New Balance
9060
Merész tisztelgés a New Balance történetének egy klasszikus korszaka előtt.

A történelem tisztelete
A New Balance már régóta kiváló minőségű sportcipők készítéséről híres, de a 2010-es évek végén a márka elkezdte növelni jelenlétét az életmód-piacon is. Ezt főként az örökölt futócipők újrakiadásával tette, amelyek történetesen illeszkedtek a kialakulóban lévő normcore trendhez. A divatos emberek minden korosztályból előszeretettel viseltek úgynevezett "apucipőket" - vaskos teljesítményt nyújtó tornacipőket, amelyeket a kényelem érdekében építettek, hálós felsőrésszel és sok bőrborítással -, és a New Balance volt az egyik legkedveltebb választás. A márka kiterjedt archívumát is felhasználta eredeti dizájnötletekhez, és 2019-ben két tervezőt bíztak meg egy olyan új tornacipő kifejlesztésével, amely tiszteleg a vállalat múltja előtt, ugyanakkor a jövőbe is tekint. Elkészítették a New Balance 9060-at: egy jellegzetes lifestyle sziluettet, amely tisztelgés az Y2K-korszak legikonikusabb sportcipői előtt.
Két tehetséges tervező
A New Balance vezetői tudták, hogy tehetséges csapatra lesz szükségük egy olyan cipő megtervezéséhez, amely hatékonyan egyesíti a márka múltját, jelenét és jövőjét, ezért két tehetséges, nagy tapasztalattal rendelkező kreatívot választottak. Az első a vezető lábbeliigazgató, James Lee volt, aki 2014 óta dolgozott a vállalatnál, többek között a Trailbuster Freshfoam túracipő és a 997-es sportos változatának elkészítésében működött közre. Társa a látnok Yue Wu volt, aki bár akkor még csak két éve dolgozott a New Balance-nál, mérnöki háttérrel és a teljesítménytervezésben való jártassággal rendelkezett. Ez teljesen más perspektívát adott neki, mint Lee-nek, akinek hagyományosabb karrierútja során számos cipőgyártó cégnél fejlesztette képességeit, mielőtt a New Balance-hoz került. Ellentétes munkatörténetüknek köszönhetően mindkettőjüknek sajátos stílusa volt, így a páros nagyszerű csapat lehetett, és erre szükségük is volt, mivel a világ egy olyan hatalmas kihívás elé állította őket, amelynek leküzdéséhez minden leleményességükre szükségük volt.
A munka új módja
Miután 2019 vége felé összejöttek, Lee-nek és Wu-nak alig volt ideje elindulni a 9060-assal, amikor lecsapott a globális járvány. A munka minden hagyományos módja hirtelen leállt, és a tervezők a lakosság nagy részével együtt otthonukba zárkóztak. Nem ülhettek többé egy szobában, hogy együtt ötleteljenek, és fizikailag kezeljék a prototípusokat, hogy lássák, hogyan lehet a legjobban haladni a tervezéssel. Most már távolról kellett együttműködniük, videohívásokra, üzenetküldésre és digitális modellezésre támaszkodva osztották meg egymással az információkat. Nem csüggedtek, kitartottak az új munkamódszer mellett, és hamarosan rájöttek, hogy ennek megvannak a maga előnyei. A folyamatos együttlét helyett ez a módszer sokkal átgondoltabb megközelítést tett lehetővé, amit Lee azóta maga is "élénkítőnek" nevezett. Ez időt és teret biztosított nekik arra, hogy elmenjenek, és alaposan átgondolják ötleteiket, mielőtt visszatérnek az asztalhoz, hogy csapatként megvitassák azokat.
Inspirációkeresés
Miután alkalmazkodtak a távoli együttműködéshez, a tervezők a New Balance archívumában kutattak inspiráció után. A közelmúltban jelent meg többek között a 327, amely az 1970-es évek két úttörő futócipőjén alapult, és az 57/40, amely az 1988-as, hihetetlenül népszerű 574-es cipőt dolgozta át, mind az eredeti modellből, mind az azt követő 90-es évekbeli változatokból származó elemekkel. Ezt a fejlődést logikusan követve Lee és Wu úgy döntött, hogy az ezredforduló környékén és azon túl népszerű retrofuturista stílusokban keresnek inspirációt. Az epikus 99X sorozat különböző modelljei mellett döntöttek, amely a 80-as évek eleje óta futott, és minden következő évtizedben új modellekkel éledt újjá. Aztán bevitték a 860v2 aspektusait - egy teljesítményfutó, amely először a 2010-es évek elején jelent meg, mielőtt újra kiadták volna, éppen akkor, amikor a 9060 projekt 2019-ben elkezdődött. Mindezek a cipők elsősorban atlétikai célokra készültek, és mint ilyenek, sikerük a mozgás gondolatára épült, konkrétan arra, hogy a különböző összetevőik hogyan működtek együtt, hogy a viselőjüknek a dinamikus mozgás érzését adják. Így ez lett a 9060 egyik kulcskoncepciója, amely mind esztétikáját, mind technológiáját meghatározza.
Drámai felsőrész
Miután a cipő mögötti inspirációkat meghatározták, a csapat két csoportra oszlott: Wu a felsőrészre koncentrált, Lee pedig a talpegységgel foglalkozott. A felsőrész esetében Wu célja az volt, hogy a korábbi modellek klasszikus jellemzőit váratlan módon értelmezze újra, hogy valami túlzó és drámai dolgot alkosson. Ennek egyik nagyszerű példája volt a Sway Bars használata a felsőrészen - ez a funkció közvetlenül a 990-es modellből származik, és szélesebb és több sávban alkalmazzák, hogy a 9060-nak a tervezők által kívánt mozgásérzetet adják. A New Balance sziluettek legfelismerhetőbb eleme a nagy "N" szimbólum mindkét szárnyon, és ahelyett, hogy a legtöbb cipő szimmetrikus megjelenéséhez ragaszkodott volna, Wu az oldalfalakat egymáshoz nem illő logókkal díszítette. Az oldalsó oldalon egy ezüstös, fényvisszaverő "N" volt, míg a középsőt zökkenőmentesen beolvasztották az overlay-be, mivel alakját egy sor vastagon hímzett sáv határozta meg. A felsőrész többi része egy légáteresztő hálós alaprétegből állt, amelyen különböző velúr- és bőrpanelek helyezkedtek el egymás fölött, hogy geometrikus mintákat hozzanak létre a felületén. További márkajelzéseket varrtak elegánsan a szemtámasz aljára és a sarok közepére, de Wu valami igazán egyedit csinált a nyelvfolton. A 991-es modell elülső lábfején látható ABZORB párnázóelemet vette alapul, és annak szabálytalan háromszög alakjából és fényes, ékszerekkel díszített felületéből egy jellegzetes emblémát készített a 9060-as modellhez, amely a 2001-es cipő előtt tiszteleg.
Merész és támogató talpegység
Miközben Wu ezt a figyelemfelkeltő felsőrészt állította össze, Lee valami hasonlóan merész dolgot tett a talpegységgel is. A kettős sűrűségű középtalpat hatalmas, íves ABZORB párnázással töltötte fel, amely láthatóan kiemelkedett a cipő többi részéből, magasra emelve azt a talajtól, miközben maximális ütéscsillapítást és kényelmet biztosított. A sarkat speciális ABZORB SBS párnázással stabilizálták, a tartós gumitalp pedig hat masszív futófelületi struktúrát tartalmazott, négyet az elülső lábfejben, kettőt a sarok alatt, mindegyiknek a közepén egy-egy gyémánt alakú futófelülettel. Ezek a 860-as talp talpának szélén található tapadási kialakítás eltúlzott változatai voltak, így tisztelegve a korábbi modell előtt mind megjelenésében, mind pedig hasonlóan magas szintű tapadásával. A sarok körül Lee a New Balance technológia egy másik ikonikus darabját is elhelyezte a CR eszköz formájában, amely ismét extra nagy méretével hívta fel a figyelmet a jelenlétére. A CR-berendezést eredetileg a márka 990-es futócipőinek stabilizálására tervezték, mozgásszabályozó hatása révén, és egy erős műanyagból készült, amelyet Lee tovább javított azzal, hogy textúrált megjelenést és áttetsző felületet adott neki. Amellett, hogy magával ragadó fényes hatást keltett, ez a funkcionális alkatrész segített a láb megtámasztásában, akárcsak az alapjául szolgáló finomabb változatok.
A kész termék
Lee és Wu több mint két évet töltött egy olyan modell kifejlesztésével, amellyel mindketten elégedettek voltak. Kemény munkájuknak és az ez idő alatt kiépített szoros kapcsolatuknak köszönhetően, amikor a prototípusgyártási fázisra került a sor, a dolgok hihetetlenül simán mentek, és a páros mindössze néhány átdolgozás után megkapta a kész terméket. Még mindig szükségük volt egy névre, így a 990-es és a 860-as neveket kombinálták, hogy megkapják a 9060-at, így tökéletesen kifejezve a cipő által képviselt ikonikus modellek új kifejezését. Már csak az első kiadások színvilágáról kellett dönteni, de ehhez egy másik kreatív partnert kerestek fel: Joe Freshgoods.
Joe Freshgoods
A 2020-as évek elejére a New Balance híres lett az iparág számos alkotójával és divatmárkájával közösen tervezett stílusos, kollaboratív tornacipőiről. Ezek egyike volt a chicagói Joe Robinson, aki Joe Freshgoods márkája alatt 2020 és 2021 folyamán a 992, az OMN1S és a 990v3 változatait alkotta meg. Már a kezdetektől fogva világos volt, hogy Robinson nem csak a márka kedvéért akarta a márkája nevét egy cipőre tenni. Arra törekedett, hogy minden egyes sziluettbe belevigye a saját egyedi stílusát, és ugyanakkor olyan történetet meséljen el, amely kapcsolódik a rajongók szélesebb közösségéhez. Például a 990v3-as dizájnja a "Kívülálló ruhák" nevet kapta, utalva az 1990-es évek városi életére, amikor az anyák azt mondták a gyerekeiknek, hogy vigyázzanak, ha a ház körül viselik a kültéri ruháit.
Az Inside Voices Pack
A Joe Freshgoods x New Balance 9060 ennek a 2021-es cipőnek a folytatása lenne, így ugyanennek a témának a folytatásaként tovább merített a gyermekkorából. Két elegáns színváltozatot készített, amelyek egy nagyobb ruházati kollekcióba álltak össze "Inside Voices" címmel - egy újabb bólintás a 90-es évekbeli anyukákra, ezúttal arra utalva, hogy hajlamosak voltak azt mondani a gyerekeknek, hogy inkább a belső hangjukat használják, ha nyilvános helyen vannak, minthogy hangosan kiabáljanak. Mindkét kiadásban szerepelt a rózsaszín, amely már akkor is a Freshgoods jellegzetes árnyalata volt, mivel a tervezőt fiatalkorában lenyűgözte ez a szín, miután az amerikai rapper, Cam'Ron rózsaszín ruhákat viselt divatrendezvényeken és zenei videókban. Ez különösen igaz volt az első bejelentett színváltozatra, a "Penny Cookie Pink"-re, amely egy kecses tornacipő volt, rózsaszín rózsaszín tónusú hálóval, fűzővel és oldalsó logókkal. A felsőrész lágy bézs árnyalatú volt, míg a halványzöld kiemelések kontrasztot adtak hozzá. A Joe Freshgoods először 2022 januárjában mutatta be az 'Inside Voices' kollekciót, amely két cipősdobozt, de csak egy színváltozatot mutatott be. A 2022 májusi megjelenést váróknak még néhány hónapot kellett várniuk, hogy láthassák a második színváltozatot, amely a 'Baby Shower Blue' nevet kapta . Ezen a cipőn a pasztell rózsaszín árnyalatai kiegészítették a világos aqua színű overlayt és a halványbarna hálót, és egy olyan cipőt alkottak, amely ugyanolyan elegáns volt, mint a társa. Mindkettő Inside Voices szöveggel volt befejezve, amely vastagon hímezve volt a sarkakon, közvetlenül a JFG márkajelzés alatt, míg a speciális steppelt belső bélés extra puhaságot és luxus érzést biztosított a láb körül.
A tökéletes előfutár
Alig egy hónappal a 9060 bevezetése előtt bejelentették, hogy Joe Freshgoods-t nevezték ki a New Balance "Conversations Amongst Us" kampányának kreatív igazgatójává. A 2022 áprilisára kitűzött első megjelenésekkel és a New Balance vintage modellekből álló kampány tökéletes előfutára volt a 9060-asnak. Megmutatta, hogy a márka mennyire bízik Freshgood kreatív képességeiben, és felhívta a figyelmet a többi projektjére, amelyek az azóta eltelt években csak megsokszorozódtak. Amikor a 9060-as tervei májusban megjelentek, hihetetlenül népszerűek voltak, óriási hype-ot és izgalmat generálva a júliusi általános megjelenés előtt.
Sikeres általános megjelenés
Mint sok más New Balance modell esetében, a 9060-as bevezető színváltozatában is a szürke és a bézs városi árnyalatai jelentek meg. A Joe Freshgoods kollaboráció sikerének köszönhetően, és a divatlapok által a "nyár cipőjeként" ünnepelve, gyorsan népszerű választássá vált a régi és új New Balance rajongók körében, előbbieknek tetszett a visszatekintés és a klasszikus modellekre, mint a 997-es és a 991-es modellekre való utalás. Eközben a márka újabb támogatóit megragadta a retrofuturista esztétika és a teljesítményszintű kényelem, ami nagyszerű mindennapi edzőcipővé tette. A fiatalabb, divattudatosabb közönséget is vonzotta az év későbbi részében, amikor az amerikai zenei sztár és a New Balance nagykövete, Jack Harlow megjelent az új 9060 "Truffle" és "Ivory" színváltozatok reklámkampányában.
Lenyűgöző együttműködések
A New Balance 9060 annyira magával ragadó volt, hogy hamarosan más kreatív egységek is kiválasztották együttműködő sziluettnek. 2022-ben két lopakodó dizájnt jelentettek meg a Mowalola divatcéggel, valamint a bostoni székhelyű Bodega kiskereskedővel közösen a kifinomult "Age of Discovery" színváltozatot, amelyet a befolyásos amerikai rapper, Aminé segítségével dobtak piacra. Eközben a 2023-as év egy emlékezetes sneakert hozott a Los Angeles-i Bricks & Wood ruházati márkával, a "Missing Pieces Pack"-et James Whitner utcai ruházati márkájával, a The Whitaker Group-ral, valamint a DTLR életmód-kiskereskedő vibráló "Fire Sign" és "Glow" színváltozatait. A trend 2024-ben folytatódott, amikor a New Balance összefogott a kínai tervezővel, Younker Honggal és az ő streetwear kiskereskedőjével, a Randomeventtel, hogy egy klasszikus fekete-arany sneakerrel kovácsoljanak, majd visszatértek a DTLR-rel való együttműködéshez, ezúttal egy feltűnő modellt készítve, amely a tavaszi színes átalakulást ünnepelte. Később az év folyamán a márka túllépett a divat világán, és Sydney McLaughlin-Levrone amerikai sportolóval együttműködve elkészítette a stílusos 9060 'Linen' cipőt a párizsi olimpián elért világrekordot és aranyérmet hozó teljesítménye előtt. A sok magas szintű együttműködésnek köszönhetően a 9060 egyre nagyobb tekintélyre tett szert, és a hírességek a mindennapi életben is viselték. Különösen Margot Robbie-t fotózták le kétszer is 2024 júniusában egy semleges tónusú színben, amely felkeltette a magazinok figyelmét, így bizonyítva a cipő divatos mivoltát, és tette kötelező cipővé.
Az örökség erőteljes ünneplése
Annak ellenére, hogy a New Balance 9060 a modern történelem viharos időszakában készült, az évtized egyik legmeggyőzőbb életmódcipőjévé vált. A márka örökségének ünneplése elegáns Y2K-esztétikát kölcsönöz neki, míg a kényelmet biztosító tulajdonságai biztosítják, hogy a mindennapokban és különleges alkalmakkor is viselhető legyen. A 99X sorozat okos, határokat feszegető újraértelmezésével Lee és Wu a klasszikus New Balance futócipők iránti vonzalmukat öntötték bele a tervezésbe, mielőtt Joe Freshgoods a saját történetmesélési érzékét vitte bele a vaskos sziluettbe. Ez a dinamikus kombináció adta a 9060-nak a lehető legjobb startot, de a tervezők merész stílusa és a részletekre való odafigyelés biztosította a hosszú távú sikert.