SPORTSHOWROOM

ASICS

Gel-1130

A párnázás, a stabilitás és az Y2K stílus klasszikus keveréke.

ASICS GEL-1130
© ASICS

Egy klasszikus futócipő

A 2000-es években az ASICS arról volt ismert, hogy kiváló sportcipőket gyártott a profiktól a hobbifutókig mindenki számára. A márka futócipői különösen sikeresek voltak, mivel az innováció határait feszegették az olyan teljesítménynövelő technológiákkal, mint az Impact Guidance System és a Solyte középtalp. Ezek segítették többek között a zászlóshajó Gel-Kayano és a következő generációs Gel-Kinsei népszerű sportruházatot, amelyek mellett az ASICS megalapította a Gel-1000 sorozatot. A stabilitási cipők sorozatát úgy tervezték, hogy minden szintű és stílusú futó számára kiváló minőségű belépőszintű lehetőségeket nyújtson, és 2008-ban elérte a 9. iterációját: a Gel-1130-at. Támogató tulajdonságaival és klasszikus Y2K-korszakbeli esztétikájával népszerű futósziluetté vált, de a sportos használaton kívül kevés érdeklődést tartott fenn. Abban az időben az ASICS-nek kevés vonzóereje volt az életmód-piacon, de több mint egy évtizeddel később a dolgok már egészen másképp alakultak, és a Gel-1130-nak éppen a megfelelő megjelenése volt ahhoz, hogy lenyűgöző visszatérést érjen el.

© ASICS

Változó trendek

A 2010-es évek végére a normcore divatirányzat, amelynek követői a funkciót helyezték előtérbe a stílussal szemben, igazán teret nyert, és divatba jöttek az úgynevezett "apucipők". A vaskos talpakat és a légáteresztő felsőrészt részesítették előnyben az évtized korábbi szakaszában népszerű elegánsabb dizájnokkal szemben, a 90-es és 2000-es évekből származó futócipők pedig különösen keresettek voltak. Az ASICS számos sziluettjét ebből az időszakból inkább életmódcipőként hordták, mint sportos teljesítményük miatt, és a márka a stílusok ezen változásához igazodott, újrahasznosítva vagy újra kiadva az örökölt modelleket, különösen a közkedvelt Gel-Kayano sorozat tagjait. A rivális cipőgyártó cégek gyakran használták a kollaborációkat arra, hogy hype-ot generáljanak az új megjelenések körül, így 2017-ben az ASICS megkereste a bolgár divattervezőt, Kiko Kostadinovot, hogy segítsen fellendíteni a saját bevezetéseit.

© ASICS

Egy ígéretes tervező

Kostadinov 2016-ban diplomázott a Central Saint Martinson - egy londoni művészeti egyetemen -, és ekkorra már ismertté vált az iparágban az amerikai Stüssy divatházzal való munkája révén. A British Fashion Council támogatásával 2017 januárjában adta ki első, finoman kidolgozott ruhakollekcióját, és még az év vége előtt kinevezték a Mackintosh 0001 esőkabáttervező cég kreatív igazgatójává. Kostadinov stílusos, de funkcionális ruhákra való összpontosítása felkeltette az ASICS vezetőinek figyelmét, akik felkérték, hogy legyen a márka legelső együttműködő tervezője. A páros aranyat ért el a debütáló Gel-Burz 1 modellel, amely minimalista esztétikája és támogató funkciói miatt mind a stílus, mind a kényelem szempontjából nagyszerű választás.

© ASICS

Egy gyümölcsöző partnerség

A kezdeti sikert követően az ASICS partnerségre lépett Kiko Kostadinovval és egyre növekvő csapatával, amelynek tagjai a neves tervező ikrek és a Central Saint Martinson végzett társak, Laura és Deanna Fanning. A következő néhány évben különböző örökölt és eredeti sziluetteken dolgoztak, mint például a női exkluzív Gel-Korika, a szokatlan Gel-Sokat, a csíkos Gel-Delva 1 és a kedves Gel-Burz 2. A partnerség olyannyira eredményes volt, hogy 2020 októberében Kostadinovot állandó tanácsadóvá tették az ASICS SportStyle részlegének élére. Ebben a szerepkörben még szorosabban együttműködött a márkával, tanácsot adott a cipőtervezőknek a szélesebb körű kreatív választásokhoz, és egész termékcsaládokat kurátorkodott.

© ASICS

Szilárd alapokra helyezve

Az első sziluett, amely ebből a merész kreatív vállalkozásból született, az UB1-S Gel-Kayano 14 volt. Kostadinov tervezőstúdiója három színváltozatot készített a 2008-as prémium futócipő alapján, amelyet az ASICS 2020 végén általános retro kiadásként dobott piacra. Az UB1-S magával ragadó megjelenése hatalmas figyelmet keltett, és mind neki, mind a klasszikus modellnek erős startot adott, ami végül tucatnyi új SportStyle tornacipőnek egyengette az utat. Erre az erős alapra épült a Gel-1130 2021-ben egy frissített dizájnnal tért vissza, amely mindazonáltal tiszteletben tartotta az eredeti esztétikáját.

© ASICS

Számos funkcionális funkció

A Gel-Kayano 14 által befolyásolt Gel-1130 modern anyagokból, például velúrból és műbőrből készült, amelyekből a légáteresztő hálós felsőrészen tartós fedőrétegeket alakítottak ki. A burkolatokat a cipő hátsó részétől az elülső lábfej felé kanyarodó, ívelt oldalszárnyon lévő overlay, valamint az alatta lévő, torzított sarok overlay kovácsolta össze. A lábfej hátsó részét egy féloldalas Gel szöveg díszíti, míg a nyelvet az ASICS Gel-1130 márkajelzés díszíti. A jól ismert ASICS-logó mindkét oldalfal felett megjelent, a márka ovális szimbóluma pedig a szemzug alján. A középtalp plüss habpárnázása kiváló talp alatti tartást biztosított a sarok ütéscsillapító Gel-párnázása mellett. Az eredeti 1130-as cipő stabilitási cipőnek készült, és ez a 2021-es változatban is tükröződött az ASICS Trusstic rendszer alkalmazásával. Ez egy merev szárból állt a lábfej boltozata alatt, amely a lábközépen keresztül a torzió csökkentésével segítette a viselőt a kiváló stabilitás és egyensúly fenntartásában. A külső talpnál tartós gumit használtak, amelynek felületét összetett futófelületi mintázattal és mély flex barázdákkal jelölték meg a kiváló tapadás és mozgásszabadság érdekében.

© ASICS

Stílusos újrakeverés

Mindez a Gel-1130-at egy nagyszerű mindennapi cipővé tette, amely sokoldalúan támogatja a könnyű edzéseket is. Az olyan funkciókat, mint a talpbetét, környezetbarát módszerekkel gyártották, amelyek kevesebb vizet használtak és kevesebb szén-dioxid-kibocsátást eredményeztek, így a cipő fenntartható választásnak is bizonyult. Mindezek mellett a cipő retro kinézete nagy rajongótábort vonzott, mivel illeszkedett az akkori "apucipő" újjáéledéséhez, de Kiko Kostadinov UB2-S modellje volt az, ami igazán elindította az ASICS Gel-1130 sikerét. Az UB2-S a Gel-Trail Attack 7-től merített ihletet, amely akkor már több mint egy évtizedes volt, és az UB2-S-t "a mindennapi funkcionalitás érdekében újrakeverték". Szorosan kötött hálós anyag borította, az oldalfal logóit, a lábujjvédő sapkát, a sarokbetétet és a szemtámaszt a tetején helyezték el, a többi burkolat pedig alatta rejtőzött, ami magával ragadó esztétikát kölcsönzött a cipőnek. Technológiailag megfelelt az általános kiadásnak, így ugyanolyan kényelmet nyújtott, mint amilyen stílust. Végül a nyelvfoltja egy hurokszerű húzózárban folytatódott - ez a jellegzetes vonás Kostadinov számos tervére jellemző.

© ASICS

Öt szemet gyönyörködtető színváltozat

A Kiko Kostadinov x UB2-S Gel-1130-ból összesen három férfi és két női kiadás jelent meg. Az előbbiek közül az egyiket a Deep Mars nevű gazdag bordó árnyalat díszítette Graphite Grey kiemelésekkel, a másik egy elegáns szénszürke árnyalatban, Asphalt néven, feltűnő Pure Silver akcentusokkal a logókon és a sarokrészen, a harmadik pedig füstszürke Metropolis felsőrésszel és halványkék Lichen Rock középtalppal. Eközben a női minták általában világosabb tónusúak voltak, az első egy Wasabi és Aquatic színösszeállítás volt, amely a teal és türkiz különböző árnyalatait keverte a rózsaszín finom rózsaszín árnyalataival, a második pedig egy homokos bézs színű, Lamb Wool nevű színben pompázott, a burkolaton Pure Silver villanásaival.

© ASICS

Inspiráló bevezető kampány

Kostadinov tervei mellett az ASICS a klasszikus Gel-1130-at különböző elegáns színváltozatokban adta ki, amelyeket két másik kreatív egység bevonásával egy megjelenési kampányban mutattak be: A tokiói székhelyű kulturális magazin, a Sabukaru, és Thuan Tran digitális alkotók multidiszciplináris csapata, az Onlunchbreak. A kampány bemutatta, hogy az egyes csoportok hogyan használják ki a közös élmények egyesítő hatását az emberekkel való kapcsolatteremtésre és a közösségek növelésére, ami a Gel-1130 ethoszát foglalja magában. Mindegyik szervezethez készült egy rövidfilm, az Onlunchbreak egy humoros osztálytermi jelenetben, a Sabukaru pedig a "White & Electric Red" színösszeállításban mutatja be íróit, akik Tokió nyüzsgő városában navigálnak, miközben a város lakóinak intim történeteit tárják fel. Ezek az inspiráló videók a közösség erejét hangsúlyozták, és azt, hogy az emberek hogyan tudnak összefogni a közös szenvedélyek, például a divat iránti érdeklődés körül, az ASICS pedig úgy írta le a tornacipőt, mint "egy régóta ismert klasszikus", amely "összefogja az embereket, és felemeli a társait és a közösségeket." Végső soron az üzenet a pozitivitásról szólt, és ez sok rajongót vonzott az ASICS Gel-1130-hoz, amikor először megjelent.

© ASICS

Magával ragadó partnerségek

Az ötletes bevezető kampány és a Kiko Kostadinov Stúdió karizmatikus dizájn-innovációjának eredményeként nem telt el sok idő, mire más divatmárkák is érdeklődést mutattak a Gel-1130 iránt. 2022 tavaszán az ASICS a sokoldalú kreatív házzal és a sorozatos együttműködő HAL Studios-szal kötött partnerséget, hogy elkészítsék az elsőt a természet által inspirált rusztikus tónusú és textúrájú színváltozatok közül. A nyár vége felé egy vibráló változatot terveztek a P.E Nation női activewear márkával és egy elegáns kiadást, amelyet a NAKED Copenhagen női sneaker butik készített. Ez utóbbi modell fehér és zsályazöld külsővel rendelkezett, amely újrahasznosított és vegánbarát anyagok felhasználásával készült egy fenntartható, etikus cipőhöz, amely az "ASICS-szel felemelkedve élni" gondolatot tükrözi. Kiko Kostadinov is visszatért az 1130-as új változatával, az UB4-S néven ismert UB4-S-sel, ezúttal hálós burkolatot helyezett az oldalfal logói fölé, dinamikus előtalp-overlay-t adva hozzá, és sima, fényes felületet adva a burkolatnak. A futurisztikus megjelenésű cipő három színváltozata jelent meg, kettő a barna mély árnyalataiban, lila és sárga tónusú kiemelésekkel, a másik pedig fehér hálóval borított, alatta égszínkék árnyalattal és ezüstös kiemelésekkel a felsőrészen.

© ASICS

Keresett divatcikk

E jellegzetes kollaboratív tornacipők mellett az ASICS egy sor stílusos, általános kiadású színváltozatot is piacra dobott, és 2023-ra a Gel-1130-at Londontól New Yorkig a divatrajongók lábán lehetett látni. Az év elején a dán Cecilie Bahnsen luxus ruházati márka a párizsi kifutón mutatta be a cipőt FW23-as kollekciójának részeként, ezzel is magas divatot teremtve. A sziluett szélesebb körű elismerést kapott a közösségi médiában, ahol a NAKED Copenhagen-nal való együttműködés különösen nagy tetszést aratott. Ősszel aztán Kaia Gerber amerikai modellt Los Angelesben járva egy elegáns fehér színű cipőben mutatták meg, ami azt mutatja, hogy az ASICS Gel-1130 kezdett teret nyerni a hírességek körében. Ez idő alatt még több kollaboráció jelent meg, köztük a Kith "Vintage Tech Pack", amely megfelelő módon egy Gel-Kayano 14-et is tartalmazott. A művészi Los Angeles-i ruházati márka, a Gallery Dept. egy exkluzív dizájnt készített kézzel festett részletekkel, a japán streetwear butik, az atmos pedig összefogott a dél-koreai divatmárkával, az OJOS-szal, hogy egy erőteljesen éteri sneakert hozzanak létre.

© ASICS

Egyedi együttműködések

Az ASICS Gel-1130 népszerűsége csak tovább nőtt 2024-ben, és a márka kiadta az új NS változatot. A strapabíró ripstop szövetek felhasználásával készült, és háló helyett varrás nélküli elemekkel megerősített NS egy masszívabb opciót kínált, amelyet a sima külső és a merész színblokkolás által generált űrkorszerűbb megjelenés jellemzett. Eközben a Kith egy újabb együttműködésre tért vissza, ezúttal a Marvel közreműködésével, hogy a híres X-Men karakter Magneto által inspirált színváltozatot hozzon létre a Marvel képregények 85 éves fennállásának megünneplésére. Az ASICS a vállalat székhelyének városa előtt is tisztelgett azzal, hogy két színváltozatot készített a Vissel Kobe futballcsapat számára a hazai és az idegenbeli szerelésük árnyalatainak felhasználásával. A Gel-1130-as kollaborációk közül azonban talán a legkülönlegesebb a kanadai BENTGABLENITS márka jóvoltából jött létre. A régi anyagok újrahasznosításával készült egyedi divatcikkekről ismert BGN a régi Cracker Jack csecsebecsék kiterjedt archívumát használta fel, amelyek a 20. század folyamán az amerikai snack-étel csomagjain jelentek meg, hogy a Gel-1130 egyedi változatát készítse el. Az úgynevezett "játékmeglepetéseket" egy láncra vagy zsinórra akasztották mind a 200 legyártott pár gallérjára, így minden egyes cipő egyedi darab lett. A legritkább és leggyűjteményesebb csecsebecséket tartalmazó darabok egy különleges dobozban érkeztek, amelyet a milánói székhelyű Edith Di Monda kellékkészítő stúdió kézzel készített, így még hitelesebbé téve az "A Prize In Every Box" kollekció erős retro hangulatát.

© ASICS

Egy ikonikus sziluett

Az ASICS Gel-1130 belépőszintű futócipőként indult, de több mint egy évtizeddel a megjelenése után, a Kiko-Kosztadinov által inspirált visszatérésnek köszönhetően a kor egyik legkeresettebb életmód-cipőjévé vált. A 2021-es újrakiadás során "klasszikusnak" nevezték, amely "az időtlen dizájn, a csapat egységének gondolata és a közös élményeken keresztül történő történetmesélés metszéspontjában helyezkedik el". Ebből kiderül, hogy az ASICS célja egy olyan ikonikus sziluett létrehozása volt, amely képes közösségeket összehozni, és sokak szerint a Gel-1130 is ilyen. Azóta meggyőző retrofuturista stílusa, sokoldalú funkcionalitása és erőteljes design-narratívája figyelemre méltó népszerűségre tett szert világszerte.

Bővebben

A SPORTSHOWROOM sütiket használ. A cookie-kra vonatkozó szabályzatunkról.

Folytatni

válaszd ki az országodat

Európa

Amerika

Ázsia csendes-óceáni

Afrika

Közel-Kelet