legjelentősebb Sonny Vaccaro sportmarketingvezető volt. A Jordan képességeibe vetett rendíthetetlen hite arra késztette a márkát, hogy mindent megtegyen azért, hogy szponzori szerződést kössön a tehetséges fiatalemberrel. Ez az elszántság egy hihetetlen együttműködéshez vezetett, amely saját márkává vált - és amely a mai napig rajongók tömegeit vonzza. A történelmi partnerség egy nagyon különleges cipővel kezdődött: az Air Jordan 1-gyel.

© Jordan

Egy merész terv

Az első Air Jordan megalkotásához vezető út nem volt egyszerű. Az 1984-85-ös NBA-szezonra való felkészülés kezdetén az ország legjobb kosárlabdacipő-márkái mind Jordant akarták szerződtetni. Egyértelmű volt, hogy kivételes játékos lesz, és a Nike-nak kemény versenytársakkal kellett szembenéznie: a rivális Converse céggel, amelynek edzőcipőit Jordan az egyetemi karrierje során végig viselte, és az adidas-szal, amely akkoriban divatos márka volt a kosárlabda világában. Ennek ellenére a Nike gyengélkedő kosárlabda részlegének munkatársai fáradhatatlanul dolgoztak azon, hogy meggyőzzék Jordant, hogy velük tartson, még a játékos szüleivel is felvették a kapcsolatot, hogy találkozót szervezzenek vele a márka oregoni irodájában. Végül, miután meghallotta a Nike merész tervét, hogy egy egész márkát építsenek a leendő sztár köré, és miután a partnerségért járó évi 500 000 dolláron felül minden eladásból származó jogdíjat is ígértek neki - két olyan dolgot, amit egyetlen más vállalat sem ajánlott neki -, Jordan aláírta a kipontozott vonalat.

© Jordan

Feltűnő logó és lázadó dizájn

Miután az üzletet megkötötték, a Nike nekiláthatott a prototípus finomításának, amelyet a találkozó során mutattak Jordannek. Valami mást és izgalmasat akart, egy fontos módosítással - vékonyabb talppal. Peter C. Moore, a Jordan-projekt élén álló kreatív igazgató örömmel tett eleget a kérésnek. A korábbi Nike-designokból, például a Dunk, az Air Force 1, a Vandalból és az Air Shipből inspirálódva egy időtlen cipőt alkotott. Kemény, de vékony gumitalppal, karcsú, perforált orr-résszel, és egy folyós bokával rendelkezett, így egyszerre volt stabil, védő és kényelmes. Emellett magával ragadó esztétikával és saját, egyedi logóval rendelkezett, amelyet szintén Moore tervezett. A történet szerint a különc tervező egy Jordan ügynökével, David Falkkal folytatott megbeszélése után éppen a hazafelé tartó járaton volt, amikor látta, hogy egy légiutas-kísérő egy kitűzőt ad át egy gyereknek. A szárnyakkal díszített képen megakadt a szeme. A repülőút alatt egy szalvétára felvázolt egy emblémát, amely egy kosárlabda két oldalából kiemelkedő hasonló szárnypárt ábrázolt. Ez volt a tökéletes logó, amely metaforaként szolgált Jordan sportjának, valamint a levegőben való hihetetlen képességének metaforájaként, miközben a Nike Air légpárnázási technológiáját is jelképezte. E jellegzetes logó mellett Moore merész színvilágot adott a cipőnek, amely igazán kiemelkedővé tette azt. A piros-fekete kombináció remekül nézett ki, ugyanakkor teljesen más volt, mint az összes többi kosárlabdacipő, amelyet az akkori NBA pályákon láttunk. Ennek egy nagyon jó oka volt: megszegte a liga 51%-os szabályát. Ez előírta, hogy a játékosok csak legalább 51%-ban fehér színű cipőt viselhettek, és ez azt jelentette, hogy az NBA-ben viselt cipők többsége ebben az egyszerű tónusban és egy másik színben volt.

© Jordan

A szabályok megszegése

Bár Jordan állítólag nem volt elragadtatva a dizájntól, amikor először látta, a cipő a szívéhez nőtt, és végül megkedvelte. Amikor azonban először kezdett el játszani a Chicago Bullsban, egy másik párat kapott, mivel az új Air Jordanek még nem voltak készen. A másik cipő a hasonló Nike Air Ship volt, amely - ami a legfontosabb - ugyanazokkal a színekkel rendelkezett, mint az érkező Jordan 1. Egy 1984. október 18-i, Knicks elleni előszezonmeccsen Jordan nagy feltűnést keltett, amikor egy pár szabályszegő Air Shipben lépett pályára. Az NBA vezetői nem örültek a szabályszegésnek, ezért levelet küldtek a Nike akkori alelnökének, Rob Strassernek, amelyben kifejezetten megtiltották az aznap viselt fekete-piros cipő használatát. A pletykák szerint a liga meccsenként 5000 dolláros büntetéssel fenyegette meg őt, amíg továbbra is viselte őket, de nem tudni, hogy ebből mennyit kellett valaha is kifizetnie.

© Jordan

A Banned színváltozat

Bár Jordant az 1985-ös Dunk versenyen még egyszer látták viselni, a Nike végül több fehéret épített a dizájnba, hogy továbbra is zavartalanul használhassa a cipőt. Ennek ellenére a márka ügyes marketingcsapata nagy lehetőséget látott a tiltásban, és nekilátott egy mára legendássá vált tévéreklám összeállításának. Ebben Michael Jordan egyszerűen csak állt, és egy kosárlabdát pattogtatott fel-alá, miközben a kamera a lábára állt. Egy hangalámondás elmagyarázta, hogy a Nike forradalmian új kosárlabdacipőjét az NBA kidobta. A továbbiakban kiemelte, hogy nem tudták megakadályozni, hogy az emberek megvásárolják az edzőcipőt, ezzel az ország kosárlabda-rajongóinak lázadó hozzáállására apellálva, akik közül sokan Banned színváltozatnak kezdték el hívni. Annak ellenére, hogy a cipő, amelyet Jordan viselt, nem is az Air Jordan 1 volt, senki sem tudta megkülönböztetni a szemcsés 1980-as évekbeli tévéképernyőkön. Amikor végül 1985-ben megjelent, a reklám által keltett hype, valamint Jordan első lenyűgöző NBA-szezonja, amelyben jelentős rajongótábort szerzett, és az év újoncának választották, szinte azonnal el is vitte a cipőt.

© Jordan

Túlszárnyalva az elvárásokat

A Jordan 1 megjelenésekor olyan népszerű volt, hogy azok, akiknek volt párja, nyereséggel tudták továbbadni. Akkoriban ez a fajta viszonteladás első volt a sneaker-kultúrában, de ma már mindenütt elterjedt gyakorlat. Ez is mutatja az első Jordan tornacipő hihetetlen sikerét, ahogy az első év eladásaihoz kapcsolódó hatalmas számadat is. Bár a Nike az első három évben 3-4 millió dollár körüli összeget tűzött ki célul az együttműködés folytatására, nem kellett volna törődniük vele, hiszen a cipő már a debütáló évben messze túllépte ezt az összeget, és hatalmas, 163 millió dolláros bevételt hozott. Jordan monumentális sikere és egyedülálló megállapodása egy trendet indított el a kosárlabda világában. Ettől a naptól kezdve a sportág legikonikusabb játékosai egyre jövedelmezőbb megállapodásokat kötöttek az őket szponzoráló márkákkal, a modern játékosok pedig több tízmilliót kerestek.

© Jordan

A színváltozatok elszaporodása

Ezt a nagyszerű kezdetet követően a Nike egy sor AJ1 színváltozatot készített. Az első évben több mint egy tucatnyi jelent meg, a Chicago, a Shadow, a Royal és a Carolina Blue (ma már UNC néven ismert) mellett a lázadó Bred (fekete és piros) dizájn is megjelent. Annak ellenére, hogy az azóta eltelt években több száz további színváltozat jelent meg, sok eredeti modell még ma is nagyon keresett. Akkoriban azonban az AJ1 egy időre háttérbe szorult, mivel a Nike minden évben frissített modelleket hozott ki. Abban az időben nem voltak számozottak, minden új iterációt egyszerűen Air Jordannak neveztek el. Amikor azonban a Nike úgy döntött, hogy elkezdi visszahozni a retro modelleket, számokat adtak hozzá, hogy megkülönböztessék az egyes sziluetteket.

© Jordan

A Jordan visszatérései

Az AJ1-et először 1994-ben adták ki újra, ami azért volt kellemetlen időpont, mert névadója éppen akkor cserélte fel a kosárlabdapályát a baseballpályára. A klasszikus színváltozatok így korlátozott sikert arattak, de a megjelenésük precedenst teremtett a későbbi retro verziók számára, amelyek az évek során újra és újra megjelentek. Jordan 1995-ben visszatért a kosárlabdához, 1999-ben ismét visszavonult, majd 2001-ben véglegesen visszatért. Ezzel egy időben a Jordan 1 is újjáéledt. A következő néhány évben a Nike régi és új színváltozatokat is kiadott, hogy megünnepelje a visszavonulásból ismét visszatérő játékost. Az eredeti High stíluson kívül voltak Low és Mid változatok, valamint egy White Chrome kiadás, amely az első volt, amely a Nike swoosh helyett az azonnal felismerhető Jumpman logót viselte.

© Jordan

Fokozatos feltámadás

Később, 2007 áprilisában a Nike kiadta az Old Love, New Love csomagot. Ez az eredeti Black Toe színváltozat retro változatát tartalmazta egy vadonatúj fekete-sárga modell mellett, ami elindította az Air Jordan 1 fokozatos feltámadását. Lassan indult, egy sor eredeti színváltozattal, amelyek közül néhányat jól, másokat kevésbé fogadtak, mielőtt a 2010-es évek közepén néhány figyelemre méltó együttműködéssel igazán fellendültek volna a dolgok. Az egyik ilyen együttműködés Lance Mountain gördeszkással, a Nike gördeszkás részlegének népszerű tagjával történt, aki a 80-as évek végén felnövő sok más gördeszkáshoz hasonlóan a Jordan 1-t. A tartós bőr felsőrész, a magas boka és a légpárnázás miatt kiváló választás volt a sportág hívei számára, és Mountaint egy össze nem illő párban láthattuk az 1987-es "The Search for Animal Chin" című gördeszkás filmben.

© Jordan

Az ikonikus együttműködésektől a mozivászonig

Bár a Nike SB hozzájárulása sokaknak tetszett, a Hiroshi Fujiwara Fragment Design cégével való együttműködés volt az, ami igazán új magasságokba emelte az Air Jordan 1-et. A 2014 végén megjelenő fekete, fehér és királykék modell egyfajta visszautalás volt az eredeti színváltozatok fénykorára. Korlátozott példányszámban jelent meg, és rendkívül gyorsan elfogyott, akárcsak az első AJ1-esek. Egyre több lenyűgöző színváltozat és együttműködés követte, köztük olyan emlékdizájnokkal, mint a Shattered Backboard, valamint együttműködésekkel Spike Lee filmrendezővel, Virgil Abloh látnok tervezővel és divatmárkájával, az Off-White™-mal, Travis Scott népszerű zenei előadóval és többszörös Nike-kollaboránssal, sőt a Dior luxusdivatházzal is. Ezzel a dinamikus felemelkedéssel az Air Jordan 1 annyira ikonikussá vált, hogy beépítették a 2018-as Spider-Man-filmbe, amelyben a főszereplő egy pár chicagói AJ1-et viselt, mielőtt a cipő figyelemre méltó története 2023-ban a mozivászonra került volna az egyszerűen csak "Air" című filmben. A film Matt Damon és Ben Affleck főszereplésével készült, és több mint 35 évvel az eredeti megjelenés után feltárta ennek a fenomenális cipőnek a történetét, ezzel újabb lökést adva a népszerűségének.

© Jordan

A cipő, amely megváltoztatta a sneaker-kultúrát

Michael Jordan szerződtetésével, amikor karrierje még gyerekcipőben járt, a Nike figyelemre méltó előrelátásról tett tanúbizonyságot. Ez a merész lépés egy olyan együttműködést hozott létre, amely azóta is a sporttörténelem egyik legnagyobb és legtörténelmesebbjeként vonul be a történelembe. Miközben a játékos legendás elhivatottságával, példátlan tehetségével és a gravitációt meghazudtoló lógási idejével bővítette és továbbfejlesztette a kosárlabdát, a Jordan 1 megváltoztatta a sport és a kultúra, valamint a divat kölcsönhatását. A sneaker-kultúrában is jelentős változásokat okozott, mivel a dizájnt nemcsak a rajongók játékos iránti rajongása miatt ünnepelték, hanem azért is, mert remek cipő volt. Így érte el az ugrást a szerény kosárlabdacipőből a populáris kultúra ikonjává és keresett divatcikké vált. Ez az, ami miatt a cipő még mindig olyan kulturálisan releváns és szeretett, mint amilyen valaha is volt. Ahogy Jordan az ember, úgy az Air Jordan 1 is örökre minden idők egyik legnagyobb és legnagyobb hatású cipője marad.

Read more

A SPORTSHOWROOM sütiket használ. A cookie-kra vonatkozó szabályzatunkról.

Folytatni

válaszd ki az országodat

Európa

Amerika

Ázsia csendes-óceáni

Afrika

Közel-Kelet