Jordan
3
A cipő, amely megmentett egy márkát.
Törékeny partnerség
Ma Michael Jordan és a Nike partnersége olyan erős, mint a szikla, de az 1980-as években még csak a kezdeti fázisban volt, és potenciálisan csak átmeneti volt. Miután 1984-ben aláírt a Nike-hoz, miután olyan jó ajánlatot kapott, amit nem tudott visszautasítani, Jordan elégedettnek tűnt az első két aláírt cipőjével. Az első egy áttörő siker volt, míg a második még kifinomultabb és stílusosabb cipőt kínált, mivel divatosabb szemléletet követett. 1987-re azonban Jordan szerződése a végéhez közeledett, és gondolatai a Nike-val való munkáján kívül más lehetőségeken jártak. Mindez megváltozott, amikor egy legendás tervező belépett a harcba, és egy új, feltűnő kosárlabdacipőt készített, amely felpezsdítette a partnerséget, és megváltoztatta a sneakerek történetét. Ez a cipő az Air Jordan 3 volt.
Nyugtalanító idők
Amikor Michael Jordan 1984-ben, erős egyetemi karrierje után csatlakozott a Chicago Bullshoz, nagyok voltak az elvárások az NBA-ben való jövőjét illetően. Az első három szezonjában az emberek rájöttek, hogy felül fogja múlni ezeket az elvárásokat, és minden idők egyik, ha nem a legnagyobbja lesz. Ennek köszönhetően nagyon keresetté vált, amikor a támogatói szerződésekről volt szó, és bár a Nike már a kezdetektől fogva a könyveiben tartotta őt, az eredeti szerződésének folytatása korántsem volt garantált. Ez a tény akkor került éles megvilágításba, amikor 1987-ben az első két Air Jordan megtervezéséért felelős Peter Moore elhagyta a vállalatot, a Nike marketing alelnökével, Rob Strasserrel együtt, aki a márkához szerződtette Jordant. Moore kreatív tehetsége és Strasser üzleti érzéke nélkül a Nike-nak komoly nehézségei lettek volna, hogy visszacsábítsa Jordant egy újabb cipő elkészítésére, nem is beszélve a ma létező teljes aláírásvonalról. A helyzetet még nagyobb kihívássá tette, hogy a páros, akik a Nike-nál töltött évtized alatt erős partnerséget alakítottak ki, elszakadtak egymástól, és saját céget alapítottak, a Sports Inc. A duó komoly hatalommal rendelkezett korábbi, az Air Jordan-csapaton végzett munkájuk után, és elkezdtek dolgozni egy terven, hogy Michael Jordant maguk mellé csábítsák. A Nike szerencséjére Moore távozása előtt megbízott egy Tinker Hatfield nevű fiatal tervezőt az Air Jordan 3 megalkotásával - ez a látszólag apró döntés hihetetlenül fontos lett a Jordan aláírási vonal történetében.
Egy ígéretes tervező
Tinker Hatfield ma a világ egyik legelismertebb cipőtervezője, de 1987-ben még viszonylag ismeretlen volt a Nike-n kívül. Eredetileg építészmérnöknek tanult, és 1981 óta dolgozott a Nike-nál, de csak 1985-ben kezdett cipőket tervezni. Két évvel később már jelét adta annak, hogy a szakma egyik legjobbja lehet, hiszen megtervezte az Air Trainer 1-et - amelyet a kirobbanó teniszcsillag John McEnroe számára készített - és a forradalmi Air Max 1-et. Az előbbi megalkotásakor nagyszerű érzékről tett tanúbizonyságot, amikor felismerte, hogy a piacon hiány van egy sokoldalú sportcipő számára, míg az utóbbit építészmérnöki múltja alapozta meg. A világ legnagyobb játékosának kosárlabdacipőt készíteni azonban teljesen más tészta volt, és nem volt egyértelmű, hogy sikerül-e neki. Éles intuíciója és egyedülálló háttere mellett az Air Jordan 3 kifejlesztése során egy másik fontos képességről is tanúbizonyságot tett, amely megkülönböztette őt versenytársaitól: a hallgatás képességéről.
Egy kiaknázatlan erőforrás
Mire Tinker megkapta a projekt kreatív irányítását, a projekt már hat hónapos késésben volt, és csak egy sor vázlat és ötlet állt rendelkezésére, amelyeket Moore hagyott hátra. Csapata az újonnan alapított Sports Inc. és más lábbelióriásokkal, például az adidas-szal szemben állt, akik Jordan első számú választása voltak, mielőtt a Nike-hoz szerződött volna, és akik lassan ismét bekerültek a beszélgetésbe. Tinker rájött, hogy Michael személyében egy kiaknázatlan erőforrással rendelkeznek - elvégre, ha bármit tervezünk, legyen az egy épület vagy egy cipő, fontos tudni, hogy ki fogja használni és mire, hagyva, hogy az ő preferenciái és igényei irányítsák a tervezési folyamatot. Azonnal elrepült, hogy találkozzon MJ-vel, akivel még soha nem találkozott, hogy megértse, hogyan gondolkodik, hogyan játszik, és mit szeretne egy cipőtől, mind a stílus, mind a funkcionalitás tekintetében. Itt a nem szokványos háttere ismét Tinkert szolgálta. Miközben az Oregoni Egyetemen tanult, amatőr atlétaként Bill Bowerman alatt futott. A futóedző és a Nike társalapítója arról volt ismert, hogy a cipőtervezés során a dobozon kívül gondolkodott, és szorosan együttműködött a sportolókkal is, hogy kiderítse, mire van szükségük a teljesítményt nyújtó lábbelikben. Tinker mindkét dolgot magáévá tette. Úgy találta, hogy Michaelnek nagyon világos elképzelései voltak arról, hogy mit szeretne, és nagyon szerette, ha meghallgatják a véleményét. Valójában Tinker egyik mesterműve volt a Jordan 3-on való munka során, hogy a cipő elsődleges felhasználóját szorosan bevonta a tervezési folyamatba, és nagy figyelmet fordított az észrevételeire, hogy a cipő megfeleljen az elvárásainak. Amikor hazarepült, a fiatal tervezőnek már mindene megvolt ahhoz, hogy megalkossa a következő nagyszerű Jordan cipőt.
Az igények teljesítése
A személyes találkozás Michael Jordannel egyértelműen inspirálta Tinkert, aki belevetette magát a munkába a csapatával együtt, amelyben olyan, pályájuk elején álló Nike-tagok voltak, mint Ron Dumas, és a csapat hosszú műszakokat vállalt, alig aludtak, hogy a prototípus a határidőre elkészüljön. Megírta az Air Jordan kiáltványt, amelyben összefoglalta benyomásait arról az emberről, akivel aznap találkozott először, és olyanokat mondott, mint például: "Michael Jordan megmutatja nekem, hogy a fiatalos túláradás, a szórakozás és a vágy nem kell, hogy bohókás, kifinomult és nagyszájú affektálás legyen", és "műveltnek és élénknek", "előkelőnek és stílusosnak" írta le. Célja az volt, hogy a kosárlabdázó minden kívánságát teljesítse, és a dizájnt átitassa Jordan szórakozottságával és győzeleméhségével, ugyanakkor divatossá és kifinomulttá tegye. Az egyik legigényesebb kérése az volt, hogy olyan cipő legyen, amelyet nem kell betörni, és amely rögtön a dobozból kivéve kényelmes, így minden meccsen egy vadonatúj párat viselhet. Azt is szerette volna, hogy könnyebb legyen, és hogy a gallérja alacsonyabbra legyen vágva, ami javítja a szabad mozgását a pályán, és biztosítja azt a hihetetlen "levegőt", amelyről egyre inkább ismert. Tinker azt is észrevette, hogy Michael előszeretettel viselte a csúcskategóriás divatot, és hajlamos volt luxus öltönyöket és olasz bőrcipőket viselni a rendezvényeken és partikon. Ezeket a dolgokat szem előtt tartva cserélte le az akkori kosárlabdacipőkön használt merev bőrt a floater bőrre, amely természetes szemcsés felületű, így könnyebb, puhább és kellemes tapintású. Még mindig rendkívül tartós, és a cserzési eljárás olyan, hogy a bőr különböző színekkel festhető. A bőrt a gallér körül alacsonyabb, középmagasra formálta, így rugalmasabbá tette, de még mindig védte a bokát - ez akkoriban először fordult elő kosárlabdacipőnél, amit a Nike később a következő mondattal foglalt össze: "A háromnegyedes magasságot olyan játékosok számára tervezték, akik korlátlan bokaflexiót szeretnének, miközben fel-le mozognak a pályán." Ezek az egyszerű változtatások olyan kosárlabdaedzőt adtak Michaelnek, amelyet minden meccsen frissen a dobozból viselhetett, és amely egyszerre volt könnyű és tartós, elegáns, finoman kidolgozott esztétikával.
Kiemelkedő jellemzők
Miután ezeket a fontos jellemzőket kipipálta, Tinker áttért a többi tervezési szempontra, amelyek az 1987. július 26-án készült egyik vázlatán láthatók. Az AJ. Revelation White Shoe" felirattal és kisebb írással, melyen az állt, hogy "Az eddigi kedvencem", a 100%-ban fehér, teljes szemcsézettségű cipő mellett olyan kényelmet nyújtó tulajdonságokat is megjelölt, mint a perforáció a lábfej felső részén és a "jó minőségű duraplush" gallér. Ezek mellett a Jordan 3 két legmarkánsabb eleme is megjelenik a rajzon: az elefántmintás overlay az elülső lábfej és a sarokrészen, valamint a Jumpman logó. Az elsőre "Cement vagy Jade Grey Elefántbőr", a másodikra pedig "Little Man Jordan Patch" néven hivatkoznak. Mindkét szerény név, míg az előbbi később meghatározta az AJ3-at, és számos más Nike és Jordan tornacipőn is újra megjelenik, az utóbbi a Jordan márka merész szimbóluma lett, és a mai napig az egyik legfelismerhetőbb márkalogó.
A Jumpman logó
A Hatfield és csapata által készített Air Jordan 3 prototípusa minden volt, amit Michael Jordan kért, sőt még annál is több. Középen kivágott gallérja rugalmasságot biztosított számára, hogy könnyedén mozoghasson a pályán, miközben védte a bokáját, a bukott bőr puha és rugalmas volt, amikor a cipő vadonatúj volt, lehetővé téve, hogy minden meccsre friss párat viseljen, az egzotikus elefántmintás panelek a lábujjakon és a sarokrészen pedig az általa kedvelt finom olasz cipőkhöz hasonló luxus megjelenést kölcsönöztek, így a cipő nemcsak divatos, hanem funkcionális is lett. Tinker az Air Max 1-ből is átvitte a sarokrészben lévő innovatív Nike Air ablakot, így ő lett az első Jordan kosárlabda edző, aki felfedte a középtalpban található rugós csillapítási technológiát. A Nike Air logónak otthont adó, eltúlzott sarokelemet is hozzáadta, és ez volt az egyetlen olyan hely a külső oldalon, ahol Nike swoosh volt, az AJ3 pedig az AJ2 nyomdokaiba lépett az oldalsó márkajelzés hiányával. A legfontosabb azonban az, hogy a látnok tervező olyasmit tett, ami senki másnak nem jutott eszébe: magát Jordant helyezte a tornacipő középpontjába, a Jumpman logóját a nyelv közepén kiemelkedően elhelyezve. Érdekes módon nem ez volt az első gondolata, mivel korai vázlatain a cipő az Air Jordan 1 mintájára a szárnyán lévő swooshe-okkal látható - ez a jellegzetesség 2018-ban játékosan megismétlődött az Air Jordan 3 Tinker Hatfield modelljén. Szerencsére Peter Moore vázlatai között találta meg a képet, amelyet először az 1984-es olimpia előtt a Life magazin számára készült fotózás során örökítettek meg, és amelyet később a Nike újraalkotott, és amely ötletet adott neki. A dinamikus sziluett, amelyen Jordan a levegőben, a gyűrű felé kinyújtott karral ugrál, mindent magába foglalt a játékosról, hihetetlen mozgásáról és repüléséről. A logót soha nem szánták magára a cipőre, csupán marketinganyagként, de egy újabb zseniális pillanatban Tinker rájött, hogy ha a Jumpman a nyelvén kapna helyet, az erősebb egyéni identitást adna a Jordan aláírásvonalnak, miközben lenyűgözné Michaelt, és megkülönböztetné a Nike többi modelljétől a cipőjét.
Történelmi pálya
Annak ellenére, hogy olyan cipőt tervezett, amely látszólag tökéletesnek tűnt Michael számára, amikor Tinker megérkezett a bemutató megbeszélésre, valami nem stimmelt - Jordan nem volt jelen. A Nike társalapítója, Phil Knight és a játékos családja mellett ülve négy órán át idegesen várakozott, amíg Michael végre besétált az ajtón. Nem mással golfozott, mint Peter Moore-ral és Rob Strasserrel, akik saját maguknak is előadták, hogy miért kellene csatlakoznia hozzájuk a Sports Inc. Mivel aznap már egy meggyőző ajánlattal szembesült, és még mindig fontolgatta, hogy az adidashoz megy, Jordan számára nem ez volt a legjobb alkalom, hogy egy újabb sneakerről halljon. Ez volt a döntő pillanat Tinker számára, és sok szempontból az esélyek ellene szóltak. Ezért még figyelemreméltóbb, ami ezután történt. Leült Michaellel, emlékeztette a korábbi beszélgetésükre és a kéréseire, majd elmagyarázta, hogyan teljesítette mindegyiket. Ahogy Michael kezdett magához térni, feltárult a prototípus. Mosolya szélesedett, amikor rájött, hogy Tinker tényleg figyelt. A finom anyagok, az alsó gallér, az elefántmintás grafika - minden megvolt, és a saját sziluettjét látni a nyelven csak tökéletesen betetőzte a dolgokat. Abban a pillanatban világossá vált, hogy Tinker eltalálta a célt, és Michael beleegyezett, hogy ismét a Nike-val járjon. Évekkel később Phil Knight még mindig Tinker Hatfieldnek tulajdonítja, hogy aznap megmentette a márkáját.
Egy különleges All-Star hétvége
Miután a Nike ismét biztosította Jordan hűségét, a Nike előtt álló kihívás most az volt, hogy sikeresen piacra dobja legújabb modelljét. Az előző két változathoz hasonlóan Michael nagy szerepet játszott abban, hogy a cipő viselése közben azt tette, amihez a legjobban értett - lenyűgözte a kosárlabdapályán. Már 1987 novemberében láthattuk az Air Jordan 3-ban, de az 1988 februárjának elején, az NBA All-Star Weekendjén nyújtott teljesítménye volt az, ami igazán reflektorfénybe helyezte az új dizájnt. A kosárlabdatörténelem egyik legismertebb Slam Dunk versenyén MJ a Jordan 3 White Cement színváltozatát viselte, miközben a szakma akkori legjobbjai ellen versenyzett. A döntőben a rivális Dominique Wilkinsszel találkozott, aki már akkor legyőzte Jordant, amikor a két játékos először találkozott egymással 1985-ben. Mindkét játékos sérülései megakadályozták őket abban, hogy '86-ban és '87-ben egymásnak feszüljenek, így ez volt az első összecsapásuk azóta, hogy Jordan megtapasztalta az ellene elszenvedett vereséget, így még inkább vágyott a győzelemre. És ha még nagyobb ösztönzésre volt szüksége, akkor az a tény, hogy a versenyt a chicagói stadionban rendezték, ahol több ezer rajongó buzdította őt. Abban az időben a két férfi volt a liga legjobb pontszerzője, és a döntő szoros küzdelemben zajlott. Az utolsó dobáshoz közel tökéletes, 49 pontos eredményre volt szüksége Jordannek a győzelemhez. Egészen a pálya túlsó végéig sétált, hogy megkezdje a felszaladást, majd megfordult, és a pálya teljes hosszában visszasprintelt, miközben óriási sebességre tett szert. A büntetővonalról elindult, és a levegőbe vágta magát, majd a labdát csak a jobb kezével a hálóba vágta, és a lehető legmagasabb, 50 pontos pontszámot elérve megnyerte a Slam Dunk versenyt, immár második éve egymás után. Nemcsak a pályán mutatott képességeivel örvendeztette meg a közönséget, hanem az Air Jordan 3-t is bemutatta, és lenyűgözte a sneaker-rajongókat egy stílusos új kosárlabdacipővel, amely egyértelműen rengeteget pattogott. Alig egy nappal később az All-Star Game-en egy másik színváltozatban - a Black Cementben- jelent meg. Bár ez volt az egyetlen alkalom, amikor ezt a különleges dizájnt viselte a pályán, emlékezetessé tette azt, több mint 18 000 szurkoló előtt 40 pontot szerzett, és MVP-győztes teljesítményével tovább növelte a cipő ismertségét.
OG színváltozatok
A White Cement és a Black Cement színváltozatok körülbelül ezzel a csodálatos hétvégével egy időben jelentek meg, és mindkettő azonnali sláger lett Jordan hőstettének köszönhetően. A szezon hátralévő részében is folytatta nagyszerű formáját, és a White Cementet viselte a szezon nagy részében, mielőtt az 1988-as rájátszásra a négy eredeti színváltozat közül a Fire Redre váltott. A negyedik, True Blue néven ismert dizájnt 1988-ban mindössze egyszer viselte, egy NBA All-Stars és a Team USA közötti bemutató mérkőzésen, és 2001-ig nem is láthattuk benne, amikor is a Washington Wizardsnál töltötte pályafutása utolsó éveit.
Lenyűgöző szezon
A '87-'88-as szezonban MJ hihetetlenül magas szinten teljesített, és a statisztikákat tekintve karrierje egyik legjobb évét produkálta, még akkor is, ha a Bulls ismét nem tudott bajnoki címet nyerni. Olyan kulcsfontosságú csapattársak csatlakoztak hozzá, mint Scottie Pippen és Horace Grant, akik később, 1991-ben és azon túl is a bajnokesélyes csapat zálogai lettek, míg Phil Jackon az edzői stáb tagja lett, és asszisztensként dolgozott, mielőtt a 90-es években vezetőedzőként csodálatos pályafutását kezdte volna. Mindezek segítettek Jordannek abban, hogy 1988-ban elnyerje első NBA MVP-díját és egyetlen Év Védőjátékosa elismerését. Emellett második egymást követő évben pontkirályként végzett, sőt, első alkalommal még lopáskirály is volt. Mindegyik eredményt az Air Jordan 3 viselése közben érte el, ezzel megszilárdítva helyét a sneakerek történetében.
Michael Jordan és Mars Blackmon
De nem csak Michael pályán belüli bohóckodásai segítették a cipő népszerűségének növekedését, hanem a pályán kívüli személyisége is. Pontosabban, a felejthetetlen reklámjai Spike Lee kitalált karakterével, Mars Blackmonnal az 1986-os She's Gotta Have It című filmből. A fekete-fehér filmben Mars egy furcsa tornacipő-rajongó és Jordan-rajongó, aki Michael Jordan idealizált figurája mellett megjelenve könnyen megismerhető személyiséggé vált. A páros nyomtatott hirdetésekben is feltűnt, többek között egy kétoldalas anyagban, amely Michaelt a Black Cementben és Marsot a White Cementben ábrázolta, az előbbi alatt a "The Best on Earth", az utóbbi alatt pedig a "The Best on Mars" felirat volt olvasható. Talán még emlékezetesebbek voltak azonban a tévéreklámjaik, amelyekből olyan szlogenek születtek, mint a "It's gotta be the shoes!", amelyet Mars híres módon mondott, amikor megpróbálta kitalálni, mitől olyan jó Michael. Az egyik reklám egy kosárlabdakorong melletti Marsról készült közeli képpel kezdődik, miközben azt állítja, hogy ő a legjobb. A kijelentésének oka: "Air Jordan, Air Jordan, Air Jordan", amit Mars ismételget, miközben a kamera lefelé pásztázik, hogy megmutassa, amint Michael vállán áll az Air Jordan 3 White Cementben. MJ elsétál, Mars pedig a karikába kapaszkodik, és azt kiabálja: "Money, Money, why you wanna do that to me?", amivel a Money lett Jordan egyik beceneve Jordan számos beceneve közül. A komikus páros egy egész sor reklámban szerepelt együtt, amelyek fellendítették a cipő népszerűségét, és olyan nyerő partnerséget alkottak, amelynek köszönhetően számos későbbi Jordan-cipővel játszottak együtt.
Michael Jordan és Tinker Hatfield
Az Air Jordan 3 másik erőteljes társulása Hatfield és Jordan volt. A tehetséges tervező megváltoztatta a sportolókkal való cipő-együttműködések szabálykönyvét azzal, hogy figyelembe vette a játékosok vágyait és igényeit, hogy olyan lábbelit alkosson, amely valóban őket szolgálja. Az a döntése, hogy a cipőre ilyen hangsúlyosan rátette a Jordant, megkedveltette a férfit, és szimbolikus gesztusként jelezte, hogy Hatfield és a Nike számára egyaránt fontos, ami igazi munkatárssá tette őt a saját aláírt termékcsaládjában. Jordan azóta is dicséri az AJ3-on dolgozó csapatot, amiért időtálló terméket készítettek, sőt, Tinkert a "jobbkezeként" emlegette minden tervezéssel kapcsolatos kérdésben, mivel az évek során elég közel kerültek egymáshoz. A későbbiekben még számos Jordan-cipőt készítettek együtt, Tinker pedig több mint három évtizedes munkája során több tucat cipőt tervezett a Nike számára is, ahol végül a vállalat formatervezési és különleges projektekért felelős alelnöki poszton végezte.
Tisztelgés egy legenda előtt
Még az évek során megjelent új Jordan-cipők ellenére is az Air Jordan 3 népszerű maradt, és ma is ugyanolyan gyűjthető, mint megjelenésekor. A négy eredeti színváltozat, amely 1988-ban volt a reveláció, különösen kedvelt, a White Cement és a Black Cement változatot többször is újra kiadták, miután az első retro változat 1994-ben megjelent. A Fire Red és a True Blue rajongóinak kicsit tovább kellett várniuk, az utóbbi 2001-ben, az előbbi pedig csak 2007-ben jelent meg. Ezeknek a retró cipőknek tulajdonítják, hogy az elsők között voltak, amelyek befolyásolták a retró piac fellendülését, és részesei voltak annak, hogy a kosárlabdacipők kulturális ikonokká váltak, nem pedig csak funkcionális cikkekké, amire talán a 2000-es évek elején Kobe Bryant tehetsége is hatással volt. Az NBA szupersztár úgy döntött, hogy nagy mentora, Michael Jordan előtt tiszteleg azzal, hogy a 2003-as All-Star Game során a True Blue retro cipőt viselte - Jordan 14. és egyben utolsó alkalommal vett részt a kiállítási eseményen, mielőtt végleg visszavonult. A Los Angeles Lakers sztárja, aki épp akkoriban szerezte meg a háromszoros bajnoki címet, hihetetlenül népszerű volt akkoriban, és a szurkolók szavazatai alapján a nyugati konferencia csapatlistáján az első helyen végzett. Egy elképesztő csatában Jordan 4,8 másodperccel a hosszabbítás vége előtt két pontra hozta fel a keleti konferencia csapatát, mielőtt Kobe három büntetőjéből kettőt értékesített, és ezzel a mérkőzést egy soha nem látott dupla hosszabbításba vitte. A nyugati csapat győzött, a mérkőzés után pedig Mariah Carey előadásával és a legjobb sportpillanatait bemutató filmmel ünnepelték Jordan figyelemre méltó karrierjét. Kobe gyakran kapott személyre szabott cipőket mentorától, köztük az Air Jordan 3 Lakers-ihlette változatát, és a True Blue-ban való megjelenésével egyszerre tisztelgett Jordan előtt és hívta fel a sziluettre a sneakerrajongók egy teljesen új generációjának figyelmét. Ennek köszönhetően a népszerűsége tovább nőtt más hírességek révén, például az amerikai rapper DJ Khaled, aki 2017-ben kapta meg a saját egyedi változatát, a díjnyertes kolumbiai énekes, J Balvin, aki 2023-ban és 2024-ben két AJ3 színváltozaton dolgozott, valamint Justin Timberlake, a világsztár, aki a 2018-as Super Bowl félidei show-ján egy személyre szabott párban lépett fel. Mindezek mellett a Fragment Design, az A Ma Maniére és számos más divatmárkával is egyedi és figyelemfelkeltő együttműködések jöttek létre - ami a Jordan 3 időtálló minőségének bizonyítéka.
Tartós örökség
A Jordan 3 megtervezésével Hatfield valami hihetetlen dolgot tett. Sikerült egyetlen tornacipőben egyesítenie Jordan kívánt teljesítményjellemzőit a divat követőjeként megkövetelt stílussal. Jellegzetes dizájnja és stílusos, kiváló minőségű anyagai továbbfejlesztették a Jordan aláírásvonalát, így a cipő nem hasonlított egyetlen más, akkoriban kapható kosárlabda edzőhöz sem, és új mércét állított fel az iparágban mind esztétikai, mind technológiai szempontból. Az elsőségek listája nemcsak népszerűvé tette a sziluettet, hanem Michael-t is visszahozta a csapatba, és egy születőben lévő partnerséget olyanná alakított át, amely a történelem egyik legmonumentálisabb cipőmárkájának alapjául szolgált. Ebben a figyelemre méltó történetben betöltött szerepéért az Air Jordan 3 örökre úgy marad emlékezetes, mint a Nike-t megmentő cipő, és mint a híres tervezője, aki ezt lehetővé tette.