SPORTSHOWROOM

Nike

Pegasus

A Nike híres „szárnyas munkáslova”.

Nike Pegasus
© Nike

Innovatív tervező

Az 1970-es években a Nike kiváló minőségű sportcipők, különösen futóknak szánt cipők gyártásával szerzett magának hírnevet. A márka sikereinek nagy része az innovatív társalapító Bill Bowermannek köszönhető, akinek elkötelezettsége hozzájárult ahhoz, hogy az Oregon Egyetem atlétikai csapata az ő 24 éves főedzői pályafutása alatt az egyik legjobbá váljon. 1972-ben lemondott erről a pozícióról, hogy több időt tudjon fordítani a cipőtervezésre, és az azt követő években Bowerman edzői tapasztalataira támaszkodva olyan kiemelkedő teljesítményű edzőcipőket tervezett, mint a Cortez, a Waffle Racer és az LD-1000, megalapozva ezzel az egyik legnagyobb futócipő-sorozatot, a Nike Pegasus-t.

© Nike

Egy niche hobbi

1960 előtt a szabadidős futás niche tevékenység volt az Egyesült Államokban, ezért az atlétikai cipőket elsősorban profi sportolók számára tervezték. Az 1960-as évek elején azonban Bowerman elvitte Oregon kiváló 4x1 mérföldes váltócsapatát egy új-zélandi útra, amely megváltoztatta az ő, és végül az ország jogginggal kapcsolatos szemléletét. Akkoriban az amerikaiak ezt a tevékenységet „roadwork”-nak nevezték, és csupán a sportolók edzésprogramjának részének tekintették, de a karizmatikus új-zélandi sportedző, Arthur Lydiard elkezdte megváltoztatni ezt a felfogást hazájában, és hamarosan Bowermannek is segített ebben.

Egy forradalmi edző

Lydiard előrelátó sportoló volt, aki eredetileg cipészként tanult, mielőtt a futásra helyezte a hangsúlyt. Saját fizikai állapotának javítása érdekében Lydiard megalapította az Owairaka Harriers klubot, majd később az aucklandi helyi amatőr sportklub edzője lett. Vezetése alatt az Owairaka Athletics Club a távfutás globális nagyhatalmává vált, olyan olimpiai bajnokok tehetségét nevelve, mint Murray Halberg és Peter Snell. Sikerük részben Lydiard forradalmian új edzésprogramjának volt köszönhető, különösen annak, hogy ragaszkodott az állóképességet növelő alapozó fázishoz és a periodizáció elvéhez, amelyet ma is sok élvonalbeli edző és sportoló alkalmaz. Míg Lydiard az ilyen megterhelő edzéseket Új-Zéland világbajnok sportolóinak tartotta fenn, azoknak, akik javítani akartak kardiovaszkuláris teljesítményükön és általános egészségi állapotukon, a napi rendszerességű távfutást ajánlotta. Lydiard hírneve olyan volt, hogy az emberek hallgattak rá, és 1962-re a „jogging” bekerült az új-zélandi köznyelvbe.

© Nike

Erőteljes bemutató

Körülbelül ebben az időben érkezett Bowerman az országba, és hamarosan megismerte Lydiardtól a rendszeres, állandó tempójú futás pozitív hatásait, és egy pillanat alatt megértette, hogy pontosan mit lehet elérni ezzel. Egy nap csatlakozott az Auckland Jogger’s Club egyik tagjához, Andy Steedmanhez, hogy együtt fussanak, de hamarosan kiderült, hogy nehezen tartja a lépést, pedig húsz évvel fiatalabb volt. Még meglepőbb volt az a tény, hogy Steedman, mielőtt lelkes futó lett, több szívrohamot is túlélte. Ez a megdöbbentő bemutató meggyőzte Bowermant, hogy hazatérése után népszerűsíteni kell ezt a tevékenységet, és azonnal nekilátott, megírva egy rövid bevezető füzetet „A Jogger’s Manual” (A futó kézikönyve) címmel. Ezt követően 1966-ban együttműködött a neves oregoni kardiológussal, W. E. Harris-szel egy átfogóbb jogging útmutató megírásában. Könyvük hatalmas sikert aratott, így egy évvel később a páros kiadta a folytatását, a „Jogging: A Physical Fitness Program For All Ages” (Jogging: fizikai fitneszprogram minden korosztály számára) című könyvet, amely állítólag egy „orvosilag jóváhagyott programot” tartalmazott, amely „csökkenti a derékbőséget, javítja a megjelenést és segít meghosszabbítani az életet”.

© Nike

Sportforradalom

Bowerman és Harris könyvei több mint egymillió példányban keltek el, és országszerte futási lázat váltottak ki. Ennek eredményeként, amikor Bowerman az 1972-es müncheni olimpián az amerikai atlétikai csapat edzője lett, sokkal többen érdeklődtek a távfutás iránt. Frank Shorter hihetetlen maratoni győzelme jutalmazta őket, aki 1908 óta az első amerikai lett, aki aranyérmet nyert ebben a versenyszámban. Ez a teljesítmény és mások, köztük négy példátlan egymást követő győzelem a rangos Fukuoka Maratonon 1971 és 1974 között, inspirálta az otthoni futókat, és milliók kezdtek el hobbi szinten futni. Néhányan még amatőrként is megpróbálták a maratont, és a történelmi bostoni eseményre jelentkezők száma ugrásszerűen megnőtt, míg New Yorkban és Chicagóban is megrendezték az első maratont.

Két fiatal tervező

A futók hatalmas népszerűségének növekedése óriási előnyt jelentett a Nike számára, mivel mindegyiküknek megfelelő cipőre volt szüksége. A legtöbbjük azonban nem magas teljesítményű sportcipőt akart, hanem megbízható futócipőt jó áron. A Nike ennek a igénynek a kielégítése érdekében a fiatal cipőtervező Mark Parkert bízta meg a feladattal, és Bruce Kilgore-t választotta a projekt folyamatos felügyeletére. Kilgore akkoriban az Air Force 1-en dolgozott, amelynek köszönhetően végül a márka egyik legbefolyásosabb tervezőjeként vonult be a történelembe. Parker pedig 2006-ban a Nike vezérigazgatója lett. Akkoriban azonban mindketten viszonylag tapasztalatlan tervezők voltak, akik nevet akartak szerezni maguknak, és pontosan ezt tették a Pegasus futócipővel.

© Nike

Az egyedülálló Air-Wedge

Parker célja az volt, hogy a mindennapi futóknak szabadságérzetet és sebességet nyújtson egy megfizethető cipőben, amelyre hosszú távon is számítani lehet. A Nike new hampshire-i kutatási és fejlesztési részlegén dolgozva hozzáférhetett a márka legmodernebb technológiáihoz, és elhatározta, hogy annyi technológiát épít be a modelljébe, amennyit csak tud, anélkül, hogy az árat túl magasra emelné. Inspirációját az első légrugós Nike futócipőből, az 1979-es Tailwindből merítette, de a teljes hosszúságú légzsák helyett Parker egy kisebb, elsőként alkalmazott Air-Wedge egységet helyezett el a sarokban. Akkoriban a kutatások azt mutatták, hogy a futók körülbelül 75%-a sarokkal érkezik a talajra, így azáltal, hogy csak a sarokba épített légpárnát, a legtöbb ember számára optimális párnázást és ütésvédelmet tudott biztosítani, ami a Nike leírása szerint „olyan tartós párnázást jelent, amit más cipőben nem találni”. A tervezők annyira bíztak az Air-Wedge tartósságában, hogy „több mint 10 000 mérföldes” élettartammal hirdették a terméket.

Kényelmes és támasztó talp

Ezen egyedülálló párnázó egység köré építve a talp más támogató funkciókat is magában foglalt, például egy teljes hosszúságú Tomilite középtalpat, amely puha, ütéscsillapító platformot biztosított a láb számára a könnyű EVA habból. Ez alatt egy úgynevezett „nyomásközéppont” külső talp volt, amely szilárd gumiból készült, Bowerman tapadó Waffle futófelület-mintájával, amely vastag, tartós bordákat alkotott a felületén. A talp peremén elhelyezkedő bordák kissé konkáv hatást eredményeztek, ami segítette a láb stabilizálását minden lépésnél, állítólag „10%-kal javítva a teljes párnázást”, míg a sarok enyhe kiszélesedése még stabilabb alapot biztosított. A Lite talpbetéthez, amely puha, könnyű anyagból készült és kiváló ívelt talptámaszt biztosított, ez a talp hihetetlenül kényelmes futást tett lehetővé.

© Nike

Kényelmet növelő felsőrész

A Parker cipő nemcsak magas funkcionalitású talppal rendelkezett, hanem a felsőrésze is kiemelkedő technológiát tartalmazott. A nem nyújtható nylon erős, mégis lélegző alapréteget biztosított, míg a tartós szarvasbőr borítások szerkezetet adtak a lábfejnek, a saroknak és a fűzőnek. A rugalmasság érdekében a cipő elülső részén, az első lábközépcsont természetes csuklópontjánál bevágások voltak, amelyek növelték a mozgékonyságot, míg a meghosszabbított PVC saroktámasz optimális stabilitást és támaszt biztosított a láb hátsó részén. Ez a szilárd saroktámasz a cipő íves kialakításával és a változó szélességű fűzőrendszer lépcsőzetes fűzőlyukaival együtt biztosította a kényelmes, személyre szabott illeszkedést. Emellett a csúszásmentes kialakítás „mokaszin-szerű szerkezetet” eredményezett, amely könnyű rugalmasságot és magas szintű kényelmet biztosított, amit a párnázott, hólyagképződést csökkentő bokarész még tovább erősített.

Futócipő mindenkinek

A tervezési folyamat befejeztével Parker egy sokoldalú futócipővel rendelkezett, amely lenyűgöző kombinációját kínálta a támasztásnak, a stabilitásnak, a rugalmasságnak és a könnyű párnázásnak. Bár egyetlen területen sem volt a legjobb, összességében kiváló volt, és alacsony gyártási költségei miatt megfizethető áron is kapható volt. Bill Bowerman híres mondásának „Ha van tested, akkor sportoló vagy” ideáljait megtestesítve, sokoldalú teljesítménye ideális volt kezdőknek és alkalmi futóknak, de a tapasztaltabb futók is beilleszthették a napi edzéseikbe, mint megbízható edzőcipőt.

Szimbolikus név

A Parker sziluettjének már csak egy név hiányzott. A korai lehetőségek között szerepelt az Air Wedge Trainer, de ezeket elvetették, amikor valaki egy olyan szót javasolt, amely úgy tűnt, hogy mind a cipőt, mind a márkát szimbolizálja: Pegasus. Ez a név nemcsak a görög mitológiából származó elegáns szárnyas csődörre utalt, és így a cipő csodálatos mozgásszabadságát és párnázott Air párnázását jelképezte, hanem a Nike név eredetéhez is illeszkedett, amely a görög győzelem istennőjétől származik. Így született meg a Nike Pegasus.

© Nike

Megfizethető cipő

Amikor a Pegasus 1983-ban megjelent, a Nike két dolgot akart hangsúlyozni: az Air-Wedge párnázást és a megfizethető árat. A promóciós anyagok kiemelték a márka kutatásait az Air talp szilárdságáról és tartósságáról, kijelentve, hogy a párnázási tulajdonságait 500 mérföld után is megőrzi, míg a labortechnikusok állítólag „feladták” a kísérletet, miután megfigyelték, hogy a talp több mint „6 000 000 ütést” is kibírt. A márka a következő nyilatkozatot tette: „Soha nem fog ennyien ennyit kapni ennyire kevésért” – utalva arra a hihetetlen technológiára, amelyet a Pegasus tulajdonosok ilyen kedvező áron kaptak.

A Pegasus termékcsalád létrehozása

A Nike okos marketingje segített népszerűsíteni a Pegasus modellt az első évben, de a cipő praktikus tulajdonságai voltak azok, amelyek a futóközösség alapvető részévé tették. A különböző szintű kocogók és futók egyaránt megkedvelték praktikus kialakítását és elérhetőségét, így a Nike a Pegasus modellt állandó sorozatként hozta létre, amelynek középpontjában a megbízható funkcionalitás és a mindennapi használhatóság állt. Az elkövetkező évtizedben új változatok jelentek meg, például az 1988-as strapabíró ACG modell, amelynek „All Conditions Gear” elnevezése egy évvel megelőzte a Nike outdoor-fókuszú ACG almárkájának hivatalos bevezetését, valamint az 1991-es Pegasus Racer – egy leegyszerűsített, versenyre kész változat. Az alapmodell végig megbízhatóan konzisztens maradt, kisebb módosításokkal, például 1987-ben megduplázták a sarok Air-jét, ami után Air Pegasus néven vált ismertté, 1989-ben pedig növelték a sarok-lábujj közötti magasságkülönbséget. Az ilyen mérsékelt fejlesztéseket részesítették előnyben a hirtelen, forradalmi változásokkal szemben, és sokan a Pegasus franchise lelkes rajongóivá váltak, mivel minden új modell megbízhatóan ismerős volt abban, hogy kényelmesen viszi őket több száz kilométeren át különböző tempóban.

© Nike

Vitatható változás

A 10. évfordulójára a Pegasus, amelyet a futóközösségben ma már szeretettel „The Peg” néven emlegetnek, a Nike legsikeresebb futócipője lett, több mint 17 millió pár kelt el belőle, de a dolgok hamarosan fordulatot vettek, amikor a márka el kezdett távolodni attól, ami olyan kiemelkedő sikert hozott neki. A Nike nagyobb változásokba kezdett, olyan elemeket adott hozzá, mint az elasztán hüvely, és merevebbé tette a felső részt. Azonban a talán legvitatottabb változás 1996-ban következett be, amikor látható Air egységet helyeztek el a sarokban. Bár ez a márka rendkívül népszerű Air Max sorozatát utánozta, a Pegasus rajongói úgy érezték, hogy a tervezők túlságosan a megjelenésre koncentrálnak a teljesítmény helyett, és a korábban nagyon keresett futócipő kezdte elveszíteni varázsát.

© Nike

Egy sokatmondó pillanat

Az eladások visszaesésével a Nike tervezői csapata összeült, hogy megvitassa, hogyan lehetne újraéleszteni a gyengélkedő sorozatot. Ezt egy könnyed futás közben tették, de ez rávilágított a probléma mélységére, amikor rájöttek, hogy egyikük sem visel Pegasus cipőt. A cipő egyértelműen elvesztette eredeti célját, ezért úgy döntöttek, hogy addig szüntetik meg a gyártását, amíg újra igazságot tudnak tenni alapértékeinek. 1998-ban a Pegasus gyártása 15 év után először leállt, és a futóközösség nem tudta, hogy visszatér-e valaha.

A Pegasus újjáéledése

A Pegasus újjáélesztése érdekében a Nike Sean McDowell cipőtervezőhöz fordult, aki éppen akkor alkotta meg a forradalmian új Air Max Plus modellt. McDowell, aki lelkes futó és a Pegasus nagy rajongója volt, tökéletes választás volt a feladatra. A Nike Running cipőtermék-menedzserével, Tim Slingsby-vel és a termékfejlesztő Emily Dennisonnal együtt úgy döntött, hogy ismét a mindennapi futók igényeit helyezi előtérbe, és a funkcionális teljesítményt állítja a Pegasus középpontjába. Képzett csapata türelmesen elemezte, mi nem működött korábban, közvetlenül a futókkal beszélt, hogy pontosan megtudja, mire van szükségük, majd ezeket az információkat felhasználva teljesen újratervezte a cipőt. Első lépésként eltávolították a látható Air-t, és egy új típusú talpat terveztek, amelybe teljes hosszában Air-egységet „sütöttek”, hogy könnyebb sziluettet kapjanak, és puha Phylon habbal vették körül, hogy még kényelmesebb legyen. A felső részén jobb légáteresztő képességű, továbbfejlesztett hálószövetet használtak, míg a réteges panelek és a masszív középrész kiváló tartósságot biztosítottak. A Pegasus esztétikailag is új utat járt be: fényes fémes színei és letisztult, minimalista Swoosh logói stílusos retro-futurisztikus megjelenést kölcsönöztek neki.

Lenyűgöző visszatérés

McDowell 2000-es cipője a Peg gyökereihez való diadalmas visszatérést jelentette. A néhai, nagyszerű tervező tiszteletére létrehozott új, innovatív sportcipő-sorozat, a Bowerman Series részeként került forgalomba, és mind az old school rajongók, mind az érdeklődő újoncok egyaránt megvásárolták, ami elképesztő visszatérés volt a formához. Az eredeti Pegasushoz hasonlóan ez a modell is egy sikeres futócipő-sorozatot hozott létre, amelyben McDowell számos tervezői eleme visszaköszön a későbbi, 2000-es évekbeli modellekben. Különösen népszerű volt a dinamikus középtalp-borítás, amelynek szögletes formája minden egyes változatban egyre hangsúlyosabbá vált. A 2000-es évek közepén néhány modell különösen szemet gyönyörködtető volt, és inspirálta az olyan életmód cipőket, mint a 2019-es P-6000. Eközben az Air Pegasus 2005 később stílusos alkalmi cipőként tért vissza, a hasonló Air Pegasus Wave pedig ugyanazon a sziluetten alapult, és mindkettő megfelelt a 2020-as évek Y2K-korszakbeli hálós futócipőinek trendjének.

© Nike

A franchise bővítése

Ezen újjáéledt sikerre építve a Nike bővítette a sorozatot, 2003-ban piacra dobta a Pegasus Trail modellt, majd 2004-ben a női lábakhoz igazította az alapmodellt. Míg a nőknek szánt cipő 2006-tól a sorozat állandó eleme lett, a Trail sok éven át az 1. verziónál maradt, egészen 2019-ig, amikor megjelent a Pegasus 36 Trail. A cipő hihetetlenül népszerűvé vált kényelmes, kényelmes illeszkedése és könnyű, lélegző kialakítása miatt, ami fantasztikus cipővé tette az aszfaltról a terepre való átálláshoz, és a Pegasus Trail sorozatot a Nike terepjáró cipőinek népszerű választékává tette.

© Nike

Csúcstechnológiák

Miután ismét a futók megbízható kedvencévé vált, a Pegasus tovább fejlődött. A Nike rendszeresen ellátta az új modelleket a legmodernebb technológiákkal, de mindig ügyelt arra, hogy a funkciók között egyensúly legyen, hogy a cipő hozzáférhetőségét megőrizze anélkül, hogy a teljesítményt rontaná. 2010-ben a Pegasus 27 lett az első a sorozatban, amely rugalmas Zoom Air-t tartalmazott, ami jobb reagálóképességet eredményezett a talp alatt, és ezt a tulajdonságot a későbbi modellek is megőrizték. Eközben a felsőrészek anyagának fejlesztései jelentős javulást hoztak a Pegasusban, mivel új típusú műszaki hálós anyagokat vezettek be, amelyek lehetővé tették a tervezőknek, hogy könnyebb, lélegzőbb és jobban illeszkedő cipőket készítsenek. Ennek köszönhetően a Pegasus egyre népszerűbbé vált profi sportolók edzőcipőjeként, akik olyan korábbi távfutók nyomdokaiba léptek, mint Joan Benoit Samuelson.

Rendkívüli futókarrier

A határokat feszegető maratonista, Samuelson gyakran támaszkodott a Pegasusra edzései során, mivel ez segítette őt abban, hogy figyelemre méltó karriert építsen, amely többek között olimpiai aranyérmet és emlékezetes győzelmeket hozott a chicagói és bostoni maratonokon. Azóta dicséri a Pegasus cipőt innovativitásáért és funkcionalitásáért, rámutatva, hogy a Nike „átgondolt és kiszámított” fejlesztései hogyan vonzották a „odaadó, hozzáértő futókat”, és „kedvenc cipőjének” nevezi, amikor bizonytalan abban, hogy „megbirkózik-e a távval”. Bár Samuelson az 1980-as és 1990-es évek elején versenyzett profiként, később is folytatta a versenyzést, és 2013-ban a bostoni versenyen futotta a leggyorsabb maratont a korosztályában (55–59), ezzel is bizonyítva, hogy a Pegasus minden életkorban támogatja a futókat.

© Nike

Legendás sportolók

Míg Samuelson bebizonyította, hogy az életkor csak egy szám, a modern sportolók különböző sportágakban elért győzelmeikkel mutatták meg a Pegasusban való edzés előnyeit. A kenyai futó, Geoffrey Kamworor a cipő rajongója volt, és a 2010-es évek közepén aranyérmet nyert a terepfutó világbajnokságon, a félmaratoni világbajnokságon és a New York-i maratonon. Eközben a legendás brit futó, Mo Farah az 5000 és 10 000 méteres futásban jeleskedett, és egymás után nyert olimpiai aranyérmet mindkét versenyszámban a 2012-es londoni és a 2016-os riói olimpián. 2013 körül Farah elkezdte a maratoni debütálásra való felkészülést, és a Pegasus a rendszeres edzésprogramjának részévé vált. Tudatában annak, hogy Farah kedveli ezt a megbízható edzőcipőt, a Nike 2014-ben felkérte őt tanácsadónak a következő modell, a Pegasus 31 fejlesztéséhez. Az ő ötletei alapján a márka egy még könnyebb cipőt tervezett, amely továbbra is kiváló tartást biztosított és ugyanolyan sokoldalú volt, mint eddig. A zokniszerű illeszkedés, a puha, mégis rugalmas érzés és a védő, tapadó talp megfelelt a modell eredeti céljának, hogy mindenki számára megfelelő cipő legyen, a kezdőktől a veteránokig, és gyors kialakításának köszönhetően a futók versenyeken is használhatták.

© Nike

Egy szerény cipő

Farah hozzájárulása nagy segítség volt, és a Nike 2017-ben egy különleges kiadású Zoom Pegasus 34-gyel tisztelte meg, amelyet Union Jack Swooshes-szel és egy egyedi arany nyelvvel díszített, amelyen a jellegzetes „Mobot” pózát ábrázolta. Akkoriban a Pegasus promóciós videóiban szerepelt, és azt mondta: „Mindig is egyszerű srác voltam. Nike Pegasus cipőt hordok.” Ezt a visszafogott, mégis támogató kialakításnak szóló dicséretet a következő szavak követték: „A Pegasus jól szolgált nekem.” – egy szerény kijelentés, amely hihetetlen erőt hordozott magában, és még több rajongót szerzett a sorozatnak a futóközösségben.

© Nike

Népszerű kiadás

Ebben az időben a futócipők világa drámai változásokon ment keresztül az úgynevezett „szupercipő” megjelenésével. A Nike forradalmi Vaporfly cipője volt az első, amely az ultraérzékeny ZoomX habot karbon szálas középtalppal kombinálta, így létrehozva egy újfajta edzőcipőt, amely javította az energia-visszatérést és csökkentette a fáradtságot hosszú távokon, lehetővé téve a sportolók számára, hogy hosszabb ideig gyorsabban fussanak. Míg a Vaporfly és utódai kiemelkedő versenysportcipők voltak, a Pegasus továbbra is kiválóan teljesített az edzések során, és a 35. kiadás 2018-as megjelenése után a sorozat történetének egyik legelismertebb modelljévé vált. A 47 000 mérföldes tesztelés alapján készült cipő volt az első, amely teljes hosszúságú Zoom Air egységet tartalmazott, amelyet gondosan a láb kontúrjához igazítottak, és prémium Cushlon habba ágyaztak a maximális kényelem érdekében. A speciálisan kialakított hálós felsőrésze javította a légáteresztő képességet, a Flywire kábelek pedig a rögzítést, míg a kifelé fordított gallér az Achilles-ín védelmét szolgálta. A női változatnál a középtalp habját kifejezetten a női futók igényeihez igazították, ami korábban egyetlen Pegasus modellnél sem fordult elő.

© Nike

Egy dinamikus műalkotás

Az Air Zoom Pegasus 35 sikere bebizonyította, hogy a több évtizedes modell nemcsak túlélni tudott, hanem a szupercipőkkel is felvehette a versenyt, hiszen egy év alatt 12 millió pár kelt el belőle. Erre építve a Nike kibővítette életmódorientált Pegasus cipőinek választékát a klasszikus modellek retro verzióival, beleértve az 1983-as eredeti és az 1989-es kiadást. Emellett tovább fejlesztették a Pegasus sorozat technológiai elemeit, és a 2020-as 37. kiadásban a Cushlon habról a jobban reagáló React-re váltottak. Aztán 2022-ben a neves svájci művész, Fabian Oefner a nemrégiben megjelent Pegasus 39-cel készített szoborral tisztelgett a sorozat előtt. Egy szélesebb körű sorozat részeként, amely a mindennapi tárgyakat bontja le, hogy azok jelentését és funkcióját hangsúlyozza, Oefner a cipőt gyantába öntötte, majd kisebb darabokra vágta és átrendezte őket, hogy egy dinamikus műalkotást hozzon létre, amely a Nike Pegasus gazdag örökségét ábrázolja.

© Nike

Lenyűgöző mérföldkő

Oefner lenyűgöző szobrászati alkotása éppen időben érkezett a Pegasus 40. évfordulójára, amelyet a Nike 2023-ban különféle különleges kiadásokkal, valamint az új Pegasus 40-nel ünnepelt. Ez a legújabb verzió a márka legkorszerűbb teljesítménytechnológiáit tartalmazta, ötvözve a React habot a kettős Zoom Air egységekkel, hogy erőteljes, jól párnázott, stabil és energiavisszatérő talpérzetet biztosítson. Új felsőrésze középtalpi pánttal rendelkezik, amely javítja a rögzítést, míg rugalmas talpa tapadó bordákkal van ellátva, amelyek még mindig megőrzik az eredeti Waffle-kialakítás egyes elemeit. Fantasztikus kiegészítése volt a sorozatnak, de a Pegasus számára változások álltak be, mivel a Nike Running teljesen átszervezte közúti futócipő-kínálatát.

© Nike

A Nike Running jövője

2024-ben, amikor a Strava futóalkalmazás adatai szerint a Pegasus volt a leggyakrabban viselt edzőcipő a 135 millió fős globális felhasználói bázis körében, a Nike megerősítette kiemelkedő pozícióját a márka futócipő-divíziójában azzal, hogy a cipőt az új közúti futócipő-kollekció központi elemévé tette. A Vomero és a Structure mellett a Pegasus volt az egyik a három klasszikus sorozat közül, amelyek a Nike Running jövőjét képviselték, mindegyik a saját speciális fókuszával, de mindegyik a sportcipők legfontosabb elemére, a párnázásra koncentrálva. A Pegasus-t úgy tervezték, hogy maximális reagálóképességet biztosítson, és egész napos energiavisszatérést kínáljon a középtalp technológiáinak köszönhetően, amelyek három különböző szintű kifinomultsággal rendelkeznek, a szükséges támogatás mértékétől függően. Ez biztosította, hogy a sorozat hű maradjon eredeti céljához, és minden szintű futóknak megfeleljen. Az úgynevezett „Icon” modellt kezdőknek és amatőröknek tervezték, könnyű, lélegző, speciálisan kialakított hálós felsőrésszel és középtalppal, amely reagálóképes ReactX habot és kettős Zoom Air egységeket kombinál. A középhaladó sportolók a Plus modellt kapták, amelynek energizáló középtalpa teljes hosszában ZoomX habból készült, hogy támogassa a könnyű mindennapi futást, míg a Flyknit felsőrésze kényelmes viseletet biztosít. A legkomolyabb és elit futók számára a Premium modell tele volt nagy teljesítményű technológiákkal, beleértve a ReactX és a ZoomX habot, valamint a teljes hosszúságú Zoom Air-t, ami hihetetlen reagálóképességet és sebességet biztosított.

© Nike

Híresség megjelenése

Ez az új, erőteljes futócipő-kollekció már 2024 júniusában megkapta első támogatóját, amikor a befolyásos amerikai rapper, Snoop Dogg a Pegasus 41-et viselte, miközben részt vett egy 200 méteres futóversenyen az olimpiai csapat válogatóján a Hayward Field stadionban, Eugene-ben, Oregonban – ugyanazon a legendás helyszínen, ahol Bowerman évtizedekkel korábban kifejlesztette és tesztelte futócipőit. Az amerikai zászló színeit idéző, hazafias színvilágú cipőben futó 52 éves Snoop megmutatta, milyen jó támaszt és reagálóképességet biztosít a Pegasus 41 az amatőr futók számára, és 34,44 másodperces tiszteletre méltó idővel ért célba.

© Nike

Sportolók ajánlása

Bár Snoop Dogg támogatása jót tett a Pegasus 41 hírnevének, a cipőnek szüksége volt profi sportolók támogatására is, amit hamar meg is kapott, amikor a nagy kenyai maratonfutó, Eliud Kipchoge tiszteletére készített kollekcióban is szerepelt. Az elegáns fehér és halvány elefántcsont színű felsőrészt olyan tiszteletbeli részletek díszítették, mint a sportoló aláírása, a talp Dragon Red színű átmenete pedig utalt a kenyai Kaptagatban található edzőtáborában Kipchoge által futott pályák agyagszínű talajára. 2025 júniusában Kipchoge honfitársa, Faith Kipyegon megkapta saját futócipő-csomagját, amely mindhárom Pegasus-modell különleges kiadását tartalmazta. A kollekció megjelenése megelőzte azt a kísérletét, hogy a Nike Breaking4 projektjében első nőként áttörje a 4 perces mérföldes határt, és tükrözte azt a tényt, hogy gondosan összeállított edzésprogramja során végig Pegasus cipőt viselt. A kollekciót rózsaszín és lila árnyalatok díszítették, és érdekes részletekkel látták el, amelyek elmesélték a világrekordot döntő futó és szerető anya figyelemre méltó eredményeit.

© Nike

A futók elengedhetetlen alapdarabja

A Nike Pegasus hihetetlen utat járt be a 80-as évek eleje óta. Kezdetben egy univerzális futócipőként indult, majd gyorsan a sportvilág megbízható alapdarabjává vált, mielőtt az új évezred előtt egy nehéz időszakot élt át. Miután azonban visszatért gyökereihez, mint minden futó számára megbízható edzőcipő, az úgynevezett „szárnyas munkásló” a sportruházat történelmének egyik legnagyobb franchise-ává vált, és még Nike társalapítója, Phil Knight kedvenc cipőjeként is ismert. A Pegasus egyedülálló kényelmi, tartóssági és rugalmassági tulajdonságainak köszönhetően a rövid futástól a kihívásokkal teli maratonig minden futást könnyedén élvezetessé tesz, így nem meglepő, hogy továbbra is a világszerte több millió futó első számú választása.

Read more

A SPORTSHOWROOM sütiket használ. A cookie-kra vonatkozó szabályzatunkról.

Folytatni

válaszd ki az országodat

Európa

Amerika

Ázsia csendes-óceáni

Afrika