SPORTSHOWROOM

Nike

Blazer

A 70-es évek stílusát idéző, örökölt tornacipő.

Blazer
© Nike

Komoly kihívás

Az 1970-es évek elején a Nike társalapítói, Phil Knight és Bill Bowerman keményen dolgoztak azon, hogy újonnan elnevezett márkájukat növeljék. Mivel éppen csak elszakadtak a japán Onitsuka Tiger céggel való hétéves partnerségtől, a futóközösségen belül elég jól ismerték őket, de más sportágakban viszonylag ismeretlenek voltak. Bowerman átvette a vezetést a tervezésben, és olyan innovatív edzőcipőket készített, amelyekkel a Nike nagyszerűen indult. Nem sokkal később azonban úgy döntött, hogy új kihívásra van szüksége, ezért azt a feladatot tűzte ki maga elé, hogy kosárlabdázók számára készítsen lábbeliket. Bowerman igazi Bowerman-módra megfelelt a feladatnak, és elkészítette a márka egyik legikonikusabb cipőjét: a Nike Blazert.

© Nike

Nevet találni

Az 1970-es évek kosárlabdacipőit alapvetően két márka készítette. A Converse az All Star 1917-es megjelenése óta uralta a terepet, az adidas pedig, bár viszonylag újonnan érkezett, 1969-ben a Superstarral erős kihívóként lépett be a piacra. Bowerman tudta, hogy egy szilárd lábbelit kell terveznie, hogy felvegye a versenyt ezekkel a népszerű modellekkel, és első próbálkozása egy tisztességes kosárlabda edzőcipő volt, amelyet Bruin néven 1972 elején adtak ki. A Nike helyi kosárlabdacsapata, a Portland Trail Blazers a Bruin prototípusait viselte, megmutatva, hogy a profi játékosok számára is életképes választás. A portlandi franchise még eléggé új volt az NBA-ben, hiszen csak az 1970-71-es szezonban csatlakozott az első csendes-óceáni divíziót alkotó öt csapat egyikeként, így Bowerman számára jó hely volt a cipő kipróbálására. Amikor 1972 végén eljött, hogy megalkossa második kosárlabdaedzőjét, a Trail Blazers előtt tisztelgett azzal, hogy a fejlődő franchise-ról nevezte el. A teljes név helyett azonban inkább valami rövidebb, fülbemászóbb és a szurkolók által gyakran használt névhez közelebb álló nevet választott, és Nike Blazernek nevezte el.

Egy jól megtervezett kosárlabda edző

A legelső Blazer már 1972 decemberében pályára került; akkoriban a Trail Blazers még nehezen tudott érvényesülni a ligában. A cipő azonban a legmodernebb technológiájának és letisztult esztétikájának köszönhetően kezdett előretörni a riválisokkal szemben. A Blazer technológiai újítások alkalmazása Bowerman azon vágyából eredt, hogy a sportolóknak olyan teljesítményű felszerelést adjon, amelyre a legmagasabb szinten való játékhoz szükségük van. Ennek köszönhető a három fő összetevője: a tartós bőr felsőrész, a puha nejlonnyelv és a vulkanizált gumitalp. Mindez ma már nem hangzik túl high-technek, és akkoriban nem is volt különösebben úttörő, elvégre a vulkanizált talp az All Star egyik legfontosabb jellemzője volt, amely már évek óta létezett. Mindazonáltal ez volt az akkoriban elérhető legjobb megoldás, és a Blazer mindhárom elemet jól használta ki, hogy a játékosok számára tartósságot, rugalmasságot és tartást biztosítson, valamint a gyors kosárlabdázáshoz szükséges mozgékonyságot. Mindezek mellett Bowerman néhány olyan dizájnelemmel egészítette ki a Blazer kényelmet nyújtó tulajdonságait. A cipő korai reklámja úgy írta le, hogy "akcióra és tartósságra épült", miközben olyan tulajdonságokat vázolt fel, mint a "polifoam nyelv, párnázott bokagallér és szivacsos boltívtámasz", a "nedvességelnyelő frottír belső talp" és a "népszerű héj külső talp", amelyek mind lehetővé tették, hogy a Blazer felvegye a versenyt kortársaival.

© Nike

Egyszerű esztétika és figyelemfelkeltő logó

Bár Bowerman és Knight tudta, hogy a Blazer szolid dizájnja vetekedhet az adidas és a Converse minőségével, azzal is tisztában voltak, hogy ez önmagában nem lesz elég ahhoz, hogy megnyerjék a versenytársak régi rajongóit. Ennek leküzdése érdekében a megkülönböztető megjelenésre összpontosítottak, és az eredeti színváltozatnak makulátlan fehér felsőrészt, egy márkás címkével ellátott, szabadon hagyott habszivacs nyelvet és - ami a legfontosabb - a dinamikusan mindkét szárnyon végigvonuló fekete swoosh logót adtak. Akkoriban a Nike kullancsszerű szimbóluma még meglehetősen új volt, de már a márka termékeinek azonnal felismerhető jelévé vált. A nagy, figyelemfelkeltő logó és a Blazer fehér felsőrésze közötti erőteljes kontraszt azt jelentette, hogy a pályán nem lehetett nem észrevenni, még akkor sem, ha a stadion hátsó soraiból vagy egy szemcsés TV-képernyőről nézték. Ez a merész tónusváltozat a Blazer védjegyévé vált, mivel a Nike hamarosan a fehér-fekete OG modellt élénk színű velúrbőrrel és fehér csíkokkal díszített modellekkel követte, amelyek ugyanilyen feltűnő kontrasztot alkottak. Ezek az egyszerű tónusok, amelyek között volt piros, kék és zöld, valamint a fehér és fekete low-top korai megjelenése több lehetőséget is kínáltak a játékosoknak, így a játékosok a csapatukhoz és a stílusukhoz leginkább illő színeket választhattak. A Knight ismét egy vonzó szlogennel állt elő, amely a velúr változatokat úgy jellemezte, hogy "a győztesek számára készült színek".

© Nike

Növekvő figyelem

1977-re a Blazer jó felépítésű, jó kényelemmel és tartással rendelkező kosárlabda edzőcipőként szerzett magának nevet. A Portland Trail Blazershez való kötődése miatt olyan NBA-játékosok viselték, mint az All-Star Geoff Petrie, és Phil Knight okos reklámkampányai, amelyekben a cipőt "a bajnokok választása" néven emlegette, elég jól népszerűsítették ahhoz, hogy kényelmesen megállja a helyét a riválisok mellett. A Nike emellett elkezdte növelni a fehér színválasztékot azzal, hogy különböző árnyalatú, többek között lila, szürke és számos más színű foltot is felvitt a felsőrészre. A pályán a Portland Trail Blazers az erős erőcsatár, Maurice "The Enforcer" Lucas szerződtetésével és a nagy tiszteletnek örvendő Jack Ramsay vezetőedzői posztra való kinevezésével erősödött, és 1977-ben először és mindeddig egyetlen alkalommal megnyerték a bajnokságot. Ez hozzájárult ahhoz, hogy a Nike kosárlabda-cipőinek új figyelem irányuljon, mivel az irányító Larry Steele egy olyan Bruinsban játszott, amelynek sarkán a vezetékneve szerepelt, de a Blazer népszerűsége még nagyobb lökést kapott, köszönhetően a márka egy másik korai játékos-megbízásának. Ez a liga legmenőbb emberének jóvoltából történt: George Gervin.

© Nike

A Jégember

George Gervin dobóhátvéd volt, aki a San Antonio Spursben játszott. Gervin egyértelműen tehetséges játékos volt, de még nem érte el a benne rejlő teljes potenciált, és már akkor hírnevet szerzett magának csendes, keményen dolgozó természetéről és nyugodt viselkedéséről a pályán, ami miatt az Iceman becenevet kapta, miután Roland "Fatty" Taylor - egy korábbi csapattársa a Virginia Squiresnél töltött időszakából - elkezdte őt Jégnek hívni. Gervin ebbe a személyiségbe belehajolva fejlődött, mint pontszerző, nyugodtan és kitartóan végezte a dolgát. 1977-ben először került be az NBA All-Star csapatába, igaz, csak tartalékként, és 1895 ponttal a liga hatodik legjobb pontszerzőjeként zárta a szezont. Erre építve az 1977-78-as szezonban az alapszakasz utolsó napján a New Orleans Jazz elleni hihetetlen 63 pontos meccsének köszönhetően pályafutása során először lett az NBA legjobb pontszerzője. Ezzel a lenyűgöző visszatéréssel 2232 pontig jutott 27,2-es átlaggal, így mindössze 0,1 pont/meccs különbséggel lett pontkirály.

© Nike

A Nike All-Star MVP-je

Mivel Gervin kezdett olyan teljesítményeket nyújtani, amelyekkel olyan Converse-viselőkkel vetekszik, mint egykori Squires-csapattársa, Julius Erving, Bowerman és Knight örömmel fogadta, hogy a Spurs sztárja képviseli a márkájukat, különösen, hogy ezért a másik nagy riválisuktól disszidált. Mielőtt felvette a Blazert, Gervin általában adidas kosárlabdacipőt viselt, de meggyőzték, hogy váltson, részben a Nike által kínált pénz miatt, de azért is, mert Bowerman "out of the box" gondolkodásmódja "jobb minőségű cipőt" eredményezett. Gervin karrierje hátralévő részében továbbra is a Nike kos árlabdacipőit viselte, és a Blazer arca volt, amíg fénykorában volt. Az áttörést jelentő '77-'78-as szezonja után a következő évben ismét pontkirály lett a Jégember, az azt követő évben pedig hatalmas, 2585 pontot termelt, hogy ismét pontkirály legyen, ezúttal több mint 400 ponttal többet dobott, mint legközelebbi vetélytársa, a nagy Moses Malone. Gervin a '80-as és '81-es szezonban a harmadik helyre esett vissza az összesített tabellán, miután sérülés miatt kihagyott néhány mérkőzést, mielőtt 1982-ben másodszor is megelőzte Malone-t a díjért egy újabb lenyűgöző, 2551-es pontszámmal. Emellett 1985-ig minden évben az All-Star csapat alapembere volt, 1980-ban pedig a swoosh-tal a lábán lett az All-Star MVP, miután 34 pontjával és 10 lepattanójával megnyerte a mérkőzést.

© Nike

A Blazer népszerűsítése

Gervin hihetetlen teljesítményei és figyelemre méltó pontszerző képességei a San Antonio Spurst egy középcsapatból olyan csapattá tették, amely általában a divízió élén állt, és rendszeresen bejutott a rájátszásba. 1982-ben és 1983-ban egészen a Konferencia-döntőig vezette őket, de mindkét alkalommal Magic Johnson Showtime Lakerse és a megállíthatatlan Kareem Abdul-Jabar ejtette ki őket. Ennek ellenére Gervin hőstettei egyre nagyobb magasságokba emelték a Nike Blazert, hiszen annak ellenére, hogy soha nem nyert bajnoki címet, a szurkolók egyszerűen imádták nézni. Tudták, hogy show-t fog csinálni, ahogy azt az egyik kommentátor is megjegyezte, aki "emberi highlight reel"-ként emlegette őt egy LA Lakers elleni mérkőzésen. Ez a hírnév segített a Nike Blazer népszerűsítésében, és még mindig lehet találni híres képeket róla, amelyeken a fehér-fekete modellt viseli, miközben elegánsan játssza a jellegzetes ujjbegurításos dobását, amely tökéletesen megtestesíti azt a képességet, irányítást és érzéket, amit a játékba vitt. Gervin hírneve annyira jót tett a Blazernek, hogy Knight és Bowerman úgy döntöttek, hogy a játékosnak saját, különleges párat készítenek. Steele Bruinja mellett ez volt a Player Exclusive egyik legkorábbi példája, és Iceman Blazer néven vált ismertté, mivel Gervin felejthetetlen becenevét vastag fekete betűkkel nyomtatták a sarkára. A pályán ez az egyedi modell még nagyobb figyelmet hozott a Blazerre, míg a pályán kívül Gervin a Nike reklámkampányai révén segített népszerűsíteni a cipőt. Az egyik különösen ikonikus képen egy jégtrónuson ülve látható, lábán az OG Blazer high-top modellel, arcán hűvös vigyorral.

© Nike

A technológia továbblép

A 70-es évek végén és a 80-as évek elején George Gervin minden idők egyik legnagyobb NBA-játékosaként tűnt ki, miközben hozzájárult ahhoz, hogy a Blazer népszerű kosárlabdacipő legyen a ligában és az alkalmi játékosok körében egyaránt. Hamarosan azonban mindkettő túljutott a csúcspontján, és lassan felváltották az újabb modellek. Gervin már jócskán túl volt a harmincon, és már nem volt olyan gyors, mint korábban, és egy szezon után a fiatal Michael Jordan mellett a Chicago Bullsnál töltött szezon után visszavonult az NBA-től, mielőtt külföldre ment volna, hogy Olaszországban és Spanyolországban játssza le a karrierjét. Eközben a Nike Blazert felváltották a technológiailag fejlettebb kosárlabdacipők, mint például az 1982-es Air Force 1 és a Jordan aláírás-sorozat, amelynek elképesztő sikere a Nike-t a következő évtizedekben a játék vezető márkájává tette. Ez azonban nem jelentette Gervin szeretett Blazerének a végét, mivel egy meglehetősen váratlan szubkultúra jött a megmentésére.

Új otthonra lelt

Bár a Nike a Blazert a kosárlabdához tervezte, mint sok más sportos sziluettjét, végül máshol talált otthonra. A Blazer számára ez az otthon a gördeszkázás világa volt. A sportág már néhány évtizede létezett, amikor a Blazer megjelent, de még mindig csak fejlődött, és még nem érte el a népszerűség jelentős szintjét. Az első poliuretán gördeszkakerék 1972-es megalkotásával azonban ez megváltozott, és sokkal többen kezdtek el foglalkozni a sporttal. Ezek az új rajongók különleges lábbeliket igényeltek a hatékony gördeszkázáshoz, és történetesen a Blazer volt a tökéletes cipő erre a feladatra. A 70-es évek végén a gördeszkások kezdték felismerni ezt, és több profi is ezt a cipőt választotta a bokatámasz, a tapadás és a vulkanizált gumiból készült külső talp által nyújtott deszkás érzés miatt. Emellett nagyon masszív cipő volt, a vastag sárvédő és a tartós bőr vagy velúr felsőrész ellenállt a mindennapi korcsolyázás viszontagságainak.

© Nike

Belépés az új évezredbe

A 80-as és 90-es évek során a Nike kosárlabdacipői gyakran kerültek a korcsolyázók lábára. A Dunk és az Air Jordan 1 is a gördeszkás cipők közé került, és a Blazer is megmaradt a kultúrában, így új identitást kapott, és a nevét a következő évezredbe is átvitte, ha elsősorban a gördeszkás szubkultúra körében is. A Blazer gördeszkás kapcsolatát azonban nem szabad alábecsülni, mivel ez az, ami végül visszavezette a cipőt a mainstreambe.

© Nike

Korai együttműködések

Mint a Nike számos örökölt modellje esetében, a Blazer visszatérésének titka a kollaborációkban rejlett. Az egyik legkorábbi a népszerű utcai ruházati márkával, a Stussyval volt. A gördeszkás közösség körében közkedvelt Stüssy már dolgozott a Nike-val a Dunk egy változatán, és 2002-ben a Blazert választották a következő közös munkájukhoz. Közösen készítettek két bőrkötésű mid-topot: az egyiket mély tengerészkék színben, élénk rózsaszín swoosh-sal, a másikat szénszürke színben, élénkzöld logóval, megtartva ezzel a klasszikus Blazer egyszerű kéttónusú színvilágát. A következő évben az úttörő graffitiművész Futura egy plüss szarvasbőrrel bevont változatot készített, sötétkék alapréteggel, homokbézs színű felsőrésszel és levélzöld kiemelésekkel. Ezek a visszafogott árnyalatok elegáns megjelenést kölcsönöztek neki, és népszerűvé tették a dizájnt, de a mindössze 1000 párra korlátozott kiadás azt jelentette, hogy csak kevesen jutottak hozzá a kollaboratív sneakerhez.

© Nike

Hivatalos gördeszkás cipő

Annak ellenére, hogy ez a két együttműködés a Nike Blazert a sneakerek rajongóinak figyelmébe ajánlotta, a 2000-es évek elején még mindig eléggé hiánypótló modell volt. Mivel azonban Sandy Bodecker sikeresen megnyerte a gördeszkás világot azzal, hogy 2002-ben gördeszkásokat és gördeszkaboltokat is bevont a Nike SB megalapításába, a színpadot egy még erősebb visszatérésnek szánták. Ez 2005-ben következett be, amikor a jól ismert gördeszkás és Blazer-rajongó Lance Mountain összefogott a Nike új gördeszkás részlegével, hogy a sziluettet gördeszkáspecifikusan újjáépítsék. Mivel már akkor is jó választás volt a gördeszkások számára, a frissítés már régóta esedékesnek tűnt, és nem sok mindent kellett változtatni ahhoz, hogy a sportág többi minőségi lábbelijéhez igazodjon. Mountain egyszerűen csak egy kicsit több párnázást adott hozzá, különösen a nyelvhez, és a maximális kényelem érdekében Zoom Air párnázást helyezett a középtalpba, így a Blazer végül hivatalos gördeszkás cipővé vált. Ma már a Nike SB kínálatának egyik alapdarabja, és Mountain, aki 2007-ben hivatalosan is leszerződött a márka gördeszkás csapatához, több népszerűbb kollaborációért is felelős az SB Blazerrel kapcsolatban.

© Nike

A Supreme x SB Blazer

Az SB Blazer növekvő sikerére építve a Supreme gördeszkás életmódmárka úgy döntött, hogy 2006-ban egy három közös sneaker-trió erejéig beszáll a modellbe. A párnázott, kabátszerű felsőrésszel, műkígyóbőr swooshe-okkal és aranyszínű részletekkel ez a fényűző dizájnkészlet high-end megjelenést és retró sikket hozott a Blazer termékcsaládba, lehetővé téve, hogy felvegye a versenyt a hihetetlenül népszerű SB Dunkkel.

© Nike

Számos együttműködő partner

A 2000-es évek közepének Blazer-kollaborációi megszilárdították a sziluettet, mint a Nike egyik klasszikusát, és a márka a 2010-es években rengeteg új színváltozatot szállított. A Blazer hírneve túlmutatott azon, hogy elismert gördeszkás cipő, és az emberek kényelme és egyszerű esztétikája miatt mindennapi életmódcipőként kezdték hordani. Egyre több kollaboráns akart a Blazerrel dolgozni, ami magával ragadó együttműködésekhez vezetett a japán Comme des Garçons divatmárkával, Hiroshi Fujiwara Fragment Designjával, a Slam Jam streetwear butikjával, Chitose Abe előremutató sacai márkájával és még a Stranger Things című sci-fi tévésorozattal is. Ezzel együtt a Blazer a gördeszkás szcéna nagy része maradt, és a Nike olyan gördeszkás márkákkal állt párba, mint a svéd Polar Skate Co, Elissa Steamer Gnarhunters és a madridi székhelyű Welcome Skateboarding, valamint olyan profi gördeszkásokkal, mint Kevin Bradley, Mason Silva és Grant Taylor. A Blazer-kollaborációk közül azonban az egyik legkeresettebb a 2017-es sneaker, amelyet Virgil Abloh Off-White™ divatmárkájával készítettek. Ez a művészien dekonstruált dizájn Abloh úttörő "The Ten" kollekciójának részeként jött létre, megnagyobbított swoosh-sal, jellegzetes Off-White márkajelzéssel és hangsúlyos jellemzőkkel, amelyek kiemelik a Blazer belső elemeit. 2018-ban Abloh két további színváltozatot tervezett, ezúttal halloweeni témában, mielőtt egy különleges modellen dolgozott a tenisz szupersztárral, Serena Williamsszel.

© Nike

Egy divatikon

A 2020-as évekre a Blazer ismét a modern popkultúra hatalmas részévé vált, és a Nike tovább bővítette a kollekciót új színváltozatokkal, frissített dizájnnal és még több együttműködéssel. Hírességek is magukévá tették, kezdve Wiz Khalifától, aki a klasszikus fehér-fekete magas szárú cipőt viselte a Jimmy Kimmel Live 2022-es interjújában, Anne Hathawayen át, akit egy leopárdmintás swoosh-s Blazer Midben kaptak le, egészen Tia Mowryig, aki 2023-ban egy Nike Blazer Mid '77 Next Nature-t viselő képet posztolt magáról a közösségi médiában. Valójában a közösségi média nagy hatással volt a Blazer pályájára ebben az időszakban, mivel olyan népszerű influencerek, mint Vittoria Ceretti és Bella Hadid viselték a cipőt, és még nagyobb hitelességet szereztek neki, mint divatos darabnak.

© Nike

A végső, időtlen klasszikus

Több mint öt évtized telt el azóta, hogy a Nike Blazer először tűnt fel az NBA kosárlabdapályáin, mégis világszerte a sneaker-kultúra központi része maradt, még akkor is, ha a mai mércével mérve gyenge kosárlabdacipőnek számít. Mint sok más Nike-sziluett, ez is néhány váratlan szubkultúrán keresztül jutott át a sportból a divatba, de a legtöbb ilyen cipővel ellentétben a dizájnja alig változott ez idő alatt. Ma a standard modell szinte pontosan úgy néz ki, mint az 1970-es években: letisztult esztétikája miatt könnyen stilizálható, masszív felépítése miatt tartós, talpa pedig kényelmes, a mindennapi viseletet támogató talpegységgel rendelkezik. Az eredetileg sportteljesítménye miatt kedvelt, ma pedig stílusos retro-esztétikája miatt nagyra becsült Nike Blazer az időtlen klasszikus megtestesítője.

Read more

A SPORTSHOWROOM sütiket használ. A cookie-kra vonatkozó szabályzatunkról.

Folytatni

válaszd ki az országodat

Európa

Amerika

Ázsia csendes-óceáni

Afrika

Közel-Kelet