New Balance
990
A prémium kategóriás futócipő, amely áhított életmódcipővé vált.
Egy megújult márka
A bostoni székhelyű New Balance cipőmárkát több mint 100 évvel ezelőtt alapították, de csak 1972-ben, amikor Jim Davis fiatal vállalkozó megvásárolta a céget, kezdett igazán felemelkedni. A korábbi tulajdonosok már az 1960-as évek eleje óta gyártottak futócipőket, és bár Davis a márka kínálatát szabadidőruházatra is kiterjesztette, továbbra is sportcipőket gyártott, kihasználva a futás iránti őrületet, amely a 70-es és 80-as években az Egyesült Államokat is megragadta. Abban az időben a New Balance bázisa Bostonban volt, amely történetesen ennek az új trendnek a középpontjában állt. Ez lehetővé tette Davis számára, hogy növelje a vállalatot, és jelentősen bővítse a vállalat létszámát a hat alkalmazottról, akiket az átvételkor szerzett. A 70-es évek végére egy magasan képzett kutatókból, fejlesztőkből és cipőtervezőkből álló csapatot hozott össze. Az innovatív szakemberek e csoportjával a helyére állítva a megújult márka készen állt a tornacipők történetének egyik legikonikusabb sziluettjének, a New Balance 990-nek a gyártására.
Egy merész terv
1978 tavaszán a New Balance kutatási és fejlesztési részlegének tagjai megkeresték Davist azzal a tervükkel, hogy egy kivételes futócipőt hozzanak létre. Annak érdekében, hogy ezt a célt elérhessék, merész kéréssel álltak elő: szabadságot kértek a munkához, és sem időbeli, sem anyagi korlátok nélkül dolgozhattak volna. Mivel maga is ambiciózus ember volt, Davis azonnal támogatta a projektet, és a csapat elkezdett dolgozni az úttörő sziluetten, amely a márkát a siker új korszakába repítette.
Tökéletes egyensúly
Közel négy évnyi kemény munka után a New Balance tervezőcsapat kezében volt a kész prototípus, és az 1982-es megjelenés előkészületei is megtörténtek. A Davisnek bemutatott cipő tele volt technológiával, és a támogatás és a rugalmasság tökéletes kombinációját nyújtotta - ami akkoriban egyedülálló volt. Egy korai 990-es katalógushirdetés szerint, bár a cipőtervezők általában ezt a két tulajdonságot tartották szem előtt, általában nem találták el az egyensúlyt, és végül olyan cipőket készítettek, amelyekben vagy az egyik, vagy a másik volt meg, de mindkettő nem. Ezzel szemben a 990-es "rendkívüli rugalmasságot kínált anélkül, hogy a legkisebb mértékben is feláldozta volna a tartást".
Technológiailag fejlett kialakítás
A cipő számos tulajdonsága tette lehetővé, hogy elérje ezt a keresett keveréket, nem utolsósorban a márka által szabadalmaztatott Motion Control Device, amely "erős, mégis rugalmas poliuretánból készült", így úgy bölcsőzte a sarkat, hogy nem korlátozta túlságosan a mozgást. Ez a támogató komponens annyira jól kidolgozott volt, hogy a New Balance még ma is használja. Mivel a sarokrészről gondoskodtak, a felsőrész többi része "úgy lett kialakítva, mint egy papucs", ami a 990-es páratlan rugalmasságát adta. Az idővel és a pénzzel kapcsolatos aggodalmaktól mentesen a csapat egy technikailag igényes csúszásgátló módszerbe is beruházhatott, így egy hihetetlenül kényelmes cipő jött létre, amely - ahogy a katalógusban is szerepel - "jobban illeszkedik, jobban érzi magát, és nagyobb rugalmasságot biztosít." A talp alatt a Superflex talpbetét "közel 30%-kal jobban ellenállt a kopásnak, mint a hagyományos talpbetétek", és az "innovatív karbon-gumi sarokbetét" javította a tartósságot ezen a nagy igénybevételt jelentő területen. Eközben a középtalp "három különböző EVA rétegből készült" a maximális lengéscsillapítás és kényelem érdekében. Végül a New Balance folytatta a védjegyének számító "szélességméretezést", amely akkoriban kizárólag a márkánál volt, így a 990-es "többféle szélességben is elérhetővé vált, a tökéletesebb illeszkedés érdekében".
Rekordot döntő árcédula
Egy ilyen csúcstechnológiás futócipő előállítása drága mulatság volt, különösen mivel a New Balance arról volt híres, hogy termékeit az Egyesült Államokban gyártotta, nem pedig a külföldön elérhető olcsó munkaerőpiacot használta ki, mint néhány más korabeli cipőmárka. Ennek megfelelően ez azt jelentette, hogy a 990-est magasabb áron kellett értékesíteni, és a New Balance új utat nyitott azzal, hogy ez lett az első 100 dolláros futócipő. Az ár ilyen magasra szabása némileg kockázatos volt, tekintve, hogy egyetlen más márka sem kért ennyit, és sokan kételkedtek abban, hogy bárki hajlandó lenne ennyit fizetni egy futócipőért. Végül ez a lépés a vállalat javára vált. A marketingcsapat, amely már korábban kitalált egy ügyes szlogent: "Egy 1000-es skálán ez a cipő 990-es", ráhajolt az árra, és a reklámban azt állította, hogy "Ha annyit fizetsz egy futócipőért, mint amennyibe a 990-es kerül, joggal várhatod el, hogy jól kopjon." A New Balance tervezőcsapatának kemény munkájának köszönhetően ez így is volt, ami azt jelenti, hogy az ország egyre növekvő futócsapata bőven hajlandó volt megfizetni azt a kis pluszt az emelkedett minőségért. Eközben a sportvilágon kívül a cipő népszerű volt az alkalmi viselők körében kiváló illeszkedése és kényelmes tapintása miatt, de státuszszimbólumként is tekintettek rá; elvégre az, hogy valaki megengedhet magának egy pár 100 dolláros tornacipőt, bizonyos szintű gazdagságról tanúskodott.
Váratlan siker
Amikor 1982-ben megjelent, a New Balance 990-es kitűnt az akkori tipikusan színes futócipők közül városias színvilágával és Terry Heckler nagy N logójával az oldalfalán, amely a későbbi változatok jellegzetes jegye lett. Davis úgy számolt, hogy a vállalat körülbelül 5000 párat fog eladni, de a tényleges eredmények messze felülmúlták várakozásait. Azonnali siker lett, mivel a cipő első évében az előre jelzett szám több mint tízszeresét vásárolták meg, ami új magasságokba repítette a márkát. A futókat lenyűgözte az, amit egy korabeli magazincikk úgy jellemzett, mint "a legfejlettebb futócipő a piacon". Ugyanez a cikk a 990-est "a rugalmasság és a mozgáskontroll optimális kombinációját kereső, elkötelezett futóknak" ajánlotta, megállapítva, hogy "a védelem, a kényelem és a mozgáskontroll kifinomult kombinációja" "a láb természetes mozgástartományának legcsekélyebb gátlása nélkül jön létre".
Kísérletezés a technológiával
Ezek a tulajdonságok a következő években is népszerűvé tették a 990-est, és Davis erre a sikerre építve egy sor hasonló kinézetű modellt fejlesztett ki, amelyek 1986 és 1996 között tíz éven keresztül jelentek meg 995 és 999 közötti számozással. Mindegyik lehetőséget adott a New Balance tervezőinek arra, hogy új technológiákkal kísérletezzenek, amelyek végül bekerültek magába a 990-es modellbe. Ez idő alatt azonban az 1982-es eredeti változat nem változott, és csak 1998-ban döntött úgy Davis, hogy végre megadja a szeretett tornacipőnek az első technológiai frissítést.
Egy második verzió
A New Balance 990v2 mind vizuálisan, mind technológiailag különbözött az eredeti 990-től, de a légáteresztő háló és a puha velúrborítás alapvető használata a felsőrészen az 1982-es klasszikus továbbfejlesztéseként jellemezte. Mindazonáltal a felsőrészek általános elrendezése és formája megváltozott, hogy egy kicsit karcsúbb legyen, és egy kicsit többet mutasson a hálóból. Az elülső lábfejet egy további overlay is keretezi, így nagyobb mélységet kölcsönözve az esztétikának, míg a lábujj, az oldalfalak és a sarok részeit fényvisszaverő elemek díszítik. A 990-es második változatán bevezetett legnagyobb újítás az ütéscsillapító ABZORB középtalp volt, amelynek kiváló minőségű habok keveréke még jobb párnázást biztosított a láb alatt. A teljesítmény fokozása mellett az ABZORB talpegység teljesen más vizuális karaktert adott a 990v2-nek, ívesebb profillal és a sarokrészből kiemelkedő, lezárt párnázó buborékkal, amely valóban láthatóvá tette a technológiát. Ezen felül csúszásgátló gumit használtak a tapadó talp összetett futófelületi mintázatán, a nyelv vastagabb párnázást kapott a fűzőnyomás csökkentése érdekében, és a márkajelzések egy részét hímezték a még finomabb megjelenés érdekében.
Újabb hosszú várakozás
Bár a 990v2 továbbfejlesztett technológiájának köszönhetően népszerű folytatás lett, a vonal rajongóinak néhány évet kellett várniuk, mire ismét továbbfejlesztették, és ez idő alatt a 991, 992 és 993-as modellekkel bővült a szélesebb sorozat. Aztán 2012-ben a New Balance kiadta a 990-es harmadik kiadását. Ebben a szimbolikus évben ünnepelte a sziluett 30. évfordulóját, mire a New York Times szerint "kultikus követői" lettek. Sikerét részben sokoldalúságának köszönhette, ami miatt népszerűvé vált a főiskolai kampuszokon, és ezért kapta a "frat cruiser" becenevet. A kissé idősebb korosztály is kedvelte, akik élvezték az általa nyújtott kényelmet, és számos híresség rajongott funkcionális felépítéséért és egyszerű stílusáért, köztük Steve Jobs is, aki a 990-es széria modelljeit kedvelte.
Új modell új technológiával
A New Balance 990v3 mögött Andrew Nyssen, a Performance Running vezető tervezője állt. Alig egy évtizede dolgozik a vállalatnál, és friss szemléletet vitt a 990-es modellbe, továbbfejlesztve annak kinézetét, és ismét megváltoztatva annak technológiai felépítését. Még karcsúbb felsőrésszel rendelkezett, mint elődje, még több légáteresztő hálós réteget fedett fel a velúr felsőrész lekerekített formája. A talpegység technológiája is módosult, a 990v2 ABZORB párnázásának helyét egy ENCAP középtalp vette át. Ez az alternatív párnázási rendszer, amely egy poliuretán vázból és egy könnyű, puha EVA habból álló lapból áll, nagyobb stabilitást biztosított a lábnak, miközben továbbra is kiváló kényelmet biztosít. Eközben a boltozat alá egy szénszálas szárat illesztettek a további támogatás érdekében, és a külső talpban megjelent a strapabíró Ndurance gumi, amelyet úgy terveztek át, hogy még jobb tapadást biztosítson, mint korábban. Esztétikailag a márkajelzés ismét módosult, mivel az N logó mindkét szárnyon kissé nagyobb lett, erősen meghatározott körvonallal, ami merész és figyelemfelkeltő. A nyelv is puffosabb lett, és a textúrázott felülete egy feltűnő "New Balance USA" szöveget mutatott. Mindezek a 990v3-nak további stílust kölcsönöztek, miközben az erőteljes talptámasznak köszönhetően továbbra is hatékony futócipő maradt, és talán ezért lett az egyik legsikeresebb 990-es modell.
Chris Davis és az "apacipő" trend
Nem sokkal a 990v3 megjelenése után a New Balance elkezdte megváltoztatni a hangsúlyt. Tulajdonosként Jim Davis mindig is ellenállt annak az ötletnek, hogy a márka sportos modelljeit életmód cipőként csomagolják át, mivel elsődleges vágya az volt, hogy a divat helyett a technikai teljesítményre koncentráljon. Fiának, Chrisnek azonban, aki 2008-ban csatlakozott a vállalathoz, más elképzelései voltak. Ahogy egyre magasabbra jutott az üzletben, Chris egyre nagyobb befolyással kezdett rendelkezni, és fokozatosan megváltoztatta apja megközelítését, új irányba vitte a márkát és a 990-et. Ennek eredményeképpen, amikor 2016-ban megjelent a sziluett negyedik változata, a kialakulóban lévő "apucipő" trendet szem előtt tartva készült. Ez a nosztalgikus stílus a 80-as és 90-es évek cipőivel társult, amikor a cipők általában vastagabb talppal rendelkeztek, és nagyobb hangsúlyt fektettek a mindennapi kényelemre. Ugyanebben az időszakban a Normcore esztétika, amelynek hívei az időtlen megjelenésű, funkcionális lábbeliket részesítették előnyben, szintén felfutóban volt, így Chris döntésének időzítése még jobb volt.
A 990v4
Mivel a 990-es modell mindig is megőrizte klasszikus, 80-as évekbeli esztétikáját, nem volt szükség sok munkára ahhoz, hogy a v4-es modell igazodjon a 2010-es évek közepének-végének divatirányzataihoz. Ennek eredményeképpen eléggé hasonlóan nézett ki elődjéhez, néhány apró módosítással a felsőrész velúr és hálós burkolatának formáján, a márkajelzéseken és a futófelület mintázatán, amely még több Ndurance gumit tartalmazott. A cipő megtartotta a tartós, de rugalmas ENCAP talpát, és a szénszálas szárat egy ugyanolyan rugalmas, de rugalmasabb műanyagra cserélték. Ezek a kényelmes, praktikus tulajdonságok a 990v4-et kiváló választássá tették a mindennapi viselethez, míg a papucs esztétikája széles közönséget szólított meg, az alkalmi tornacipő rajongóktól kezdve mindazokig, akik egy trendi és megbízható lábbelit keresnek.
Virágzó időszak
A 990v4 sikere egybeesett a New Balance általánosabb virágzásának időszakával, amely számos lenyűgöző együttműködéshez vezetett. A legjelentősebbek közé tartozik az amerikai Kith életmódmárka által tervezett klasszikus 990v2, a JJJJound tervezőstúdióval közösen készített elegáns 990v3 és a legendás Stüssy divatházzal közösen készített elegáns 990v4.
A sikerre építve
Ezek az együttműködések egyre több rajongót szereztek a 990-es sorozatnak, és nem kellett sokáig várni, hogy a kollekció egy ötödik változattal bővüljön, mivel a márka erre a megújult növekedésre épített. A 2019-ben érkező 990v5 elsődleges újítása egy TPU erőpánt volt, amely kivételes bokatámasztást biztosított, miközben megtartotta a sorozat által jól ismert általános rugalmasságot. Láb alatt az ENCAP középtalp által nyújtott kényelmet tovább fokozta a szivacsos Ortholite talpbetét, a külső talp pedig fújt gumi felhasználásával készült, hogy könnyebb és rugalmasabb legyen. Annak ellensúlyozására, hogy ez az anyag kevésbé tartós, mint a hagyományos gumi, az újratervezett tapadási betétek közül sokan a strapabíró Ndurance gumit használták, amely immár a 990-es széria alapdarabja volt. Esztétikailag a v5 úgy nézett ki, mint a négy korábbi iteráció kombinációja, frissített márkajelzéssel, amely egy fényvisszaverő zászló emblémát tartalmazott a nyelven és egy karcsúbb N logót az oldalfalakon.
Szupermodellek és apukák viselték
A 990v5 megjelenésének kíséretében a New Balance ravasz reklámkampányt indított, olyan szlogenekkel, mint a "Made for those with high standards" és a "The best kept secret in sneakers". A legemlékezetesebb szlogen arra a tényre játszott rá, hogy a 990-et most már a divattudatos hírességektől kezdve a kényelmet kereső apukákig mindenki lábán láthatjuk, és azt állította, hogy "Londonban szupermodellek, Ohióban pedig apukák viselik". Ez a mondat nem csak a 2010-es évek végén még javában zajló apacipő-trendet használta ki, hanem a 990-es hírességekkel való kapcsolataira is utalt. Az olyan kortárs divatbefolyásolók, mint Kaia Gerber modell, elkezdték nyilvánosan viselni a v5-öt, a 2020-as évek elején pedig az egész közösségi médiában megjelent, köszönhetően olyan ismert rajongóknak, mint Timothée Chalamet és Zoë Kravitz.
Új kreatív partnerek
A 2010-es évek végi együttműködésekre építve a New Balance új kreatív partnereket keresett, hogy egyedi v5-ös színváltozatokat készítsenek. A Comme des Garcons innovatív tervezője, Junya Watanabe volt az elsők között, aki 2019 elején két stílusos változatot mutatott be. Ezeket a profi kosárlabdázóval, Kawhi Leonarddal és a New York-i ruhatervező Engineered Garments-szel kötött kiemelkedő partnerségek követték. Az egyik legfontosabb együttműködés azonban a Teddy Santis Aimé Leon Dore életmódmárkával volt, mivel ez egy még mélyebb és gyümölcsözőbb kapcsolatnak nyitotta meg az utat.
Teddy Santis felvétele
2019 és 2020 során az Aimé Leon Dore három különböző projekten dolgozott együtt a New Balance-lal, mivel Santis a márka New York-i hatásait vitte bele a 997, 990v2 és 990v5 sziluettbe. Ezeken keresztül erős kapcsolat alakult ki közöttük, ami abban csúcsosodott ki, hogy Santist 2021 áprilisában a New Balance Made in USA vonalának kreatív igazgatójává nevezték ki. Egy évvel később a görög-amerikai divattervező kiadta az első kollekciót új szerepkörében. Ebben mélyen elmerült a 990-es sorozat örökségében, újragondolta az 1-3-as modelleket, és a védjegyévé vált nosztalgikus stílussal ruházta fel őket. Munkája segített abban, hogy a márka legjobbjait mutassa be a világnak, és Santis Made in USA részlege a 2020-as évek elején a New Balance sikerének meghatározó részévé vált. 2023-ban tovább bővítette a kollekciót a v4-es modell saját verziójával, mielőtt a sorozat legújabb tagjára, a 990v6-ra fordította volna a figyelmét.
A 990v6 teljesítményének javítása
A New Balance 990v6 először 2022 végén jelent meg, amikor a márka a legikonikusabb sziluettjének újabb technológiai frissítést kívánt adni. A v6 ugyanolyan városi tónusokban érkezett, mint az összes korábbi bevezető modell, amelyek az elegáns fehértől a szürke különböző árnyalatain át a mélyfekete színig terjednek, és az NB 990-es termékcsalád állandó alapelvei alapján készült - a lehető legjobb termék létrehozása. Ennek megfelelően a legmodernebb innovációkkal egészítették ki a karcsú sziluettet, különösen a talpegység kapott komfortnövelő frissítést. A mindig megbízható ENCAP párnázás mellett egy új, FuelCell nevű, nagy teljesítményű hab került a középtalpba. Az eredetileg a New Balance elit futócipőiben 2019-ben bevezetett, rendkívül érzékeny hab a nitrogénnel töltött TPU-t EVA-val kombinálja, hogy kivételes energiavisszaadást és kényelmet kínáljon egy könnyű, tartós csomagban. Ezen felül a felsőrész minden eddiginél több hálós anyagot fedezett fel, mivel a szarvasbőr fedőrétegeket a lábközépen keresztül csökkentették, ami további légáteresztő képességet biztosít a szárnyak mentén. Ez a változtatás a v6-osnak egy jellegzetes esztétikát is adott, különösen, mivel az N logó most először a 990 történetében közvetlenül a hálós alátét fölé került. A talp alatt a külső talp ugyanolyan tapadó és tartós maradt, mint eddig, köszönhetően a gondosan megtervezett futófelületi mintázatnak és az Ndurance gumibevonatnak.
Izgalmas együttműködések
A 990v6 a görbületes felsőrészekkel, az áramvonalas kialakítással és a támogató funkciókkal a New Balance legjobbját képviselte a megjelenésekor, ami hihetetlenül népszerűvé tette a következő években. Teddy Santis egy sor stílusos színváltozat megtervezésével rányomta a v6-ra a saját egyedi kézjegyét, és a sziluett olyan divatmárkákkal kötött izgalmas új együttműködéseket, mint a Carhartt WIP, a WTAPS és a Kith, valamint a New Balance neves munkatársa, Joe Freshgoods. A 990v6 legkeresettebb kollaboratív változatai közé tartozik az excentrikus rapperrel, Action Bronsonnal, aki 2023-ban két emlékezetes színváltozatot tervezett, valamint a Loro Piana olasz luxus divatmárkával, amelynek elegáns kínálatát mindössze 1000 párra limitálták, ami rendkívül kívánatossá tette.
Helyben gyártott, világszerte imádott
Amikor a New Balance 990 1982-ben megjelent, a futócipők határait feszegette, és kihívást jelentett az iparág számára, hogy technológiailag fejlettebb lábbeliket állítson elő minden futótípus számára. Segített megalapozni a New Balance erős identitását egy olyan időszakban, amikor a vállalat egyértelmű értékeket mutatott azzal, hogy a hazai gyártás mellett kötelezte el magát az olcsó külföldi munkaerő kizsákmányolásával szemben. Ez szélesebb körű elkötelezettséget mutatott a minőség iránt, amelyről a márka ma is ismert. A 990 mindig is ezzel a kiválósági szinttel társult, és a tervezők mindig is gondosan ügyeltek arra, hogyan frissítik a tornacipőt, biztosítva, hogy mindig a legmagasabb színvonalat tartsák fenn. Amikor 2018-ban az eredeti 990-esről kérdezték, Chris Davis úgy jellemezte, hogy az tökéletes példája a New Balance "Félelmetesen független" ethoszának, amely lehetővé tette a márka számára, hogy felvállalja a furcsaságait és megmutassa saját, egyedi identitását. Ezt az etikát követve Davis hihetetlenül széles körben népszerűvé tette a 990-est, és ma már a legkülönbözőbb típusú emberek körében népszerű világszerte, sokan pedig a történelem egyik legikonikusabb tornacipőjének tartják.