ASICS
Gel-NYC
A modern életstílus sziluett, amely több mint három évtizedes Gel technológiát képvisel.
Az örökség ünneplése
Amikor az ASICS 1986-ban bevezette a Gel párnázást a futócipőibe, az teljesen megváltoztatta a márka sorsát, és segített a sportcipőknek felvenni a versenyt az iparági riválisok élvonalbeli innovációival. Azóta a Gel technológiát több tucat modellben alkalmazták, és a folyamatos frissítésekkel olyannyira javították a teljesítményét, hogy mára a modern kor egyik legelismertebb párnázóanyagává vált. 2023-ban az ASICS úgy döntött, hogy ezt az örökséget egy vadonatúj sziluettel, a Gel-NYC-vel ünnepli. Tervezése az archívum népszerű Gel-párnázott cipőin alapult, és New Yorkból merített ihletet; a vibráló városból, amelyről a nevét kapta.
Awake NY
Az ASICS Gel-NYC-t 2022 vége felé jelentették be, de nem csak a japán vállalat leplezte le a közelgő megjelenést; az Awake NY ruházati márka is közzétette az információt. Az eredetileg 2012-ben alapított New York-i divatmárkát Angelo Baque tervező alapította, aki a Supreme utcai ruhamárkánál eltöltött tíz év alatt rendkívül ötletes alkotóként szerzett magának hírnevet. A sikeres márkaigazgatói időszakot követően távozott, hogy saját vállalkozásait folytassa, amelyek közül az egyik az Awake NY volt. Baque azt remélte, hogy kreatív munkájával megragadja New York - a város, ahol ő maga született és nőtt fel - lényegét, és bemutatja azt a világnak. Az első néhány évben kicsiben tartotta a céget, és korlátozott példányszámban kínálta stílusos ruháit, de aztán 2017-ben a márka növekedésnek indult, és az ezt követő években Baque pop-upokat nyitott olyan helyszíneken, mint például a New York-i Dover Street Market.
Erős alapítvány
Két évvel később, 2019-ben az Awake NY és az ASICS először lépett partnerségre, és közösen dolgoztak a Gel-Kayano 5 360-on, amely óriási népszerűségnek örvendett. Ez nyitotta meg az utat számos más kollaboratív tornacipő számára, amelyek mindegyikét a márka ruganyos Gel párnázása támogatta. 2022-re félelmetes csapattá váltak, és itt volt az ideje, hogy megtegyék a következő kreatív lépést: közösen tervezzenek egy új sziluettet. Az ASICS számára ez azt jelentette, hogy követni kellett az "ép testben ép lélek" elvet, amelyből a márka neve is ered, és meg kellett ünnepelni a Gel párnázású futócipők örökségét. Eközben Baque egy olyan modellt akart, amely tiszteleg New York City előtt, és az Awake NY alapfilozófiáját tükrözi azáltal, hogy sokoldalú és a legkülönbözőbb hátterű egyének számára vonzó. Visszatérve ahhoz, amit ő "annak a lényegéhez, ahonnan az ASICS-szel 2019-ben elindultunk", Baque elképzelte, hogy milyen cipőt szeretnének az olyan városi területeken, mint Queens vagy a párizsi külvárosokban felnövő gyerekek. Ez egy olyan tornacipőhöz vezetett, amelyet "a hétköznapokban" is lehet viselni, és amely jól mutat "öltönyhöz és tréningruhához". Mint ilyen, a legmagasabb minőségűnek kellett lennie, anélkül, hogy túl drága lenne. Ennek eléréséhez szakértő kézműves munkára volt szükség, de Baque bízott az ASICS-ben, amely szerinte "a legjobb futócipőket" készíti. Az utolsó kikötése az volt, hogy "New York Cityt képviselje a cipő elnevezése", és így esett a választás a Gel-NYC-re, mivel ez foglalta magába a modell mögött álló két fő inspirációt. Ezen alapelemek birtokában a két márka nekilátott egy olyan cipő megtervezésének, amely az utcai viselet történetét meséli el, valamint a kreativitáshoz, New Yorkhoz és a tágabb kultúrához való kapcsolódását.
Y2K stílus
Az ASICS és Gel-alapú futócipőinek örökségét ünnepelve Baque és csapata a japán márka archívumában kutakodott, hogy megnézze, mit talál. Olyan technikai és esztétikai elemeket fedeztek fel, amelyek a Gel sorozat legjobbjait képviselik, és ezeket a Gel-NYC-en egyesítették, hogy biztosítsák annak funkcionális és stilisztikai bravúrjait. A 2000-es évek elején két futócipő volt a fő hatás a felsőrészhez, a Gel-Nimbus 3 volt az elsődleges inspiráció, a Gel-MC Plus V pedig a finomabb részletekhez szolgáltatott ötleteket. Ennek eredménye egy rétegzett felsőrész lett, amelynek alapját rendkívül légáteresztő, nyitott cellás háló, a tetején pedig különböző ívelt panelek alkotják. A kiváló minőségű érzetet biztosító prémium anyagokból, például szintetikus bőrből és velúrból készültek ezek a felületek a Gel-NYC Y2K-korszakbeli hatásait tükrözik, és meggyőző retró stílust kölcsönöznek neki. Eközben az ASICS jellegzetes hullámlogója végigfolyt az oldalsó részeken, a Gel feliratot pedig a cipő hátsó részébe szőtték, egy másik hímzett embléma a nyelven, valamint az oldalsó sarkat díszítő 3D ASICS szöveg pedig a cipő elegáns márkajelzését tette teljessé.
Egy élvonalbeli talpegység
A talp alatt a talpegység tele volt technológiailag fejlett funkciókkal, beleértve a 2014-es Gel-Cumulus 16-ból átvett szempontokat, amely a kényelmes párnázottságáról volt ismert. FluidRide középtalppal rendelkezett, amely a könnyű, ütéscsillapító Solyte anyagot és a tartós, érzékeny SpEVA habot egyesítette a hihetetlen támogatás érdekében. Ezt erősítették az elülső lábfejben és a sarokban látható Gel betétek, amelyek extra rugózási érzetet adtak, miközben szemet gyönyörködtető vizuális hatást is keltettek. A tapadás tekintetében az osztott gumiból készült külső talp egyszerre volt tapadó és rugalmas, középen egy Guidance Line vonallal. A saroktól a lábujjakig futó függőleges hajlítóbarázda segítette a láb természetesebb mozgását azáltal, hogy úgy hajlik, hogy elősegíti a megfelelő elülső lábfej hajlítást és elnyeli az egyes lépések okozta terhelést, ezáltal fokozza az illeszkedést, javítja a kényelmet és korlátozza a lábfájást. A lábközép alatt egy rugalmas, torziócsökkentő szár elősegítette a jobb stabilitást és irányítást, így a Gel-NYC kiváló, minden igényt kielégítő tornacipő lett.
Két feltűnő színváltozat, amelyet New York városa ihletett
A nosztalgikus megjelenés és a modern technológiák használatának feltűnő keverékével az ASICS Gel-NYC teljes dizájnja a régi és az új legjobbját képviselte. Ez lehetővé tette Baque számára, hogy a New York dinamikus szelleméből származó hatásokat a sziluettre alkalmazza, és létrehozzon egy erőteljes debütáló színváltozatot, amely a szülővárosát ünnepli. Az ASICS és az Awake NY korábbi együttműködésük révén hírnevet szerzett arról, hogy színválasztásaikban merészek és élénkek, és ez a cipő sem volt másként. Baque a város élénk zenei színteréből merített ihletet, és két különleges Gel-NYC cipőpárt készített, mindegyiknek egyedi története van. Az elsőnek Pure Silver alaprétege volt, velúr borítással a Gothic Grape nevű gazdag lila árnyalatban, valamint aranyszínű kiemelésekkel az oldalsó logók és a középtalp felett. Ez az erőteljes színkombináció az amerikai rapper Raekwon és az 1995-ös "Only Built 4 Cuban Linx..." című szólóalbumára utal. Raekwon, a monumentális hip-hop kollektíva, a Wu-Tang Clan alapító tagja, úgy döntött, hogy néhány év után a csapatban szóló művészként folytatja karrierjét, és ez az 1995-ös lemez volt az első önálló munkája. Mind a kritikusok, mind a hiphop rajongók széleskörű elismerését kapta, akik minden idők egyik legjobb albumának tartják. A Gel-NYC dizájnjához Baque az "Only Built 4 Cuban Linx..." eredeti kazettás kiadásának színeit használta, amelynek tokja és kazettája is lila színű volt. Egy másik amerikai rapper, Cam'Ron adta Baque-nak az ötletet a második színváltozathoz: a Gel-NYC "Teal Pink". Ez ugyanolyan Pure Silver alapot kapott, a Green Blue State nevű, élénk türkizkék színű velúrburkolattal, valamint pasztell rózsaszínű kiemelésekkel. Ez utóbbi szín közvetlen utalás volt a manhattani művész rózsaszínű ruhák iránti szeretetére, különösen a 2000-es évek elején egy New York-i divatbemutatón viselt szőrmebundája előtt tisztelegve. Cam'Ron, aki maga is lelkes követője a divatnak és alkalmi tervezője, a türkizkék ruhák iránti vonzalmát is kifejezte, ezért ezt az árnyalatot adta hozzá Baque második Gel-NYC tervéhez.
Sikeres megjelenés
Az ASICS Gel-NYC x Awake NY kollaboratív tornacipő 2023 januárjában mutatkozott be a világnak, amikor a párizsi divathét során megjelent a kifutón. Még mindig zászlóshajó üzlet nélkül - ez a New York-i Lower East Side-on nyílt meg még abban az évben - Baque egy sor pop-up-on kínálta a cipőt, amelyek közül az egyiket a francia főváros Rue des Francs-Bourgeois-ján lehetett megtalálni; ez az utca a magas színvonalú divatbutikjairól ismert. A Gel-NYC azonnali sikert aratott, és számos általános kiadású színváltozat következett 2023 és 2024 folyamán. Ezekkel együtt az Awake NY lenyűgöző tervei más kreatív egységeket is arra inspiráltak, hogy elkészítsék az új sziluett saját, kollaboratív verzióit, ami egy sor excentrikus tornacipőt eredményezett.
Új partnerségek
Ezek a kollaborációk a Gel-NYC élettartamának korai szakaszában kezdődtek, a kezdeti partnerségek alig néhány hónappal az Awake NY tornacipők megjelenése után jöttek létre. Talán találó, hogy az első kettő a bostoni székhelyű Bodega ruházati kiskereskedővel és a Fujitaka japán márkával volt, amely kiváló minőségű bőr kiegészítők gyártásáról ismert. A Bodega cipő az "After Hours " nevet kapta, mivel a két márka származási városainak tiszteletére készült. Széles hálója a városi kerítésekre emlékeztet, a felsőrész kialakítása pedig a városi infrastruktúrában található összetett kapcsolatokat idézi, míg a szürke és barna színpaletta a kifakult aszfaltot és betonfalakat idézi, a vibráló fénypontok pedig a sötétedés után a kirakatok neonfényeit idézik. Ezzel szemben a Fujitaka "Imbari Pack" dizájnja visszafogottabb színösszeállítású volt, a finom tengerészkék és más gazdag kék árnyalatokkal. Emellett egyedi fűzőrendszerrel és dinamikus öltéshatásokkal is rendelkezett, ami teljesen egyedi megjelenést kölcsönzött neki.
Frissítések és variációk
2024-ben az ASICS kibővítette a Gel-NYC kollekciót az Utility variációval; ez egy masszívabb változat volt, amely tartós és vízálló tulajdonságai révén kiválóan alkalmas volt a szabadtéri kalandokhoz. Egy másik modell, a Gel-NYC 2055 a márka GT-2050 és GT-2060 futócipőiből merített ihletet, átdolgozva a sarok, a fűzés és az oldalfal logóinak aspektusait, hogy saját, meggyőző megjelenést kínáljon. Ezen felül a NYC továbbra is népszerű választás volt az együttműködő partnerek számára. Az ASICS olyan japán cégekkel szövetkezett, mint a Needles, amely egy lopakodó fekete és lila sneakert tervezett, a ballaholic sportos streetwear márka, amelynek elegáns színváltozatát buja zöld szarvasbőrrel vonták be, az emmi jógára összpontosító divatmárka, amely egy stílusos, exkluzív női kínálattal jelentkezett, valamint az atmos streetwear butik, amelynek Blue Topaz színváltozatát a Lagua Gem női ruházati márkával közösen alkották meg. Távolabb, az amerikai PLEASURES életmódmárka a "World of Pleasures" becenévre keresztelt, természet ihlette színváltozatot készített, a New York-i székhelyű Hidden NY utcai ruházati cég pedig egy elegáns fehér és zöld színű, pixeles effektekkel hangsúlyozott tornacipőn dolgozott, utalva online eredetére. Olyan európai márkák, mint a Sneakmart szintén egyedi kiadásokat készítettek, míg a Berlinben élő szépségipari influencer, modell, sminkmester és Schwarzkopf márkanagykövet, Kicki Yang Zhang két teljesen különböző kiadást készített: az egyik fekete, lenyűgöző ezüstös kiemelésekkel, a másik pedig a fehér és a rózsaszín kecses keveréke. A sanghaji születésű divatszemélyiség maga mutatta be a cipőt egy emlékezetes reklámkampányban, amelynek során konzultált egy profi kaszkadőrrel, aki megtanította neki, hogyan kell megfelelően a hátára esni trambulinozás közben, és hogyan kell kötélen egyensúlyozni, hogy a kiadáshoz szükséges felvételeket elkészíthesse. A divat világán túl a népszerű japán anime-sorozatok, a Bleach és a Naruto is megkapták a saját dizájnjukat, mindegyik olyan jellegzetes részletekkel, amelyek a sorozat szereplőire utaltak, így a szenvedélyes rajongók körében rendkívül keresettek lettek.
Egy erőteljes történet
A Gel-NYC megtervezésekor az ASICS olyat tett, amit a márka korábban még soha: egy másik céggel együttműködve egy teljesen új cipőt kovácsolt. Bár esztétikája egy sor korábbi modellből származik, a Gel-NYC-nek saját, egyedi megjelenése van, amely - ahogy maga Baque mondta - "egy kicsit az új technológiát egy kicsit a régebbi dizájnnal" ötvözi. Az eredmény egy kényelmes tornacipő, amely modern hangulatot fejez ki, de olyan érzés, mintha már évek óta létezne. Az ASICS és az Awake NY virágzó partnerségének termékeként New York város merész stílusát képviseli anélkül, hogy elveszítené a régi vágású futócipők sportos élét, miközben erőteljes történetet mesél a streetwear kultúráról és a márka örökségéről.