SPORTSHOWROOM

adidas

SL 72

Elegáns, minimalista kialakítású, elegáns futó.

adidas SL 72
© adidas

Egy új futócipő

Az 1970-es évek elején, miközben a világ sportolói a müncheni olimpiára készültek, az adidas keményen dolgozott egy olyan futócipő kifejlesztésén, amely gyorsabbá és könnyebbé teszi a sportolók lábát. Az SL 72 néven ismert cipő gyorsan a futók kedvencévé vált, és ma, több mint 50 évvel később is az adidas egyik legikonikusabb sziluettjeként emelkedik ki.

© adidas

A szuper könnyű 72-es

Az adidas SL 72-t a sebességet szem előtt tartva tervezték, és az anyagok okos kombinációjával hihetetlenül könnyűvé és kiválóan alkalmasnak bizonyult a mindennapi futáshoz. Legfőbb jellemzője a nejlon felsőrész volt, ami szembement az akkoriban uralkodó tendenciával, hogy a futócipőket bőrből építették. A bőr ugyan tartós, de meglehetősen nehéz is, így amikor az adidas a bőr helyett egy puha, rugalmas nejlonréteget használt, jelentősen csökkentette a cipő súlyát. Ezen felül a talpegység megakadályozta a felesleges tömeget, mivel egy vékony EVA középtalpból és egy még vékonyabb, fűrészfogas futófelülettel ellátott gumitalpból állt, amely egyszerre nyújtott puha párnázottságot és kiváló tapadást. Tulajdonképpen ez adta az SL 72 nevet, a szám a cipő megjelenésének olimpiai évét jelképezi, a betűk pedig a "szuperkönnyű" szót jelentik. A pehelykönnyű felépítés mellett az SL 72 számos más előnnyel is rendelkezett, többek között a nejlon felsőrész által biztosított légáteresztő képességgel, a plüss szarvasbőr felsőrész által nyújtott szerkezeti integritással és a gumírozott lábfej által nyújtott kopásvédelemmel.

© adidas

A pódium cipő

A tulajdonságok ilyen erős listájával az adidas SL 72 népszerű cipővé vált az olimpiai sportolók körében, bár nem feltétlenül a versenyzéshez. Kiderült, hogy inkább alkalmi tornacipőként kedvelték, a sportolók viselték, amikor az olimpiai faluban pihentek, vagy részt vettek az éremátadó ünnepségeken, ami miatt egyesek pódiumcipőként emlegették.

© adidas

Egy népszerű új hobbi

Az olimpiai versenyen való megjelenése által fellendítve az SL 72 hatalmas sikert aratott az 1970-es évek elején. Sokan kezdtek el hobbiként kocogni, és mindannyiuknak szüksége volt futócipőre, így amikor meglátták a tévéképernyőn, ezt választották. Ez különösen előnyös volt az SL 72 számára az Egyesült Államokban, ahol mind az alkalmi kocogás, mind a távfutás fellendülésnek indult Frank Shorter müncheni drámai férfi maratonon szerzett aranyérme után. Szinte hihetetlen látványt nyújtott, hogy a verseny utolsó szakaszára egy német civil futott be a pályára, ami a kommentátorokat arra késztette, hogy felkiáltsanak: "Ez nem Frank, ez nem Frank... ez egy szélhámos, vigyék le a pályáról!"" Amikor Shorter meglátta az előtte futót, zavartan és riadtan nézett, hogy talán nem ő nyeri meg a versenyt, aminek hatására a kommentátor hiába kiabálta: "Frank ez egy csaló, Frank!" Ez a hihetetlen pillanat soha nem látott figyelmet hozott a sportágra, és az SL 72 teljes mértékben kihasználta ezt, mindennapos futócipőként vált népszerűvé.

© adidas

Starsky & Hutch

Míg a futóboom a 70-es évek első felében sok sportrajongót szerzett az adidas SL 72-nek, a Starsky & Hutch című tévésorozatban való megjelenése a második felében szabadidőruhaként különleges hitelességet adott neki. A kultikus akciósorozatban David Starsky és Kenneth Hutchinson rendőrnyomozók egy elegáns, piros-fehér Ford Gran Torinóval száguldoznak Kaliforniában a bűnözés ellen, ahol Starsky pimaszsága és Hutch megfontoltabb hozzáállása tökéletesen kiegészíti egymást. A Paul Michael Glaser színész által alakított utcai Starsky volt az, aki az SL 72-est viselte, és népszerűsége átragadt a cipőre is, mivel a sorozat 1975 és 1979 közötti négyéves futása alatt végig ebben jelent meg. Amikor a duó visszatért a 2004-es filmben, amelyben Owen Wilson játszotta Hutchot és Ben Stiller Starsky-t, Stiller pontosan ugyanabban a kék, piros és fehér színben volt látható, mint amit Glaser viselt az eredeti sorozatban, ezzel megerősítve a cipő helyét a karakter ruhatárában, és új közönséggel ismertetve meg a menő, retro megjelenést.

© adidas

Vintage reklámok

Ez idő alatt az SL 72-t különböző kiadványokban reklámozták, amelyek közül néhány még ma is látható. Egy 1975-ös vintage magazin az adidas kínálatát a többi nagy cipőmárka kínálatával hasonlította össze, és kiderült, hogy a 72-est "kétszer olyan gyakran választották, mint a legközelebbi versenytársat az edzőcipők között", és "általános minőségben az első helyre sorolták". A továbbiakban a "jól megemelt, lekerekített, jól alátámasztott sarkat" dicsérte, mint "nagyszerű adidas innovációt", mielőtt megjegyezte a lábujjhegyen való kényelmes illeszkedést, a felsőrész szélén lévő párnázottságot és a magas achilles-védelmet. Két évvel később egy, az adidas által közzétett hirdetésben azzal büszkélkedett, hogy a Fortune amerikai üzleti magazin "az akkoriban kapható 25 legjobban megtervezett termék egyikének" választotta, és kijelentette, hogy "egyetlen más sportcipő sem szerepelt" a listán. E merész szöveg alatt a klasszikus kék színű cipő képe volt látható, texturált Ecotex nyelvvel, fehér bőrből készült Three-Stripes logóval és sarokfüllel, arany SL 72 márkajelzéssel az oldalán és élénkpiros csíkkal a középtalp tetején. A modern tornacipőkkel ellentétben ez volt az egyetlen elérhető kivitel az 1970-es évek során. Egy másik figyelemre méltó része ennek a képnek a Trefoil logó volt a nyelven és a sarkon. A márka szimbólumát 1972 óta használták az adidas ruházatán, de a lábbeliken csak 1976-ban jelent meg, így az SL 72 volt az egyik első sziluett, amelyen a ma már mindenütt jelenlévő logó szerepelt.

© adidas

Az SL 72 visszatér

Ahogy teltek az évek, az SL sorozat egyre bővült, és olyan frissített változatokhoz vezetett, mint az SL 76 és SL 80, és olyan későbbi modelleket inspirált, mint a 2014-es SL Loop Runner. Máshol az adidas más sportklasszikusai a futballteraszok kultúrájában és a hip-hop zenei színtéren is teret nyertek, de az SL 72 kissé háttérbe szorult. Egészen 2019-ig, amikor a márka úgy döntött, hogy visszahozza az SL 80 modell frissített változatával együtt, amely a talpegység és a velúrbőr burkolat módosításait tartalmazta. A 72-es ismét sikeresnek bizonyult, mivel a rajongók élvezték mind az eredeti kék kiadás nosztalgiáját, mind a 2019-es új színváltozat újdonságát: olívazöld dizájn fehér oldalfal-logókkal és élénk narancssárga csíkkal a talpközépen.

© adidas

A Wales Bonner együttműködés

A 2020-as évek elején az adidas Originals sorozat népszerűsége, amely a márka legikonikusabb retro sportcipőit kortárs életmódtornacipőként hozza vissza, hatalmasra nőtt, és az SL 72 kezdett visszatért a mainstreambe. Ehhez hozzájárult a Wales Bonnerrel való monumentális együttműködés, amely a luxus és a stílus sajátos védjegyét hozta az Originals termékcsaládba. A Wales Bonner x adidas kollekció a Sambas duó mellett két SL 72 színváltozattal debütált, amelyek a márka alapítója, Grace Wales Bonner brit-karibi örökségéből merítettek ihletet. Valójában maga Grace volt az, aki az SL 72-es színt választotta, miután átnézte édesapja vintage ruháit. A sziluetthez való szoros kötődése egyértelmű volt, amikor olyan magával ragadó retro dizájnokat készített, amelyek a Windrush generáció előtt tisztelegtek, akik gyakran viseltek adidas sportruházatot, miközben az 1970-es évek Londonjának tánctermeibe jártak. A 2020-as Wales Bonner együttműködés vízválasztó pillanat volt az SL 72 számára, amely visszahozta a közvélemény figyelmét, és ismét keresett cipővé tette. A partnerség azóta is folytatódik, és 2023-ban két újabb kiadása jelent meg az SL 72-nek, ezúttal kötött hálós felsőrésszel, bonyolult hímzésekkel és a 70-es évek stílusa által inspirált gazdag tónusokkal. Ezek az ízléses dizájnok valóban megragadták a rajongók fantáziáját, és a 72-es sziluett ismét megnövekedett.

© adidas

Az SL 72 ünneplése

Ennek nyomán az adidas piacra dobta az SL 72 vadonatúj változatát, az RS-t, amely az újonnan SL 72 OG néven futó modell több évtizedes történetének, izgalmas jelenének és ígéretes jövőjének ünnepléseként jelent meg az új SL 72 OG mellett. A fő különbség a két modell között az volt, hogy míg az OG az 1972-es eredetit utánozta, addig az RS, amelynek neve az "átformált" szót jelenti, egy feldúsított talpegységgel rendelkezett, amely egy kis extra emelést és párnázást, valamint egy vaskosabb esztétikát biztosított. A kettős kiadás reklámozásához az adidas felkérte a tehetséges művész és mesélő Kenny Germét és a divatstylist Cece Liut, hogy készítsenek egy sorozatot a kék RS és a zöld OG színű férfi és női változatot bemutató, lenyűgöző képekből. Germé képei számos hírességet mutattak be, a sportoló sztároktól kezdve Jules Koundé focistán át Sabrina Lan modellig, A$AP Nast rapperig és Gigi Hadid divatbefolyásolóig, és a kampányban így jellemzett sziluett széleskörű vonzerejét mutatták be: "Szuper könnyű. Szuper színes. Szuper kényelmes".

© adidas

Tisztelgés egy legenda előtt

Később, 2024-ben az adidas a Marley hagyatékkal együttműködve tisztelgett a legendás jamaicai zenész, Bob Marley öröksége előtt az SL 72 speciálisan tervezett változatával, amely olyan részleteket tartalmazott, mint a reggae-sztár klasszikus képe a nyelven és a talpbetétre nyomtatott neve. A cipő a Marley életét bemutató filmmel egy időben készült, mivel Marley köztudottan kedvelte az olyan adidas tornacipőket, mint az SL 72, amelyet 1976-ban viselt a képen.

© adidas

Figyelemre méltó visszatérés

Az Adidas erős összpontosítása az SL 72-re ismét meghonosította azt a kultúrában, és mind az RS, mind az OG változat elkezdett felbukkanni olyan ismert divatbefolyásolók közösségi média feedjein, mint Emily Ratajkowski. Míg őt egy klasszikus zöld párban fotózták le 2024 elején, addig Suki Waterhouse modell és énekesnő egy sárga színű, kék kiemelésekkel ellátott változatot viselt, amikor a kaliforniai zenei fesztiválon való fellépése után a Coachellán bolyongott. Az ilyen hírességek támogatásának és a 2024-es Sporty & Rich kollekcióhoz hasonló kollaboratív minták megjelenésének köszönhetően az SL 72 az év egyik legnépszerűbb életmódcipőjévé vált, amely a sportos örökség és a klasszikus kényelem egyedülálló keveréke révén alternatívát kínál a korszak többi divatirányzatával szemben. Ennek eredményeképpen a sneakerek rajongóinak egy teljesen új generációja ismerhette meg a sziluett elegáns, visszafogott profilját, így téve teljessé a sziluett figyelemre méltó visszatérését.

© adidas

Egy ikonikus tornacipő

Az adidas SL 72 egy szuperkönnyű futócipőként indult, de a márka számos örökölt cipőjéhez hasonlóan ez is túllépett a sport világán, és divatikonná vált. Ez a figyelemre méltó pályafutás a karcsú, sokoldalú felépítés, a minimál esztétika és az élénk színhasználat által létrehozott időtlen megjelenésnek, valamint a puha párnázottság és a légáteresztő nejlon felsőrész által nyújtott kényelemnek köszönhető. Ennél azonban sokkal inkább az SL 72 gazdag története a felelős a nosztalgikus retró vonzerőért és a hosszan tartó sikere mögött álló meggyőző történetért.

Read more

A SPORTSHOWROOM sütiket használ. A cookie-kra vonatkozó szabályzatunkról.

Folytatni

válaszd ki az országodat

Európa

Amerika

Ázsia csendes-óceáni

Afrika

Közel-Kelet