adidas
Handball Spezial
A funkcionális kézilabdacipő, amely streetwear-ikonná vált.
Sportos örökség
A kézilabda azóta népszerű Németországban, hogy a 20. század elején először játszották. Még azokban az években is, amikor az országot Keletre és Nyugatra osztották, a sportágnak a határ mindkét oldalán erős rajongótábora volt, és az 1978-as kézilabda-világbajnokságon mindkét csapat címvédőként szerepelt. Végül Nyugat-Németország győzött, a döntőben egyetlen ponttal legyőzve a Szovjetuniót, míg kelet-német társaik Dániát győzték le és lettek harmadikok. Ez a siker még több embert vonzott a pályákra, és mivel 1982-ben Nyugat-Németország volt a házigazdája a versenynek, a kézilabda új magasságokba emelkedett, így ez volt a tökéletes alkalom a német sportruházati márka, az adidas számára, hogy egy kifejezetten a sportágra szabott cipőt készítsen. Az adidas Handball Spezial néven egy elegáns, teljesítményre képes lábbelit készített.
Mozgékonyságra és sebességre tervezték
A kézilabda gyors tempóban mozog, a játékosoknak hirtelen gyorsulást kell végrehajtaniuk, éles vágásokat kell végrehajtaniuk, és a levegőben kell átugraniuk a kapu megtámadásához. Mivel a játék uralkodó formáját a kosárlabdához hasonló, fedett pályán játsszák, az ehhez készült cipőknek megfelelő tapadással kell rendelkezniük, hogy támogassák a gyors, precíz mozgásokat, és védelmet nyújtsanak a csúszás és a sérülések ellen. Az Adidas lábbeli tervezői a 70-es évek végén tisztában voltak ezzel, és úgy készítették a cipőt, hogy megfeleljen Európa első számú kézilabdacsapatainak szigorú követelményeinek. A névhez a Spezial szót vették át a márka amúgy is kiterjedt archívumából, amelyet már az 1960-as években is használtak a sportmodelleken.
Tapadó talp
A Handball Spezial alapja a gumi gumitalpú talpbetét volt. A kiváló tapadást biztosító futófelületi mintázat mellett vékony és alacsonyan a talajhoz simuló talpa jó pályaérzetet biztosított, miközben a puha párnázás segít megóvni a lábat az ugrások és a szilárd lépések ütéseitől. Karcsú felépítése alacsonyan tartotta a súlyt, a felsőrész pedig tartós stílust kölcsönzött a plüss szarvasbőr használata révén, a fehér bőrből készült megerősített sarokfül mellett. Ez utóbbihoz az adidas az új Trefoil logót alkalmazta, amelyet 1976 óta csak a márka cipőin használtak, a jól bevált Three-Stripes logó pedig a megszokott helyét foglalta el mindkét szárnyon.
Európai növekedés
Bár a mai mércével mérve technológiailag egyszerűnek tűnhet, a Handball Spezial 1979-es debütálásakor egy nagy teljesítményű beltéri sportcipő volt, és gyorsan elterjedt a pályákon Európa-szerte, különösen azokban az országokban, ahol a kézilabda a legnépszerűbb volt, mint például Dániában, Svédországban és Németországban. Azonban nem telt el sok idő, mire a Spezial egy másik sportágban is megtalálta a helyét, bár ezúttal életmódcipőként.
A futballrajongók kedvence
A 70-es és 80-as években a futballrajongók Európa-szerte utaztak, hogy megnézzék, hogyan szerepelnek hazai csapataik az UEFA-kupában. Amíg a kontinensen voltak, olyan európai márkák által gyártott ruházatot vásároltak, amely az Egyesült Királyságban még nem volt kapható, így hazatérve kitűnhettek a tömegből. Az egyik legnépszerűbb az adidas volt, amelynek lábbelijei az 1980-as évek futballteraszainak alkalmi szubkultúrájának nélkülözhetetlen részévé váltak. A Handball Spezial-t gyakran választották más klasszikusok, például a Samba és a Gazelle mellé, amelyek mindegyike egyszerű színösszeállításban jelent meg, és amelyekkel a csapatod iránti támogatásodat is kifejezhetted, ha a tónusok egyeztek.
A kultúra terjesztése
A külföldi márkák viselői közül sokan a fiatalabb generációk közül kerültek ki, akik más kulturális kontextusban öltötték fel őket. Ennek eredményeképpen a Handball Spezial olyan területeken terjedt el, mint az underground acid house zenei színtér és az Egyesült Államokból nemrégiben áthozott, egyre növekvő b-boy kultúra. Az 1980-as években a Spezial-t sok ilyen ember fedezte fel az Egyesült Királyság tánctermeiben, futballpályáin és városi utcáin. Ennek eredményeképpen, bár a sziluett a következő években háttérbe szorult, amikor néhány évtizeddel később újraéledt, azok, akik ott voltak a kezdetekben, szeretettel emlékeztek rá.
Gary Aspden
Az egyik ember, aki ebben az időszakban nagy rajongója volt az adidas lábbeliknek, Gary Aspden volt. A Manchestertől északra fekvő, Lancashire állambeli Darwen piaci kisvárosban nőtt fel, és a foci és a zene révén olyan cipőkkel találkozott, mint a Handball Spezial. Ez az érdeklődés végül munkához vezetett, mivel Aspden 1999-ben az adidas alkalmazásában állt. A márka szórakoztató marketing részlegénél dolgozott, és nagyszerű együttműködőként szerzett magának nevet, és erőfeszítései segítettek abban, hogy az adidas számos híres partnerrel kerüljön kapcsolatba. Közel egy évtized elteltével Aspden saját céget alapított, de márkatanácsadóként továbbra is az adidasnál dolgozott. Ebben a szerepkörben segített az Originals kollekció ismertségének növelésében, és részt vett a 2012-es londoni olimpia köré szervezett különleges események szervezésében is, amelyek hatalmas sikert arattak. Ennek nyomán 2013-ban elindított egy vadonatúj projektet, amely a Spezial nevet élesztette újjá, ami végül a 70-es évekbeli kézilabdacipő újbóli bevezetéséhez és visszatéréséhez vezetett.
Kiterjedt kollekció és egy érdekes ötlet
Az adidasnak dolgozva Aspden észrevette, hogy a márka cipői túllépnek a sportos kezdeteken, és a kultúra más aspektusaihoz kapcsolódnak. Elkezdte gyűjteni az adidas cipőket, és egy lenyűgöző választékot hozott létre mind a gyakori, mind a ritka színváltozatokból. Idővel ismert lett a gyűjteményéről, és időnként felkérték, hogy kölcsönözzön bizonyos párokat a sneaker-kultúrával foglalkozó eseményekre. Úgy érezte azonban, hogy ezek a bemutatók, bár érdekesek voltak, túlságosan széleskörűek voltak ahhoz, hogy a teljes történetet elmeséljék a minták mögött. Ezen felbuzdulva Aspden úgy döntött, hogy saját sneaker-kiállítást rendez, amelynek középpontjában egy márka állt: az adidas. Felvette a kapcsolatot az adidas egy másik tanácsadójával, Mike Chetcutival, hogy megtudja, mit gondol, és Chetcuti áldásával elkezdte megtervezni az ambiciózus eseményt. A szervezéshez Aspden a tehetséges fotóst, Lee Stanley-t és a grafikus Gary Watsont hívta segítségül, aki maga is felfedezte az adidas-t, amikor fiatal futballrajongóként Európába utazott. Együtt vágtak bele a Handball Spezial és a márka más klasszikus edzőcipőinek történetének elmesélésébe.
Híres kapcsolatok
A kifejezetten az adidasra való összpontosítás lehetővé tette az Aspden számára, hogy mélyen belemerüljön a német vállalat történetébe, és valódi betekintést nyújtson a sportruházatra és az életmód trendekre gyakorolt kreatív hatásába, különösen Északnyugat-Angliában. Miután Aspden több száz párat gyűjtött össze saját gyűjteményéből, felkereste azokat a sneaker-rajongókat, akikkel karrierje során kapcsolatot épített ki, köztük a legendás Stone Roses énekest, Ian Brownt és a britpop sztár Noel Gallaghert, hogy elkérje a legkülönlegesebb színváltozataikat és modelljeiket, amelyek közül sok végül a kiállítás kulcsfontosságú részét képezte.
Egy tanulságos kiállítás
Amikor 2013 júliusában megnyílt a londoni Hoxton Galériában, Aspden kiállítása "adidas SPEZIAL: An Incomplete adidas History from a Fan's Perspective" címmel több mint 600 pár tornacipőt tartalmazott, ritka gyűjtemények és más márkaemlékek mellett. A kiállításon egészen az 1960-as évekig visszanyúló modellek, kevéssé ismert sziluettek, egyedi minták és olyan híres rajongók által dedikált kiadások szerepeltek, mint Naomi Campbell, Eminem és a Run DMC-s Darryl McDaniels, aki az 1980-as években hozzájárult az adidas tornacipők népszerűsítéséhez a hip-hop közösség körében. A legfontosabb, hogy a kiállításon szereplő összes cipő a rajongóktól származik, az adidas egyetlenegyet sem adományozott. Így a kiállítás a sneaker-rajongók és az örökölt sziluettek iránti szenvedélyük igazi ünnepe lett. A divatvilág híres adidas-gyűjtői, mint Jeremy Scott és Yohji Yamamoto, személyes anekdotákkal is hozzájárultak az eseményhez, különösen gazdag élményt nyújtva azoknak, akik elég szerencsések voltak ahhoz, hogy részt vegyenek rajta. Ezáltal az Aspden képes volt megmutatni, hogy a Handball Spezial cipőhöz hasonló cipők tervezésével az adidas a hiteles sportcélokat szem előtt tartva hatékonyan összekapcsolta a különböző hátterű embereket a sport, a zene és a divat közös szeretetén keresztül.
Az SPZL projekt
Bár a kiállítás nem kifejezetten a Handball Spezial tornacipőnek állította be, a kiállítás újból felhívta a figyelmet a névre, amely Aspden számára az adidas márka legjobb tulajdonságait testesíti meg. A Hoxton Gallery kiállítását követően a Spezial szó visszatért az adidas köznyelvének élére, mivel Aspden kapta meg az adidas SPZL nevű új projekt vezetését. A következő 10 évben több tucatnyi tornacipő készült SPZL néven, amelyek mindegyike a márka kiterjedt katalógusából származott. Szakértői tudását felhasználva Aspden a történelem különböző pontjairól származó örökölt modelleket vett elő, és a sneaker-rajongók új generációjának adta át őket, az adidas örökségének lenyűgöző ünneplésében.
A tökéletes pillanat
Miután a neve ismét bekerült a mainstreambe, az adidas úgy döntött, hogy visszahozza a Handball Spezial sziluettet, és 2018-ban és 2019-ben számos új színváltozatot ad ki. A rendkívül népszerű Originals termékcsalád részeként némi sikert aratott, de csak a 2020-as években indult be igazán. Az évtized elején az epikus kollaborációk és a vírusos pillanatok miatt a Samba és a Gazelle világszerte gyakori látványossággá vált a városok utcáin. 2023-ra a sneakerek rajongói készen álltak egy újabb sziluettre, ami ideális pillanatot jelentett az adidas Handball Spezial számára. 2023-ban Gal Gadot színésznőt egy sötétnavy színű párban fotózták le New York utcáin, és a cipő elkezdett elterjedni más, a divat iránt érdeklődő városokban, például Párizsban. Aztán 2024 tavaszán olyan befolyásos divatszakemberek közösségi médiafelületein bukkant fel, mint Molly-Mae Hague, aki egy londoni kiránduláson egy bájos barna párat viselt, amely másnap gyorsan elfogyott számos üzletben. Eközben Gary Aspden azzal volt elfoglalva, hogy a Spezial nevet messzire és széles körben terjessze, mivel egy másik, DECADE nevű kiállítást rendezett, amely az SPZL-projekt tízéves fennállását ünnepelte.
Divatos együttműködések
Az ilyen jelentős kulturális pillanatoknak köszönhetően a Handball Spezial újra az adidas legkedveltebb sziluettjei közé került, és olyan stílusos divatmárkákkal való együttműködések mintájául választották, mint a környezettudatos Sporty & Rich és Ronnie Fieg életmódmárkája, a Kith. A cipő sokoldalú, minimalista külseje kiváló vásznat nyújtott a stílus ezen mestereinek, és míg a Kith kiadást az elegáns bőr felsőrész határozta meg, a Sporty & Rich egy négy darabból álló, hagyományos velúrbőrrel bevont, klasszikus retró árnyalatokkal és fehér Three-Stripes logókkal az oldalsó részeken ellátott tornacipőt készített. A Handball Spezial ezen ízléses kollaboratív változatai mellett több tucat általános kiadású színváltozat jelent meg olyan kényelmet fokozó funkciókkal, mint a szivacsos Ortholite talpbetét, és a sziluett népszerűsége ismét nagy magasságokba emelkedett.
A sport és a divat ikonja
Több mint 40 éves története után a Handball Spezial a márka egyik legnépszerűbb örökbecsű tornacipőjévé vált. Mint sok társa, a cipő kezdeti sikere a praktikus sportfunkcióra épült, míg későbbi virágzása az időtlen esztétikára épült, amely lehetővé tette, hogy a 21. században kifinomult divatcikként térjen vissza. A Spezial ma is kényelmes választás az alkalmi beltéri sportoláshoz, de meggyőző vintage stílusa az, ami a modern streetwear kultúra kiemelkedő ikonjává tette.