SPORTSHOWROOM

adidas

Samba

Egy kulturálisan hatásos sneaker, amely az állandó újratalálásra épül.

adidas Samba
© adidas

Innovatív futballcipő

Még 1949-ben egy Adolf Dassler nevű cipész egy úttörő új futballcipő utolsó simításokat végezte. A cipő külső talpát úgy alakította ki, hogy jeges körülmények között is tapadást biztosítson - amire akkoriban egyetlen más cipő sem volt képes -, és elkezdte tesztelni azt hazájában, Németországban. A konstrukció jól bevált, és gyártásba került. A neve adidas Samba lett. A következő hét évtized során ez az ötletes cipő kulturális jelenséggé vált, amelyet hírességek, sportcsillagok és szinte mindenki más is viselt a világon.

© adidas

Egy leleményes tervező

Adolf Dassler több volt, mint egy egyszerű cipész; feltaláló volt. Számára a cipőtervezés inkább hobbi volt, mint munka, és az 1920-as és 30-as évek során a funkcionális lábbelik készítésének különböző anyagokkal és módszerekkel való kísérletezésével fejlesztette készségeit. Különösen értett a sportcipők készítéséhez, amit az 1936-os berlini olimpián való többszöri szereplése előtt Jesse Owens számára készített cipők is bizonyítanak. Dassler kézzel készített tüskéivel a lábán Owens négy aranyérmet nyert, és ezzel nevet szerzett magának és a cipő tervezőjének egyaránt.

A márka megalapozása

Kicsivel több mint tíz évvel később, 1949-ben Dassler megalapította az adidas céget, miután kivált a cipőgyártó cégből, amelyet 1924 óta bátyjával, Rudolfdal közösen vezetett. A saját lábára állva Adolf olyan projekteken kezdett el dolgozni, amelyekkel megkülönböztethette terveit bátyja terveitől, aki szintén saját cipőgyárat alapított. Ezek egyike egy fekete kengurubőr felsőrésszel, gumi talppal és a márka új logójával, amely három ferde, fogazott szélű csíkból állt. A cipőt egyetlen céllal készítették: a kemény, jéggel borított pályákon való tapadásra. A külső talpba épített tapadókorongok hármasa tette lehetővé, hogy a korszak bármely más cipőjénél jobban megtapadjon a csúszós talajon, és az ASV Herzogenaurach - az adidas márkával kapcsolatban álló helyi futballcsapat - hamarosan bebizonyította, hogy a konstrukció hatékony, amikor próbára tette.

© adidas

Nevet találni

1950-re Dassler tökéletesítette a tapadó cipőt, de nevet még nem talált neki. Aztán egy olyan mérkőzés után, amelyen a speciális külső talp igazán kitett magáért, mivel a játékosok a fagyos körülmények ellenére is meg tudták tartani a tapadást és a stabilitást, jött az ötlet, hogy a cipőt Samba-nak nevezzék el. Ez nem csak a dinamikus mozgást és a brazil táncformához kapcsolódó dinamikus ügyességet idézte, hanem az akkori Fifa Világbajnokság helyszínéhez is illett; ez volt az első, amelyet az országban rendeztek. Sajnos a tornára várt meleg időjárás, amely 20°C körüli és annál magasabb hőmérsékletet jelentett, azt jelentette, hogy a talpbetét tervezésére nem lesz szükség. Ennek ellenére a cipő neve hatékonyan összekapcsolta a világversennyel, és az azt követő években népszerűvé vált a futballisták körében, különösen az Egyesült Királyságban és Európában.

© adidas

A tudás megszerzése

Az adidas Samba segített a vállalat ismertségének növelésében a kezdeti években, de a legnagyobb figyelmet Adolf Dassler nyugatnémet válogatottal töltött ideje hívta fel a márkára. Miután összebarátkozott Sepp Herberger edzővel, a csapattal utazott a mérkőzésekre, hogy megismerje a játékosok igényeit, és így a sportághoz legjobban illő lábbeliket tudta biztosítani számukra. Herberger mellett nézte a mérkőzéseket, és a játékosok a pálya szélén keresték fel, ha problémájuk akadt a cipőjükkel, hogy ott és akkor beállíthassa őket. Ezalatt az idő alatt Dassler felbecsülhetetlen tudásra tett szert, amelyből egy olyan frissített futballmodellre tett szegecsekkel, amelyeket az egyes mérkőzések körülményeihez igazodva lehetett kicserélni.

© adidas

A berni csoda

1954-ben Dassler tervei segítették a nyugatnémet csapatot a Berni csoda néven elhíresült világbajnoki győzelemhez. Mivel az 1950-es tornán nem volt jogosultak játszani, a nyugatnémet csapat mindenáron jó szereplést akart elérni a következő tornán, amelyet a szomszédos Svájcban rendeztek. Miután a csoportkörön túljutottak, a negyeddöntőben legyőzték Jugoszláviát, az elődöntőben pedig 6-1-re legyőzték Ausztriát, így a döntőben a torna esélyese Magyarországgal kerültek szembe. Az Aranycsapat néven ismert, félelmetes magyar csapat 32 mérkőzés óta veretlen volt, és a verseny első fordulójában könnyedén, 8-3-ra legyőzte a nyugatnémet csapatot, igaz, egy tartalékcsapat ellen. A döntő napján elkezdett esni az eső, és a pálya vizes és sáros lett. Ezek a körülmények nem csak Fritz Walter kapitány játékstílusához voltak tökéletesek, hanem Dassler csereszabatos szegecsek számára is, amelyek jelentős előnyt jelentettek a német csapatnak, mivel lehetővé tették számukra, hogy alkalmazkodjanak a nehéz körülményekhez. Annak ellenére, hogy a csapat amatőrökből állt, és nem volt esélyük a győzelemre, Nyugat-Németország győzedelmeskedett, 3-2-re legyőzve a magyarokat, és ezzel a világbajnokság történetének egyik legnagyobb meglepetését okozva megnyerte az ország első Jules Rimet-trófeáját.

Funkcionális frissítések

Adolf Dassler cége a következő években komoly figyelmet kapott, egyre több profi labdarúgó kezdte el viselni a cipőit. Ez hozzájárult ahhoz, hogy a Samba a következő évtizedekben is népszerű maradjon, mivel Dassler folyamatosan visszatért a modellhez, amelyet újra és újra újratervezett, minden alkalommal finomítva annak teljesítménybeli képességeit, és ezzel figyelemre méltó utazásra vitte. Az 1960-as évek elején a cipő alacsonyabb profilt kapott, és az oldalsó logó csíkjai kiszélesedtek, így a vállalat védjegyének szimbóluma még hangsúlyosabbá vált. Az alacsonyan kivágott gallért 1972-ben ismét átdolgozták, amikor a boka formájával együtt mozgó, hangsúlyosabb ívvé alakították. Szintén újragondolták a hosszúkás nyelvet, amelyet lerövidítettek, hogy tömörebb legyen, a talp alatti párnázást, amely a lábfej teljes hosszában nagyobb támaszt nyújtott, valamint a külső talpat, amelynek három különböző zónára való felosztása többirányú tapadást biztosított a viselőjének, így nagyobb mozgékonyságot biztosított játék közben. Valójában ennek a változatnak a laposabb külső talpa és könnyebb felépítése tette a Sambát tökéletessé a futsal nevű új sportághoz, amely akkoriban söpört végig a kontinentális Európában.

© adidas

Az ideális futsalcipő

A futsal az 1930-as években Uruguayban alakult ki, ahol egy Juan Carlos Ceriani nevű tanár fejlesztette ki. A futsalt elérhetőbbé akarta tenni, különösen a helyi YMCA tagjai számára, ezért kidolgozott egy fedett pályás változatot, amely nagyrészt a hagyományos játék szabályain alapult, de a kosárlabda, a vízilabda és a kézilabda szabályait is magába foglalta, hogy a rövidebb meccsekhez és az ötfős csapatokhoz illeszkedjen. Bár eredetileg kosárlabdapályára tervezték, számos más beltéri helyiség is megfelelőnek bizonyult a sportág számára, ami megkönnyítette a szervezést, mivel a mérkőzéseket az időjárási viszonyoktól függetlenül több helyszínen lehetett megrendezni. A sportág népszerűsége gyorsan nőtt Dél-Amerika futballkedvelő országaiban, és végül az 1970-es években Spanyolországban és Portugáliában letelepedett bevándorlók révén Nyugat-Európába is eljutott. Ahogy a futsal más európai országokba is eljutott, a futsal története összefonódott az adidas Samba történetével, amely tapadó talpával és könnyű, reaktív érzetével ideálisan illeszkedett a játék gyors tempójához. Az alacsony profilú, bőrből készült lábfej, immár a jellegzetes T-alakú felsőrésszel, magas szintű labdakezelésre is képessé tette viselőjét, lehetővé téve a szűk helyeken való dribbelést és manőverezést, és jutalmazva az egyes játékosok technikai képességeit. Abban az időben egyetlen más cipő sem támogatta a futsaljátékosokat a különböző beltéri felületeken, így sokak számára ez volt az első választás egészen az 1990-es évekig, amikor más márkák elkezdtek kifejezetten erre a sportágra cipőket gyártani.

© adidas

Életmód cipővé válás

Nagyjából ugyanabban az időben, amikor a Samba nevet szerzett magának az európai futsalpályákon, a Samba is megkezdte figyelemre méltó átalakulását funkcionális futballcipőből divatos életmódcipővé. Ezt a lassú változást az úgynevezett "Casuals" kezdeményezte, akiket a 70-es évek végén és a 80-as években rendszeresen lehetett látni az angol futballklubok lelátóin. A meccsek előtt e szubkultúra tagjai jellegzetes "ruházatot" öltöttek magukra - olyan európai márkák, mint az adidas, a Lacoste és a Fila dizájnerruházatát, amelyet a csapataik Európa-kupa és UEFA-kupa küzdelmei során szereztek be. A cél az volt, hogy a rivális szurkolói csoportoknál jobban nézzenek ki az egyedi ruhadarabok kiválasztásával, és az adidas cipők is népszerű választásnak számítottak. Ahogy a stílus elterjedt a szélesebb társadalomban, a Samba olyan városok utcáin volt látható, mint Liverpool és London, ahol az akkori legsikeresebb európai csapatok voltak.

© adidas

A Britpop kedvence

Míg az 1980-as években az adidas felemelkedéséért az Egyesült Királyságban részben az alkalmi szubkultúra volt felelős, a következő évtizedben a zenei hatás tartotta a divatot, amikor a Britpop végigsöpört az országon. A brit kulturális mozgalom lényegét tekintve ez a vidám, fülbemászó zenei forma uralta az országot a 90-es évek közepén, a rivális zenekarok, az Oasis és a Blur vezetésével. Mivel a lázadó Gallagher fivérek ugyanabból a munkásosztályból származtak, mint a Casuals, a színpadon gyakran látták őket adidas cipőben, például a Samba cipőben, és a modell hamarosan a Britpophoz társult, így a műfaj rajongói körében a kedvencükké vált.

© adidas

Hip hop és a gördeszkás közösség

Eközben az Egyesült Államokban a Samba egy másik zenei stílus, a hip-hop révén is népszerűvé vált. A 80-as évek közepére a Run-DMC-t a nemzet egyik legjobb előadójaként tartották számon, és gyakran jelentek meg a koncerteken adidas edzőcipőkkel a lábukon. Bár a Superstar volt a kedvencük, a zenekar 1986-os My Adidas című dala a márkát egy globálisabb közönségnek is bemutatta, különösen, mivel ez a dal egy mérföldkőnek számító támogatói szerződéshez vezetett a két csapat között. Ennek a partnerségnek köszönhetően a Samba végül a gördeszkázás világába is bekerült, ahogy a hiphop kultúra a 80-as és 90-es években összefonódott a lázadó sporttal. A futballistákhoz hasonlóan a gördeszkásoknak is kiváló tapadásra és reaktív talpérzetre van szükségük, hogy hatékonyan irányíthassák a deszkát, így a Samba kiváló gördeszkás cipő. Emellett egy bizonyos fajta stílusra is vágytak, amely illik a gördeszkás életstílushoz, és a Run-DMC támogatása ezt megadta nekik. Bár a Samba gördeszkás változata csak 2017-ben jelent meg, amikor is a Samba ADV megjelent, az adidas 2006-ban megalkotta a Busenitz nevű modellt, amely kifejezetten a gördeszkásoknak készült. Az amerikai deszkásról, Dennis Busenitzről nevezték el, aki a sportág kiemelkedő alakja volt a 90-es évek végén és azon túl, és szembe ment az akkori trenddel, a vulkanizált gördeszkás cipőkkel, mivel a Samba alapjaira épült, amely egy tartósabb kupac talppal rendelkezett, amely támogatást nyújtott azoknak, akik nagyobb ütésekkel akartak korcsolyázni és trükköket végrehajtani, mint például nagy lépcsőfokok ollie-zése vagy nagy dropok melletti korlátok grindelése.

© adidas

Visszatérés a mainstreambe

A 2000-es évekre az adidas Samba már számtalan kultúrán és sportágon keresztül tett epikus utazást, sőt, még a mozivászonra is eljutott, amikor Ewan McGregor egy bordó Samba Super-t viselt az 1996-os Trainspotting című filmben, de a történet itt még nem ért véget. Néhány csendes év után a sziluett a 2010-es években tért vissza, amikor az adidas visszavitte a futball gyökereihez a Samba Super Battle Packkel, amely 2014-ben jelent meg, hogy megünnepeljük a Brazíliába 1950 óta először visszatérő világbajnokságot. Ugyanebben az évben a márka azzal tisztelgett a sziluett előtt, hogy felhasználta azt az első kötött futballcipő alapjául: a Samba Primeknit. Olyan hírességek, mint Kate Moss, hamarosan ismét divatcikként kezdték el viselni, és a márka örökölt sziluettjei előtt tisztelgő adidas Originals termékcsalád népszerű tagjává vált. A Samba minimalista esztétikája még ennyi év elteltével is sokoldalú cipővé tette, amely számos stílushoz passzol, miközben mély történelme magával ragadta a sneaker-kultúra iránt érdeklődőket. A színválaszték egyre bővült, és még több hírességet fotóztak le benne, köztük A$AP Rockyt, Frank Ocean-t és Jonah Hillt. Eközben az adidas olyan sport-, streetwear- és életmódmárkákkal lépett partnerségre, mint az Oyster Holdings és a Fiorucci, hogy a klasszikus cipő új, ötletes változatait alkossák meg.

© adidas

Befolyásos partnerség

Az ehhez hasonló együttműködéseknek köszönhető, hogy az adidas Samba a 2020-as évek eleje körül erős lábakon állt a divatvilágban, és nem sokkal később már valóban globális jelenséggé nőtte ki magát. A katalizátora a meteorszerű felemelkedésnek egy Grace Wales Bonner angol divattervezővel és az ő saját nevével fémjelzett luxusmárkájával közösen létrehozott kollekció volt. Bonner stílusos adidas tornacipőit brit-jamaikai öröksége ihlette, és sikeresen ötvözte a Samba retro sportesztétikáját a divat elemeivel, a bonyolult varrások és a klasszikus jellemzők, például a cipő korábbi változatain már megjelenő, lehajtható nyelv kombinációjával. A lenyűgöző Wales Bonner együttműködés már több éve tart, és úgy tűnik, hogy minden egyes új színváltozat keresettebb, mint az előzőek, biztosítva, hogy a Samba továbbra is népszerű divatos választás marad a fiatalabb generációk körében.

© adidas

A minták széles választéka

Az első Wales Bonner Sambákat követően Jason Dill gördeszkástól kezdve Pharrell WIlliams lemezproduceren át a kanadai JJJJound tervezőstúdióig, a Sporty & Rich luxus vintage ruházatot gyártó cégig, sőt még az Ajax futballklub is be akart szállni a sziluettbe, utóbbiak közül Bob Marley családjával együttműködve tisztelegtek a reggae-legenda előtt. Ezzel egy időben az adidas még tovább diverzifikálta a Samba termékpalettát egy sor alternatív modellel. A Samba OG, amely megtartotta a kedvelt alkalmi megjelenést, és a korcsolyázó ADV modell mellett ott volt a kerékpározásra optimalizált Velosamba, valamint a Classic, amely hosszú, felhajtható nyelvével, könnyűszerkezetével és EVA-befecskendezéses talpával inkább a futsalhoz igazodott. A terjedelmesebb, utcai Samba Super továbbra is a kollekció része maradt, és hozzá csatlakozott a Samba RM, amelynek talpa adidas BOOST technológiát tartalmazott, hogy puhább és érzékenyebb legyen, valamint a női exkluzív modellek, mint a Sambarose, amely platformtalppal készült.

© adidas

Modern trendek

Hirtelen a Samba lett a pillanat életmódtornacipője. Az olyan divatikonok, mint Bella Hadid, Kendall Jenner és Kaia Gerber a "clean girl esztétika" egyre növekvő trendjének részévé tették, és a cipőt viselve fotózták le őket, amikor nyilvánosan mutatkoztak, és ebben jelentek meg a közösségi média fiókjaikon. Ez a Samba kötelező darabjává tette a követőik és sok más fiatal számára, míg a sportos örökségnek köszönhetően a cipő még nagyobb teret nyert a közösségi médiában, ahol a blokecore stílus elengedhetetlen részévé vált. A 2022-es világbajnokság előtt kialakuló blokecore bizonyos szempontból visszautal a casual szubkultúrára és az adidas futballtörténelmére, mivel a Samba-t régi replika futballmezekkel és Levi's-ekkel párosította. A korábbi focis mozgalmakkal ellentétben azonban ez a mozgalom globális volt, így a Samba mindenütt jelen volt a világ városaiban. Mivel a modell minden oldalról beszivárgott a közösségi médiaplatformokra, 2023 volt az eddigi legnagyobb éve, különösen azután, hogy Wales Bonner novemberben bejelentette egy új ponyskin kiadást, amely megmutatta, hogy az együttműködés milyen jelentős hatással volt a Samba virágzására.

© adidas

Folytatódó siker

Az adidas Samba hihetetlen felemelkedése 2024-ben sem mutatta a lassulás jeleit, még azután sem, hogy az Egyesült Királyság miniszterelnöke, Rishi Sunak azzal fenyegetőzött, hogy egy mára már hírhedtté vált interjú során a Samba viselésével árt a hitelességének. A tornacipő továbbra is megjelent a közösségi oldalakon, influencerek és divatmárkák egész cikkeket írtak arról, hogyan lehet stílusosan viselni az ikonikus sziluettet. Az Adidas azzal tisztelgett a Samba változatainak széles skálája előtt, hogy a 2009-es Samba Milleniumot a kiváló minőségű amerikai Adsum ruházati céggel való együttműködést követően 2023 végén visszahozta, miközben a gördeszkás partnerségeit is kibővítette a feltörekvő gördeszkással, Kader Sylla-val való együttműködéssel. A márka ezután ismét növelte divatos vonzerejét, amikor összefogott a Dover Street Market márkakereskedővel, és a márka nagykövetével, Lionel Messivel közösen egy sor színváltozatot hozva létre a labdarúgással kapcsolatos kapcsolatait.

© adidas

A változás mestere

Az adidas Samba kora ellenére több mint 70 éves története során megőrizte sikerét, és a modern korban a 2020-as évek egyik legnépszerűbb tornacipőjeként érkezett meg. Hihetetlen története az európai tél jeges pályáitól a 70-es évek futsalpályáin és a 80-as évek futballteraszain át a 90-es évek korcsolyázó és britpop szcénáján át egészen a 2010-es évek celebkultúrájáig és a 2020-as évek folyamatosan változó divatirányzataiig vezetett. A Samba letisztult esztétikája, sokoldalú stílusa és sportos vintage vonzereje továbbra is vonzza az új rajongókat, de a sziluett legerősebb tulajdonsága, hogy képes változni a korral, és ez az, ami biztosítja a sikerét, függetlenül attól, hogy milyen irányba halad a divat.

Read more

A SPORTSHOWROOM sütiket használ. A cookie-kra vonatkozó szabályzatunkról.

Folytatni

válaszd ki az országodat

Európa

Amerika

Ázsia csendes-óceáni

Afrika

Közel-Kelet