SPORTSHOWROOM

Nike

Mercurial

A hihetetlen cipő, amelyet több világbajnoki döntőn láttak, mint bármelyik játékost.

Mercurial
© Nike

Egy félelmetes partnerség kezdete

1994-ben a brazil labdarúgó-válogatott megérkezett az Egyesült Államokban megrendezett világbajnokságra, készen arra, hogy véget vessen annak a 24 éves sorozatnak, amelynek során nem jutott be a döntőbe, nemhogy megnyerte volna a tornát. Inkább pragmatikus, mintsem támadó szellemű, nem olyanok voltak, mint a dél-amerikai országból érkező csapatok többsége, de védekező hozzáállásuknak köszönhetően Brazília negyedik világbajnokságát nyerte meg, mivel a gól nélküli döntőben büntetőkkel legyőzték Olaszországot. Aznap a kispadon egy olyan játékos ült, aki megtestesítette a brazil futballstílust, a gingát - a szamba tánc és a capoeira mozgásaira épülő támadó megközelítést, amely a labdabirtoklásra helyezi a hangsúlyt, hogy finom érintésekkel és bonyolult cselekkel mutassa meg egyéni érzékét. A Ronaldinho becenevet azért kapta, hogy megkülönböztesse magát egy csapattársától, később azonban felvette a keresztnevét: Ronaldo, amely végül a sportág történetének egyik legnagyobbja lett. Veleszületett tehetsége, technikai képességei és epikus gyorsasága egy lenyűgöző cipőt érdemelt, és karrierje elején Ronaldo összeállt a Nike-val, és évtizedes partnerséget kötött, amelyet egy nagyon különleges futballcipő határozott meg: a Nike Mercurial.

© Nike

Korai eredmények

Annak ellenére, hogy Ronaldo nem játszott az 1994-es világbajnokságon, már akkor is nagyszerű fiatal játékosként szerzett magának nevet a brazil Cruzeiro klubban. 1993-ban a csapat történetében először segített nekik megnyerni a Copa do Brasil-t, így 1994-ben a holland PSV Eindhovenhez igazolt, ahol első szezonjában 30 gólt szerzett. Ez idő alatt hihetetlen tempójáról, lenyűgöző képességeiről és pontos labdakezeléséről vált ismertté, és 1996-ban az akkori világrekordot jelentő összegért csatlakozott a Barcelonához. Ekkor a Nike érdeklődött Ronaldo iránt, mivel a márka erős pozíciót akart kiépíteni a labdarúgás világában.

© Nike

Gólok sokasága

A kilencvenes évek közepén, bár a Nike már megmutatta, hogy kiváló futócipőket és kosárlabda edzőcipőket készít, a futball területén a vállalat még viszonylag kicsi volt, mivel az adidas volt a vezető futballcipőgyártó. A dolgok azonban az 1994-es amerikai világbajnokság után kezdtek megváltozni, amikor a döntőben tíz játékos viselte a Nike Tiempo Premier cipőjét. Két évvel később a Nike lett a brazil csapat hivatalos felszerelésszállítója, és külön megállapodást kötött Ronaldóval, aki a következő évtizedben a márka futballmarketing-kampányainak középpontjába került. A pályán pontosan azt adta a márkának, amire szüksége volt, a '96-97-es szezon előrehaladtával gólt gól után lőtt a Barcelonának. Az egyik különösen emlékezetes mérkőzésen, 1996 októberében a Compostela ellen hatalmas erőt mutatott be, amikor több védőt is legyőzött, és látványos szólógólt szerzett. A pillanat annyira hihetetlen volt, hogy a Nike felhasználta egy híres reklámban, amely így kezdődött: "Mi lenne, ha megkérnéd Istent, hogy tegyen téged a világ legjobb futballistájává?" És ő tényleg meghallgatna?". Ezután Ronaldo megállíthatatlan futását és lövését mutatta, majd a képernyőn megjelent a "Ronaldo 1996 FIFA Év Játékosa" felirat. Ő volt a valaha volt legfiatalabb játékos, aki megkapta a díjat. Mindezek mellett képviselte hazáját az 1997-es Copa Americán, ahol öt gólt szerzett, köztük egyet a házigazda Bolívia elleni 3-1-es győzelemmel végződő döntőben, és a torna játékosának választották.

© Nike

Egy újfajta futballcipő

A világ legjobb csatárával, aki a márkát képviselte, a Nike-nak nagy lehetősége nyílt arra, hogy a világ első számú futballcipőgyártójává váljon. Az adidas és a Puma azonban már jól bejáratott volt, és nehéz lett volna olyan futballcipőt tervezni, amely képes lett volna felülmúlni népszerű modelljeiket. Az 1998-as világbajnokság közeledtével a Nike Ronaldo védjegyének számító gyorsaságot és ügyességet használta fel inspirációként egy új lábbeli megalkotásához, amely megtestesítette ezeket a tulajdonságokat. Kezdetben a tervezést a népszerű Tiempo sorozat következő változataként hirdették, de hamarosan világossá vált, hogy ez a futballcipő valami mást képvisel; valami olyat, amit még nem láttak a futballpályán. Mint ilyen, megérdemelte a saját nevét. Mivel úgy építették, hogy olyan dinamikus és gyors legyen, mint a játékos, akinek készült, a Nike szakértői úgy döntöttek, hogy Mercurialnak nevezik el.

© Nike

Ügyességre és sebességre tervezték

A Nike Mercurial úgy lett megalkotva, hogy támogassa a világ leggyorsabb játékosait, lehetővé téve számukra, hogy páratlan sebességgel mozogjanak, és a labda közeli irányításával dribbeljenek el a védők mellett, ahogy Ronaldo is tette. A Nike tervezői a márka futóknak szánt pályatüskék készítésének múltjára támaszkodva kovácsoltak aerodinamikus cipőt KNG-100-ból - egy olyan szintetikus bőrből, amely a hagyományos bőrnél kevesebb vizet szívott fel, így nedves körülmények között is megőrizte könnyű tulajdonságait. A színt is másképp vette át, lehetővé téve a tervezők számára, hogy élénkebb színvilágot hozzanak létre. Az áramvonalas kialakításnak köszönhetően az oldalán gyorsasági barázdák, a felsőrészen pedig a motorkerékpár-iparból átvett ragadós anyag található. Miközben ez javította a labdakezelést, az 1,75 mm-es talpbetét sokkal vékonyabb volt, mint a Nike korábbi futballcipőinél, így az összsúly mindössze 250 g volt. Ez a könnyű felépítés nagyfokú stabilitást és irányíthatóságot biztosított, így a játékos könnyedén megelőzhette és lekörözhette ellenfeleit.

Egy ikonikus kép

Míg az első Nike Mercurial színváltozat fekete volt, nem telt el sok idő, mire Ronaldo egy élénkebb színű dizájnt kapott. A cipő felsőrésze ezüstösen csillogó volt, az élénk aranysárga feliratok mellett fényes kék sávok hullámoztak az oldalfalain, míg híres R9 beceneve sárga és zöld jelvényként jelent meg a nyelvén. Ezzel a feltűnő színösszeállítással a lábán Ronaldo elkápráztatta a rajongókat az 1998-as franciaországi világbajnokságon. Ez volt a tökéletes reklám a Nike új futballcipőjének, hiszen a 21 éves Ronaldo négy góllal és három assziszttal segítette csapatát egy újabb döntőbe. Mindez úgy tűnt, hogy a fiatal szupersztár számára álomdöntő lesz, de néhány órával a házigazda ország elleni döntő előtt rosszul lett, és kivették a kezdőcsapatból. A kétségbeesetten játszani akaró Ronaldo ragaszkodott ahhoz, hogy jól van, és a helyét kevesebb mint egy órával a kezdés előtt visszaállították. Azonban egyértelműen nem volt a legjobb formájában, és a brazil csapat megingott, és kikapott az ihletett francia csapattól és a kulcsjátékosuk, Zinedine Zidane zsenialitásától. A vereség ellenére Ronaldo elnyerte a legjobb játékosnak járó Aranylabdát, és a kép, amelyen az R9-es futballcipővel a nyakában lóg a nyakában a második helyezettnek járó érem mellett a teljes játékidő letelte után, ikonikussá vált, és a Mercurial a futballruházat egyik alapvető darabjává vált.

© Nike

A Mercurial optimalizálása

Ronaldo elképesztő teljesítménye az első Nike Mercurialban nagyszerűen indította be a sorozatot, amelyre a márka gyorsan épített. 1999-ben megjelent a Mercurial 2, amely könnyebb konstrukciójának köszönhetően még gyorsabb volt az eredetinél. A Nike legújabb futballcipőjét viselve Ronaldo újabb Copa Americát nyert a nagy Rivaldóval együtt, akivel öt góllal közösen lőtték a góllövőlistát. Alig egy évvel később a Match Mercurial lett a sorozat következő iterációja. Ultravékony, rézszínű külsővel rendelkezett, amely ismét tíz grammal könnyebbé tette, Speedtrack talpbetétje pedig lehetővé tette, hogy viselője komoly tempóban mozogjon a pályán. Aztán a következő világbajnokság közeledtével a Nike úgy döntött, hogy itt az ideje ismét feljebb lépni. A márka lábbeli tervezői mindent beleadtak, hogy elkészítsék a Mercurial frissített változatát, amely könnyebb volt, mint valaha, és segíthetett Ronaldónak, hogy a torna során a legjobb teljesítményt nyújtsa. A cipő, amellyel előálltak, a Nike Mercurial Vapor nevet kapta - ez az ultragyors kialakítás megváltoztatta a futballt.

Könnyűsúlyú innovációk

A Nike Mercurial Vapor megalkotása során minden egyes elemet gondosan mérlegeltek, hogy semmi felesleges ne maradjon, és a cipő a lehető legkönnyebb legyen. Még az olyan dolgokat is megmérték, mint a ragasztó és a cérna, hogy a súlyt alacsonyan tartsák, így a futballcipő mindössze 190 g-os lett. A minimális kialakítás másik oka az új NikeSKIN felsőrész volt, amely egyetlen darab rugalmas szintetikus hálóból állt, amely a maximális kényelem érdekében a viselő lábfej egyedi formájához idomult. Amellett, hogy hihetetlenül könnyű volt, szinte olyan érzés volt, mintha második bőr lenne, figyelemre méltó tapintást és irányítást biztosítva a játékosnak.

© Nike

A világbajnokság megváltása

Ronaldo hosszabb kihagyás után érkezett a 2002-es dél-koreai és japán világbajnokságra, miután 2000 áprilisában súlyosan megsérült a térde. A brazilok egyik selejtezőmérkőzésén sem játszott, de bebizonyította, hogy semmi sem változott, amikor a Törökország elleni nyitómeccsen megszerezte a csapat első gólját a tornán. A Nike Mercurial Vapor könnyű felépítése ideális volt az olyan gyors, ügyes játékosok számára, mint Ronaldo, és egy újabb fantasztikus világbajnokságon vett részt Rivaldóval és Ronaldinhóval együtt, akik a "három R" néven ismert erőteljes támadást alkottak. Ronaldo az Anglia elleni negyeddöntő kivételével minden mérkőzésen betalált, a Törökország elleni elődöntőben és a Németország elleni döntőben pedig csapata egyetlen gólját szerezte. Az utolsó mérkőzésen szerzett duplája biztosította Brazília számára az ötödik világbajnokságot, és kárpótolta a '98-as csalódást. Ronaldo nyolc góllal mindenkit megelőzve nyerte el az Aranycipőt, míg Brazília +14-es gólkülönbsége rekordot jelentett az addigi világbajnokságok között. Emellett 1970 óta ők lettek az első olyan csapat, amely minden egyes mérkőzésen győzelmet aratott, és ezzel megerősítették státuszukat a világ akkori legjobb csapataként.

© Nike

Egy második Ronaldo

Ronaldo felejthetetlen sérülésből való visszatérése által inspirálva, amely számos elismerést hozott neki, köztük a harmadik FIFA Év Játékosa címet, a labdarúgók világszerte elkezdték használni a gyors Mercurial Vapor cipőt. Különösen népszerű volt a csatárok és a szélsőjátékosok körében, akik a könnyű felépítését kihasználva az ellenfél védelme mögé tudtak bejutni és gólokat szerezni. Az Egyesült Királyságban a gólerős Thierry Henry a Vapor 2-t viselte, amikor az Arsenalnak segített egy figyelemre méltó, veretlen szezont elérni 2003-04-ben, míg a portugál sztár Luis Figo és a svéd mester Zlatan Ibrahimovic szintén egy pár Vaporban volt látható az UEFA Euro 2004 alatt. De egy másik fiatal Ronaldo volt az, aki talán a legizgalmasabb játékos volt, aki Mercurial Vaport viselt ebben az időben. Miután már aláírt a Nike-hoz, első nagy nemzetközi versenyén bekerült a torna csapatába, két gólt lőtt és két asszisztot adott, miközben Portugália bejutott a döntőbe. A rendkívüli gyorsaságáról, cselezési képességéről és sokoldalú játékstílusáról ismert játékos ideális volt arra, hogy a Mercurial arcaként csatlakozzon az R9-hez.

© Nike

Női Mercurial

Eközben az egyre növekvő női játékban az amerikai ikon, Mia Hamm 2003-as utolsó világbajnoki szereplésével fényes karrierje végéhez közeledett. Minden idők egyik legnagyobb női csatárnője, akit nagyra becsültek sziporkázó gyorsasága, kecses lábmunkája és agilis labdakezelése miatt, így tökéletes Mercurial ellenpárja volt az olyan játékosoknak, mint Ronaldo a férfiaknál. A torna során két gólt szerzett és öt asszisztot adott, miközben az Egyesült Államok a harmadik helyen végzett. Erőfeszítéseiért bekerült a FIFA All-Star csapatába és a szurkolók által megszavazott csapatba is, míg a pályán kívül az ő eredményei vezettek a Nike Women's Mercurial Vapor gyártásához, amelyet kifejezetten a női láb formájára terveztek. Ebben és más Nike-cipőkben stílusosan zárta pályafutását, amikor a görögországi olimpián aranyéremig vezette az Egyesült Államokat, és 158 góllal a sportág akkori legtöbb gólt szerző játékosaként végzett, legyen az férfi vagy női játékos.

Joga Bonito

Két évvel később mindkét Ronaldó a 2006-os világbajnokságon a legújabb Mercurialsban jelent meg. A tornát megelőzően a Nike egy különleges freskót rendelt, amelyen Ronaldo és olyan sztárcsapattársak szerepeltek, mint Ronaldinho. A házigazda ország fővárosában, Berlinben egy falra festették fel a Joga Bonito - portugálul "gyönyörűen játszani" - kifejezést, amely a Nike reményei szerint arra ösztönzi majd a játékosokat, hogy a torna során mutassák meg leglenyűgözőbb képességeiket. Hogy az üzenetnek nyomatékot adjanak, a Nike többször is használta ezt a Joga TV-n futó, fiktív Nike-reklámsorozatban, amelyben a korábbi profi labdarúgó Eric Cantona és a Manchester United legendás menedzsere, Alex Ferguson, valamint O Fenômeno (Ronaldo másik beceneve), Cristiano Ronaldo, Thierry Henry, Wayne Rooney, Zlatan Ibrahimovic és más játékosok mutatták be mesteri labdakezelési képességeiket.

© Nike

Egy agilis új cipő

A reklámok némelyikében a játékosok a legújabb Mercurial futballcipőt kapták: a Vapor 3-at. A Nike ismét továbbfejlesztette a Mercurial Vapor koncepcióját, és mikroszálas Teijin felsőrészt vezetett be, amely még jobban illeszkedik a lábfejhez, és a cipő súlya pehelykönnyű 196 gramm lett. A sarkat egy szénszálas burkolat rögzítette szilárdan a helyén, a puha Poron talpbetétek pedig további kényelmet biztosítottak a láb alatt, míg a talpbetétet két különálló lemezre osztották, hogy még simábbá és gyorsabbá tegyék a benne való mozgást. Az alátétlemez vázát először helyezték el belülről, és a poduláris kialakítás a sebességre való összpontosítást hangsúlyozta. A futballcipő fő teste szénszál és üvegszál erősítésű nejlon keverékéből készült a stabilitás, a tartósság és a nagyszerű energiaátvitel érdekében. Ez az agilis felépítés segített az olyan játékosoknak, mint Ronaldo, hogy jól teljesítsenek a tornán, és sokan úgy vélik, hogy ez a Mercurial modellek közül a legjobbak közé tartozik. Bár sem Brazília, sem Portugália nem emelhette magasba a világbajnoki trófeát abban az évben, R9 rekordot jelentő 15 gólt szerzett a világbajnokságon (még mindig a második helyen áll az örökranglistán), Cristiano pedig a negyedik helyre és a legszórakoztatóbb csapatnak járó díjra vezette csapatát. Közben több játékos is Vapor 3-at viselt az Olaszország és Franciaország közötti döntőben.

© Nike

Egy gyönyörű karrier vége

Brazília Franciaország elleni negyeddöntős kiesése gyakorlatilag Ronaldo nemzetközi karrierjének végét jelentette. Bár klubszinten továbbra is lőtte a gólokat, amikor fitt volt, a sérülések és egészségügyi problémák sorozata befolyásolta játékoskarrierje további részét. 2007-ben az AC Milanhoz szerződött, és a Nike kiadta az OG Mercurial R9 különleges, 10 éves jubileumi változatát. Ronaldo ismét megjelent a képernyőn, hogy népszerűsítse a rajongók által kedvelt dizájnt, és különböző ügyes lövésekkel gólokat szerzett, miközben azt mondta: "Hány gólt lőttünk együtt, én és a Mercurial?" A válasz: "sok... sok... sok." Azzal zárult, hogy "10 év gólok, 10 év sebesség." Azonban csak szórványosan játszott, mielőtt 2008 elején újabb térdszalagszakadást szenvedett, és 2009-ben a brazil Corinthians klubhoz igazolt, ahol befejezte csodálatos karrierjét.

© Nike

Egy újabb Mercurial és egy újabb döntő

Eközben Európában a Nike tervezői Mark Parker vezérigazgató kihívást kaptak, hogy készítsenek egy új Mercurial-cipőt mindenféle pénzügyi és technikai korlátozás nélkül. Korlátlan erőforrásokkal a rendelkezésükre állva elkészítették az ultrakönnyű Mercurial Vapor SL-t; egy szénszálas lemezzel és szénszálas felsőrésszel ellátott futballcipőt, amelynek fejlesztése több mint három évig tartott. Ronaldo a híres 7-es számú mezében, amelyre nagy volt a kereslet a szurkolók körében, és a Vapor SL-ben szerezte a Manchester United egyetlen gólját a 2008-as Bajnokok Ligája-döntőben, amikor Moszkvában büntetőkkel legyőzték a Chelsea-t, ezzel újabb nagyszerű reklámot adott a következő Mercurialnak.

© Nike

A Mercurial Superfly

Mivel a Vapor termékcsalád nagyon jól ment, a Nike úgy döntött, hogy 2009-ben egy újabb lehetőséggel bővíti a sorozatot, és kiadja az első Mercurial Superfly-t. Tervezése a profi labdarúgóktól kapott visszajelzések alapján történt, és a Vaporhoz hasonlóan ezt is a sebességre optimalizálták, könnyű tapadással, szénszálas testtel és rétegelt talppal a stabilitás és a reakcióképesség érdekében. A Superfly legfontosabb újítása azonban a felsőrészbe épített Flywire kábelek voltak. Ezek a pehelykönnyű szálak rendkívül erősek, ugyanakkor rugalmasak is voltak, így a kényelem és a tartósság tökéletes kombinációját eredményezték anélkül, hogy felesleges súlyt adtak volna hozzá. A Mercurial-designok e második ága ugyanolyan népszerűvé vált, mint a Vapor, és a Nike a 2010-es dél-afrikai világbajnokságra időben kiadta a Superfly 2-t is. A Nike ismét megfogadta a labdarúgók tanácsait, akiknek köszönhetően a Superfly 2 egy sor technológiailag fejlett Nike Sense szegecset kapott. Ezek ahelyett, hogy fixen rögzítve lettek volna, képesek voltak reagálni az egyes játékosok mozgására, és a pályára érve kissé alkalmazkodtak, hogy jobban beássák magukat a talajba, és még jobb tapadást és könnyebb mozgást biztosítsanak. Ezt az innovatív futballcipőt viselve Ronaldo segített csapatának a Ronaldo nélküli Brazíliát tartalmazó világbajnoki csoportból való továbbjutásban, és mindhárom mérkőzésen a mérkőzés emberének választották. A legjobb 16 között azonban a későbbi bajnok Spanyolországgal kerültek szembe, míg Brazília a negyeddöntőben a másik döntős, Hollandia ellen szenvedett vereséget.

© Nike

A következő Mercurial játékos

Egy évvel a dél-afrikai világbajnokság után az eredeti Mercurial játékos, R9 befejezte pályafutását. Ennek örömére egy utolsó meccsre - a Románia elleni 1-0-s győzelemre - visszahívták a brazil válogatottba, ahol mindössze 15 percet játszott. Egy szimbolikus őrségváltás keretében aznap egy Neymar nevű fiatal játékos lépett pályára, aki a következő tehetség volt, aki a világhírű gyorsasági futballcipő köpenyét viselte. A következő évtizedben megmutatta a Mercurial nevet képviselő játékostól elvárható elektromos tempót, technikai képességeket és eredményes góllövést, és végül Brazília legjobb góllövőjévé vált.

© Nike

Folyamatosan fejlődő technológia

Ez idő alatt a Nike váltogatta a Vapor és a Superfly kiadásokat, folyamatosan új technológiákat hozva, amelyek továbbfejlesztették a Mercurial teljesítményét. Az említésre méltó bevezetések közé tartozik a 2012-es Vapor 8 felsőrészén alkalmazott All Conditions Control kezelés, amelynek célja az volt, hogy a játékos a körülményektől függetlenül egyenletes tapintást biztosítson, a 2014-es Superfly 4 teljesen kötött Flyknit felsőrésze és Dynamic Fit gallérja, amely zokni-szerű kényelmet adott, és megváltoztatta a futballsziluettről alkotott képet, valamint a 2016-os Vapor 11 és Superfly 5 anatómiai talpazata, amelynek ergonomikus formája a láb természetes kontúrjához igazodott, páratlan kényelmet és tapintást biztosítva a játékosnak.

© Nike

Egy különleges év

Ez utóbbi dizájn, a Superfly 5 volt 2016 egyik legsikeresebb futballcipője, nem kis részben Cristiano Ronaldo akcióinak köszönhetően. Abban az évben rendezték meg Franciaországban az UEFA labdarúgó-Európa-bajnokságot, és Ronaldo eltökélt szándéka volt, hogy megnyerje hazájának az első nagy trófeát. A Mercurial Superfly cipővel a lábán átvezette a csapatot egy furcsa csoporton, amelyben mindhárom mérkőzésen döntetlent ért el, majd Horvátország, Lengyelország és Wales mellett a házigazda ország elleni döntőbe juttatta őket. Annak ellenére, hogy mindössze 25 perc után megsérült, a pálya széléről bátorította csapatát, amely a hosszabbításban 1-0-ra győzött, és ezzel egy csodálatos tornát zárt le. Ronaldo három góljáért és három asszisztjáért megkapta az Ezüstcipőt, és ő volt az egyetlen csatár, akit az UEFA a torna csapatába is beválasztott. Ezt követően negyedik alkalommal kapta meg a 2016-os Ballon d'Or-t, miután a szavazáson hatalmas, 745 pontot kapott - több mint kétszer annyit, mint legközelebbi vetélytársa, Lionel Messi. 2016 végén a Nike úgy döntött, hogy CR7 elképesztő évének tiszteletére egy különleges fehér-arany Mercurial Superfly-t, becenevén Vitóriát ad ki. Ez az elegáns dizájn csak egy a tucatnyi, CR7 által aláírt Mercurial CR7 futballcipő közül, egészen a 2010-es Superfly 2 Safariig visszamenőleg.

© Nike

Két évtizedes siker

2017-ben a Nike legsikeresebb futballcipője gyorsan közeledett a 20. évfordulójához. Továbbra is a világ legjobb játékosai viselték, köztük Ronaldo, aki ötödik Ballon d'Or-díját kapta, miután újabb Bajnokok Ligája-döntőt nyert, ezúttal a Real Madrid négy góljából kettőt szerzett, és ezzel a meccs emberének választották. Az angol Premier League-ben a Chelsea játékosa, Eden Hazard segített bevezetni a Mercurial Vapor Flyknit Ultrát, mivel egy elegáns fekete-arany színű változatot viselt, hogy megünnepelje a klubbal szerzett második bajnoki címét. Franciaországban pedig Neymar, aki a Barcelonánál eltöltött sikeres időszakot követően nemrégiben a Paris Saint-Germainhez igazolt, a "Written In The Stars" becenévre keresztelt Mercurial Vapor aláírásában részesült. Az eddigi karrierje által inspirált Mercurialok sorozatának első darabja volt, amelyet kifejezetten arra terveztek, hogy kiemelje a futballista életének lenyűgöző történeteit. A második, a Mercurial Puro Fenomeno még abban az évben megjelent, és Ronaldo eredeti R9-es színén alapult, így tisztelegve a játékos hihetetlen öröksége előtt, miközben a sportág új korszakát is jelezte. Eközben a nőknél a Mercurialt a holland szélső Lieke Martens képviselte, aki a torna játékosa díjat kapta, amikor Hollandia megnyerte a 2017-es UEFA Női Eurot. A versenyen elért sikere tiszteletére a Nike egy különleges "Lieke" Mercurial Superfly 5 párat adott ki, merész kék színben, az oldalán az ő nevével.

© Nike

Csatlakozás a klubhoz

Máshol a következő Mercurial-játékos jelentette be magát a világnak: egy Kylian Mbappé nevű fiatalember Párizs külvárosából. A Nike korán felismerte a tehetségét, és 18 évesen szerződtette őt, így 2018-ban őt érte a megtiszteltetés, hogy bemutathassa a Superfly 6-ot. Abban az évben robbanékony mozgása, gyors lábai és lenyűgöző kreativitása révén négy gólt szerzett, amikor első próbálkozásra megnyerte a világbajnokságot Franciaországgal. Elképesztő teljesítményéért Ronaldo mellé - aki maga is a legidősebb játékos lett, aki vb-hat-tricket szerzett a tornán - bekerült a Fan Dream Teambe, és megkapta a FIFA Fiatal Játékos Díját. Emellett a legendás Pelé után ő lett a második tinédzser, aki két gólt szerzett egy világbajnoki mérkőzésen, és betalált egy vb-döntőben, a nagyérdemű pedig a közösségi médiában gratulált neki a "welcome to the club" szavakkal.

© Nike

A Vapor és a Superfly összehangolása

A 2018-as tornán sok játékos vagy a Mercurial Vapor 360-at, vagy a Superfly 360-at viselte, mivel a kettő először közeledett egymáshoz egy nagyon hasonló futballcipőben. A fő különbség köztük az előbbinél a magasított, Dynamic Fit gallér volt, míg az utóbbinál megmaradt az alacsony profilú megjelenés. Ettől eltekintve mindkettő olyan új elemekkel rendelkezett, mint a Flyknit barázdák a felsőrészen, amelyek enyhe javulást hoztak a labdakezelésben, valamint egy olyan talpbetét, amely a belső vázzal összeilleszkedett, hogy játék közben egyáltalán ne csússzon el. Ezenkívül az ACC-bevonatot a Flyknit fonalba oltották, mielőtt a külsőt összevonták volna, így a vastagsága egy aprócska résszel csökkent a maximális rugalmasság és tapintás érdekében.

© Nike

Divatos együttműködések

2018 volt az az év is, amikor a Mercurial a high fashion világába terjeszkedett. A Dior Homme kreatív igazgatója, Kim Jones megtervezte a Superfly 360 egy változatát feltűnő narancssárga külsővel és gepárdmintával az oldalán, míg Virgil Abloh megalkotta saját narancssárga 360-asát a felsőrészre nyomtatott, jellegzetes Off-White részletekkel. Gondosan elhelyezett körök jelölték a csatárok számára legkedvezőbb helyet, ahol a labdával érintkezhetnek, mivel Abloh kijelentette, hogy a "láb és a szem koordinációja közötti szakadékot" akarta áthidalni. Mbappé ajándékba kapta a saját testreszabott párját, amelyet a meccs embere teljesítményében viselt, amikor a PSG legyőzte a Monacót, hogy felemelje a 2018-as Coupe de la Ligue-t.

© Nike

Francia kollekció

2019-re Mbappé már a világ egyik legnagyobb játékosává nőtte ki magát, pedig még mindig csak 20 éves volt. Korai tehetségének megünneplésére a Nike a legfiatalabb játékossá és az első franciává tette őt, aki saját, személyes kollekciót kapott a márkától a Mercurial Superfly 7 Bondy Dreams megtervezésével. Az élénk zöld és szürke színösszeállítás Párizs Bondy régiója előtt tisztelgett, ahol Mbappé felnőtt, az aranyszínű kiemelések pedig a tornagyőzelmekre utaltak, míg a további részletek a helynek és a játékosnak is utalnak. Ez volt az első a sok Mbappé Mercurial aláírása közül, és azóta a kollekciója hasonlóan bővült, mint Ronaldoé előtte.

© Nike

A sebesség folyamatos keresése

Később, 2019-ben egy újabb modellel bővült a Mercurial-sorozat, amikor megjelent az első Dream Speed. A Dream Speedet olyan ikonikus játékosok történetei ihlették, akik Mercurial futballcipőben értek el nagy dolgokat, Ronaldótól Mbappéig és a női szupersztár Sam Kerrig, és kifejezetten az ő elképesztő tempójukat tükrözi. Azóta a termékcsalád saját irányba fejlődött olyan különleges színváltozatokon keresztül, amelyek egyedi inspirációkkal rendelkeznek, mint például a Dream Speed 2, amelynek swoosh-ja a fény sebességére utal, vagy a Dream Speed 4, amelynek feltűnő dizájnját a NASA űrsikló visszatérő kapszuláinak hiperszonikus sebessége befolyásolta. Az első Dream Speed fejlesztésével egy időben a Nike tervezte a Mercurial Vapor 13-at és a Superfly 7-et. A sebességre való folyamatos összpontosítással összhangban mindkettő Flyknit felsőrészt kapott, amelyet nagy szilárdságú fonal szövött át, hogy egyszerre legyen rugalmas, könnyű és erős. Hogy az egész dizájnt ugyanezzel a fókusszal ruházzák fel, Jessica Tresser és David Gamboa tervezők az esztétikát Eliud Kipchoge gyors Zoom Vaporfly Elite futására és a kék égboltra alapozták, amelyet a pilóták látnak, amikor szuperszonikus sugárhajtású gépekkel a felhők fölé emelkednek. Mint oly sok Mercurial előtt, a Vapor 13-at is viselte a világbajnokság döntőjében, ezúttal a kitartó amerikai szélső, Megan Rapinoe. Az egész 2019-es torna során az ő teljesítménye győzelemre segítette csapatát, és a döntőben mutatott hőstetteiért a mérkőzés játékosa lett. A mérkőzésen a torna hatodik gólját szerezte, amivel az Egyesült Államoknak segített megvédeni a világbajnoki trófeát, és ezzel az Aranycipőt és az Aranylabdát is bezsebelte.

© Nike

A Zoom Mercurial

A 2020-as évek elején Ronaldo és Mbappé a globális járvány ellenére is tovább vitte a Mercurial zászlaját. Aztán 2021-ben a Nike ismét megváltoztatta a játékot a Vapor 14 és a Superfly 8 vadonatúj Vaporposite hálós felsőrészével. Egy újabb világbajnokság közeledtével ezt a speciális mikroszálakkal bélelt, összetett anyagot, amely az erősebb felépítés és a még jobb labdakezelés érdekében speciális mikroszálakkal bélelt, 2022-ben a Zoom Mercurial Vapor 15 és Superfly 9 modellekre is átvitték. Ezek voltak a márka eddigi legjobb gyorsasági futballcipői, a háromnegyedes Zoom Air egységgel, amelyet a kosárlabda ihletett, de kifejezetten a futballhoz tervezték, hogy maximális reakciókészséget és pattogást biztosítson. Emellett stratégiailag elhelyezett flex barázdákkal rendelkeztek, hogy a láb természetes mozgását biztosítsák, valamint egy speed cage tartórendszerrel, amely nagy sebességnél is szilárdan tartotta a lábat, és speciális Tri-star szegecsekkel, amelyek támogatták a minden irányú mozgást.

© Nike

Egy kivételes verseny

Mbappé és Ronaldo a világbajnokság előtt mindketten megkapták a saját egyedi Zoom Mercurial színüket, a francia játékos egy feltűnő arany párban jelent meg a mérkőzéseken, miközben a verseny történetének egyik legnagyobb teljesítményét nyújtotta. Kivételes játéka nyolc gólt, az Aranycipőt és az Ezüstlabdát eredményezte, a döntőben elért kalap-trükkjével pedig az angol Geoff Hurst után csak a második játékos volt, akinek ez sikerült 1966-ban. A hőstettek ellenére Franciaország büntetőkkel kikapott Messi Argentínájától minden idők egyik legemlékezetesebb labdarúgó-mérkőzésén.

© Nike

Ünnepi minták

2023-ban a Nike a Mercurial futballcipő 25 éves fennállását a Vapor 15 és a Superfly 9 jubileumi kiadásával ünnepelte. Mindkettő csillogó ezüst külsővel és fényes krómozott talppal rendelkezett, ami luxus megjelenést kölcsönzött nekik. Majd 2024 elején új verziók készültek, amelyek mindkét sziluettet a legendás Nike Air Max Plusszal hibridizálták, a Vapor 15-öt élénk narancssárga Sunset színben, a Superfly-t pedig gazdag Voltage Purple színben díszítették. Mindkettő a Plus jellegzetes hevedereit viselte a felsőrészen, a híres Tn hatszögletű logó speciális ZM Air változata mellett.

© Nike

Új futballcipők, új technológiák és új játékosok

2024-ben a Mercurial futballcipő következő iterációja az Atlanti-óceán mindkét partján felbukkant, először Mbappé lábán, aki az Euro 2024-en mutatta meg tudását, majd az Egyesült Államokon túl a fiatal brazil sztár, Vinicius Junior lábán. Mivel ezek a Mercurial-játékosok és mások is bemutatták a futballcipő teljesítményjellemzőit, a Nike kiadta az Air Zoom Mercurial Vapor 16 és Superfly 10 cipőt a nagyközönség számára. A hangsúly ismét az atletikusságon és a sebességen volt, a mindössze három rétegből álló, ultravékony felsőrésszel: Flyknit, AtomKnit és Gripknit. Ez utóbbi réteg ragadós volt, és a viselő lábához idomult, hogy kivételes érzést és irányítást biztosítson, míg a hullámszerű futófelület kialakítása a lehető legjobban kihasználta a háromnegyedes Zoom Air egységet a legmagasabb szintű érzékenység érdekében, a szegecsek formája pedig megkönnyítette a gyors vágásokat a labdán. A Nike társalapítója, Bill Bowerman tiszteletére a fehér Vaporposite+ hálós felsőrészt pöttyös kék márkajelzés díszítette, a látnok cipőtervező divatja szerint, aki a futótüskék készítésekor súlyt spórolt azzal, hogy a swoosh logót egy egyszerű golyóstollal közvetlenül a külsőre pöttyözte.

© Nike

A Mercurial varázsa

A Nike Mercurial futballcipő a sportlábbelik közül az egyik legjelentősebb utat járta be. A valaha volt leggyorsabb és legügyesebb labdarúgók lábát díszítette, akik valaha is játszottak a gyönyörű játékban, és új és izgalmas módokon adta meg nekik a lehetőséget, hogy kifejezzék magukat. Emellett a sportág történetének néhány legnagyobb mérkőzését is befolyásolta, és alakította a futballcipőkről alkotott képet. Napjainkban a Nike folyamatos törekvésében a termékcsalád tovább fejlődik és bővül, hogy támogassa a jövő Mercurial-játékosait, akik a futball varázslatának még több felejthetetlen pillanatát próbálják megteremteni.

Read more

A SPORTSHOWROOM sütiket használ. A cookie-kra vonatkozó szabályzatunkról.

Folytatni

válaszd ki az országodat

Európa

Amerika

Ázsia csendes-óceáni

Afrika

Közel-Kelet