SPORTSHOWROOM

Jordan

4

Történelmi cipő és kulturális jelenség.

Jordan 4
© Jordan

Egy egyszerű kép

1988. november 16-án a Sports Illustrated egy különszámot jelentetett meg a College Basketball Preview címmel, amely többek között áttekintést adott a '88-'89-es szezonról, és bemutatta az olvasóknak az ország néhány feltörekvő tehetségét. A kosárlabda-rajongók számára izgalmas olvasmány volt a magazin egy váratlan előzetes, amely minden olyan sneaker-rajongót izgatottá tett, akinek elég éles a szeme ahhoz, hogy észrevegye. A lap hátulján, a Nike Sonny Vaccaróról - aki négy évvel korábban Michael Jordan első cipőszerződését kötötte a márkával - szóló cikkben elrejtve volt egy kép, amelyen Phil Knight látható néhány érdekes cipővel. A Nike társalapítója egy íróasztalon ült, kezében egy fekete-szürke színű, fehér tornacipővel, amelynek sarkán a Nike Air logó volt látható, míg mellette ugyanennek a modellnek egy elsősorban fekete változata volt, piros és szürke hangsúlyokkal, a nyelvén pedig jól látható volt a Jumpman logó. Több részlet is nyilvánvalóvá tette, hogy ez nem az Air Jordan 3 volt, amely akkoriban a legújabb volt a szignatúra vonalán, tehát a cipő utódjáról, az Air Jordan 4-ről lehetett szó. Hogy véletlen kiszivárgásról van-e szó, nem tudni, de az biztos, hogy a szerény kép csupán a nyitánya volt e legikonikusabb tornacipő elképesztő történetének.

© Jordan

Az All-Star Game

Az ezt követő hónapokban kevés hír érkezett Jordan negyedik aláírt tornacipőjéről, mivel hűséges rajongói várakozással várták, hogy mikor jelenik meg. Aztán MJ megjelent az 1989. februári All-Star Game-en egy párban. Azok, akik látták a Sports Illustratedben megjelent képet, felismerhették a fekete színt Knight asztaláról, amelynek színei a híres Bred hasonlóak. Jordan a meccs során nagy show-t rendezett, néhány felháborító no-look passzal, és végül a Kelet csapatának legjobb pontszerzője volt egy sor védjegyévé vált zsákolással, amelyekkel 28 pontig jutott. A szurkolók el voltak ragadtatva, és a cipő sikere biztosított volt, de még sokkal nagyobb dolgok is vártak a Jordan 4-re.

Technológiai fókusz

A korábbi képpel kombinálva az AJ4 All-Star Game-en való megjelenése lehetőséget adott a leendő vásárlóknak, hogy az új funkciók közül néhányat működés közben is láthassanak. Míg elődjének elegáns stílusa volt, ez a következő iteráció sokkal inkább technológiai jellegű volt, olyan figyelemre méltó kiegészítésekkel, mint az egyedi, felülről öntött háló és a TPU fűzőzárak, amelyek kiemelkedtek az oldalain. Ez a cipő tervezőjének, Tinker Hatfieldnek a tudatos lépése volt, aki egy évvel korábban, a harmadik kiadással a Jordan vonal sikeres evolúcióját irányította.

© Jordan

Légáteresztő képesség és tartósság

A Nike egyik legügyesebb kreatív alkotója, Hatfield a Jordan 4-gyel ismét újítani akart, ezért eltávolodott az elődöt meghatározó egzotikus anyagok használatától, és inkább a praktikus összetevőkre összpontosított. Egy 1988. március 20-án keltezett korai vázlaton világosan látszott, hogy alapvető vágya, hogy teljesítményre képes kosárlabdaedzőt készítsen, mivel a "légáteresztő képesség" és a "tartósság" szavak mindenütt feltűnő helyen szerepeltek. Az előbbi tulajdonságot a negyed mindkét oldalába és a nyelv alsó részébe helyezett, uretán bevonatú hálós panelek szolgáltatták, míg az utóbbit a bokát tartó szerkezeti háromszög és a külső talpról felfelé húzódó gumi oldalsó csészefal biztosította. A Black Cement színváltozat, amelyet Jordan az All-Star Game alatt viselt, szintetikus Durabuckot is bevezetett a felsőrészre - egy olyan anyagot, amely egyszerre tartósabb és könnyebb, mint a hagyományos bőr, így ideális egy nagy teljesítményű sportcipőhöz.

© Jordan

A finomabb részletek

A Hatfield vázlatán felcímkézett további kulcsfontosságú jellemzők közé tartozik a sarokban látható Air, amelyet egy további légzsák támogatott az elülső lábfejben, a rugalmas vágások a külső talp szélein és a jellegzetes, változó szélességű fűzőrendszer, amelyet a lábfej tetején lévő TPU-darabok hoztak létre. Ez utóbbiak mindegyike kilenc szemet tartalmazott, így a viselőnek számos különböző fűzési lehetőséget biztosítottak, míg a jellegzetes legyezőforma a sarokfülön is visszaköszönt, amely lyukak helyett dombornyomott kiemelkedésekkel rendelkezik, hogy a cipő felhúzásakor könnyen megfogható legyen.

© Jordan

Jordan Flight

A Jordan 3-hoz hasonlóan Hatfield is nagyon szerette volna, ha Michael részt vesz a cipő tervezésében. Ez azt jelentette, hogy a cipő tükrözze az ő pályán belüli személyiségét és stílusát, ami a Nike Air logóban is megmutatkozott, amely a túlzó sarokrészre volt dombornyomva, és amely magasan elhelyezkedve arra utalt, hogy Jordan játék közben képes volt dacolni a gravitációval. Ezt a rendkívüli képességet egy új nyelvfolt is kiemelte, amely az azonnal felismerhető Jumpman sziluett alatt stilizált kézírásos betűtípussal a "Flight" szóval egészült ki.

© Jordan

Négy stílusos színváltozat

A Jordan 4 első éve négy színváltozatot hozott, amelyek mindegyike az eredeti Air Jordan 3-asok tónusaihoz illeszkedett. A Sports Illustratedben látott kettő, a White Cement és a Black Cement (vagy Bred) mellett ott volt a Fire Red, a nagyrészt fehér külsővel és élénkpiros kiemelésekkel, valamint a Military Blue, amelynek fehér és szürke szerkezetét az azúrkék árnyalatokkal hangsúlyozták. Mindegyik népszerű volt a maga módján, de Michael Jordan hamarosan egy figyelemre méltó, karrierjét meghatározó pillanattal ismét fellendítette az Air Jordan 4 hírnevét és virágzását.

© Jordan

Egy hihetetlen mérkőzés

1989. május 7. egy olyan nap, amely sokáig élni fog Jordan és a kosárlabda rajongók emlékezetében világszerte. Ez volt a Chicago Bulls és a Cleveland Cavaliers közötti döntő mérkőzés napja egy szoros rájátszás-sorozat első fordulójában. A két csapat az első négy mérkőzésen egymás ellen játszott, és 2-2-es döntetlennel érkeztek Clevelandbe. Az ötödik meccs drámai végkifejlete felé közeledve vált nyilvánvalóvá, hogy milyen apró különbségek választják el őket egymástól: a vezetés az első perctől kezdve oda-vissza változott, és az utolsó percben többször is gazdát cserélt. Az utolsó pillanatokban a Chicago már csak egy pont volt hátrányban, de mindössze három másodperce volt arra, hogy pontot szerezzen. Nyugodt fejre volt szükség, és Doug Collins, a Bulls edzője hallható volt, amint arra utasította csapatát, hogy juttassák el a labdát Michaelnek, és álljanak félre az útból. Kötelességtudóan engedelmeskedtek, és Jordannek passzolták a labdát, aki megkapta azt, ahogy két védő elől kicsúszott, mindössze két másodperccel a vége előtt. Az óra egyetlen másodpercig ketyegett, amikor a levegőbe ugrott, lövésre készen. Ebben a pillanatban a Cavs játékosa, Craig Ehlo repült felé, hogy megpróbálja blokkolni, és az utolsó pillanatban tett akciója azzal fenyegetett, hogy elrontja a mesés befejezést. A higgadtság hihetetlen demonstrációjával Jordan addig késleltette a dobást, amíg Ehlo kinyújtott keze el nem suhant mellette, és egy pillanatig úgy tűnt, mintha a levegőben lebegne, mielőtt a labdát a kosár felé engedte volna. A dudaszó megszólalt, de már késő volt - a labda már a hálóba hullott. Jordan a Jordan 4-es cipőjén landolt, mielőtt elgurult volna, a levegőbe ugrott, és diadalittasan öklét csapkodta.

© Jordan

A dobás

Jordan varázslatos buzzer-beaterje a sportág történetének egyik legmegkapóbb dobásaként, a mérkőzés pedig a sportág egyik legizgalmasabbjaként vonult be a történelembe. Valójában annyira ikonikus, hogy azóta egyszerűen csak "The Shot"-ként emlegetik. 44 pontjával bebiztosította helyét a sorozat legtöbb pontot szerző játékosaként, és a '88-89-es szezont sorozatban harmadszor is pontszerző bajnokként zárta. Egy újabb kiemelkedő visszatérés, amely felerősítette az új aláírás cipője körüli hype-ot, de a legtöbb rajongót mégis az a felejthetetlen klinikai pillanat vonzotta a dizájnhoz.

A fordulópont

Bár a Bulls abban az évben nem tudott bajnokságot nyerni, Jordan pályafutása során először bejutott a keleti konferencia döntőjébe. Azonban a nagynevű Cavaliers elleni győzelem volt az, amit Jordan és csapattársai számára fontos fordulópontnak tekintettek. Valójában sokan úgy vélik, hogy ez a teljesítmény vezetett végül a 90-es évek elején a back-to-back címek mesés sorozatához. Eközben a rajongók özönlöttek a boltokba, hogy megszerezzék az új AJ4-et, és a cipőnek a szélesebb popkultúrában való elterjedésének köszönhetően a készlet még tovább nőtt.

© Jordan

Kulturális jelenséggé válás

1989 nyarán Spike Lee bemutatta új filmjét, a Do the Right Thinget, amelyet a kritikusok nagy sikert aratott, és a kereskedelmi sikerek tömkelegei kísérték. A film egy tipikus brooklyni negyedben játszódik, és számos szereplője az akkoriban népszerű cipőket viselte, köztük Buggin' Out, aki egy ikonikus jelenetben szerepelt, amely az Air Jordan 4-es cipője körül forgott. Ebben a szókimondó karaktert egy járókelő lekoptatja a cipőjét, a kamera pedig az egyébként tiszta fehér cipőjén hagyott fekete foltra fókuszál. Bár a képen csak egy pillanatra látható, a modell egyértelműen a Jordan 4 White Cement, a jellegzetes, túlformázott háló és a TPU fűzőketrecek azonnal elárulják. A jelenet előrehaladtával Buggin' Out szembesíti a férfit, aki vitába keveredik vele, amelyben a barátai azt mondják neki, hogy a Jordans tönkrement, és akár ki is dobhatja őket. A jelenet amellett, hogy szórakoztató és éleslátó (a veszekedés szélesebb társadalmi kérdéseket boncolgat, beleértve a dzsentrifikációt is), nagy hatással volt a sneaker-kultúrára, mivel az Air Jordans és más cipők a mainstream beszélgetések középpontjába kerültek. Hatása annyira fontos volt, hogy a Jordan Brand 2017-ben az Air Jordan 4 White Cement különleges változatával tisztelgett a pillanat előtt, amely a Buggin' Out párjának egyedi aspektusait, például a többszínű csipke díszítését, sőt még a fekete kopásnyomot is magába foglalta, amelyet a nekiütköző fickó hagyott.

Egy rokonszenves karakter

A Jordan 4 volt az első, amely világszerte megjelent, és a Do the Right Thing című filmben való megjelenése, amely végül két Oscar-jelölést is kapott, minden bizonnyal hozzájárult ahhoz, hogy világszerte nagyobb sikert arasson. Lee egy másik karaktere is szerepet játszott azonban a tornacipő hírnevében. Miután már részt vett az Air Jordan 3 marketingkampányában, miután először az 1986-os She's Gotta Have It című filmben tűnt fel, maga Spike Lee is felvette a szórakoztató Mars Blackmon szerepét, hogy ismét megjelenjen az Air Jordan 4 reklámsorozatában. A hóbortos Jordan-rajongó ideális ellentéte volt Michaelnek a reklámokban, amelyek fekete-fehérben készültek, hogy tükrözzék a film akromatikus produkcióját. Ő egy normális, rokonszenves srác volt, aki egyszerűen imádta az Air Jordant és rajongott MJ-ért. Az AJ4-et népszerűsítő egyik leghíresebb reklámfilm ezt a tényt használta ki, bemutatva, hogy bár Blackmon nem érhette el Jordan hihetetlen képességeit, de a cipője viselésével utánozhatta a sportcsillagot. A reklámfilmben Jordan különböző extravagáns zsákolásokat mutat be Blackmon felvételei között, aki elmagyarázza, hogy megveheted a cipőt, de nem tudod azt csinálni, amit Jordan. A filmet az 1989-es All-Star Game alatt játszották le, és Lee a következő években még számos TV- és nyomtatott reklámban szerepelt a Jordan Brand számára.

© Jordan

A hip-hop kedvence

A nagy képernyőn való megjelenése a 80-as évek végén és a 90-es évek elején a népszerű hiphopsztárok és más zenei előadók figyelmét is felkeltette az Air Jordan 4-re. Abban az időben a fiatal Jay-Z-t egy párban ábrázolták, Big Daddy Kane híres képén pedig egy limuzinban pihen, a kép közepén lévő ülésen AJ4-gyel fedett lábaival. Az utóbbi időben olyan sztárokat, mint Kid Cudi, láthattunk a fekete cementben, és olyan rapperek, mint Curren$y, Lil Wayne és Wale mind utaltak a Jordan 4-re a zenéjükben, utóbbi még Mars Blackmont is megemlíti a 2011-es Legendary című számában, amelyben ezt énekli: "Jordan 4 seated floorside sitting with Mars". Ez a sor nem csak a cipő és a karakter előtt tiszteleg, hanem a kosárlabda sportág előtt is, és Spike Lee rajongásáért, aki a Knicks-meccseken a pálya szélén való megjelenéseiről vált ismertté, amelyeken gyakran Jordant viselt.

© Jordan

Retro kiadások

Ezek a hírességek a cipő tartós minőségéről tanúskodnak, amely az évtizedek során számos alkalommal újrateremtette és újra kiadta a cipőt. A Jordan második visszavonulása idején, 1999-ben megjelent legelső retro kiadások a Bred és a White Cement frissített változatai voltak, de ezeket egy egész sor új dizájn kísérte, amelyeket Retro+ színváltozatoknak neveztek el. A debütáló minták a fekete-szürke Oreo és a fehér-kék Columbia voltak, míg a fehér-króm Bling egy évvel később következett. Mindegyik új kiadás perforált oldalsó panelt kapott az eredetin található hálós helyett, a sarkon pedig a Nike Air logó helyett a Jumpman márkajelzést. Ez egy újabb termékeny időszakot indított el a Jordan 4 számára, és az azóta eltelt időben több tucat színváltozat jelent meg, köztük olyan népszerű változatok, mint a Military Black, a Black Cat és a Thunder & Lightning Pack.

© Jordan

Tehetséges munkatársak

A dinamikus színváltozatok mellett az Air Jordan 4 a cipőcsalád történetének néhány leglátványosabb együttműködésében is részt vett. Az egyik legkorábbi a Los Angeles-i székhelyű ruházati márkával, az Undefeateddel volt, amely az első sneaker butik volt, amely 2005-ös szarvasbőrrel borított dizájnjával exkluzív Jordan-kollaborációt készített. Egy másik figyelemre méltó partnerség Eminemmel volt, a páros az évek során számos limitált kiadású sneakert készített. A 2010-es évek végén a Jordan Brand összefogott a Levi's ruházati céggel, hogy farmerrel borított AJ4-eseket készítsen, valamint a művész KAWS-szal, aki egy prémium fekete velúrbőrbe öltöztetett cipőt készített, amelynek külsejébe a jellegzetes játékának képeit vésték. Emellett Travis Scottot is felkérték, hogy tervezzen egy kék-piros sneakert, amely a megszűnt Houston Oilers NFL-csapatra utal. Ez a trend a 2020-as években is folytatódott, olyan népszerű kiadásokkal, mint a Union LA Off-Noir és Guava Ice színváltozatai, az Off-White elegáns Sail kiadása és az A Ma Maniére kifinomult Violet Ore színváltozata. A gördeszkások és a Jordan-rajongók nagy örömére 2023-ban végre megérkezett a Nike SB-vel való régóta várt együttműködés, amely örökölt megjelenésével és gördeszkásbarát tulajdonságaival különösen népszerűvé vált.

© Jordan

A Jordan misztikum

Bár még jóval 1989-ben jelent meg, az Air Jordan 4 nemcsak minden idők egyik legnépszerűbb Jordanje, hanem az egyik legértékesebb edzőcipő is. Ez annak köszönhető, hogy Michael Michael történelmi sorozatgyőztes dobásához kötődik, és a popkultúra ikonjaként van jelen, amit a Mars Blackmon tévéreklámok alapoztak meg, és amit a hip-hop szcénában való elterjedése és egy sikerfilmben való megjelenése is megerősített. Ennél azonban többről van szó, a Jordan 4 egyszerűen egy nagyszerű cipő. Tinker Hatfield úgy említette, hogy "utilitárius, de mégis van benne Jordan-misztika" - ez a leírás tökéletesen összefoglalja a praktikus funkcionalitást és a stílusos esztétikát, amelyek a cipőt olyan legendássá tették, mint magát a játékost.

Read more

A SPORTSHOWROOM sütiket használ. A cookie-kra vonatkozó szabályzatunkról.

Folytatni

válaszd ki az országodat

Európa

Amerika

Ázsia csendes-óceáni

Afrika

Közel-Kelet