SPORTSHOWROOM

Jordan

6

A Jordan sportcipő, amelyet egy klasszikus sportautó ihletett.

Jordan 6
© Jordan

Egy utolsó kihívás

Amikor Michael Jordan elkezdte az 1990-91-es NBA-szezont, még mindig a legendás Air Jordan 5 cipőt viselte; egy olyan cipőt, amelynek sikerét a popkultúrában való megjelenése és a játékos pályán elért eredményei együttesen alapozták meg. Azonban minden képessége és elismerése, valamint a jellegzetes cipőjének kiemelkedő teljesítményjellemzői ellenére Jordan még mindig nem érdemelte ki a legnagyobb jutalmat - az NBA bajnoki címet -, így maradt egy kitöltésre váró űr. Tinker Hatfield korábbi Jordan-modelljeinek hatalmas sikerét követően a korszak meghatározó cipőtervezőjét ismét bevonták, hogy egy újabb próbát tegyen, és olyan kosárlabda-edzőt adjon MJ-nek, amely az NBA csúcsára juttathatja. Tinker nem riadt vissza az előtte álló hatalmas kihívástól, és nekilátott az Air Jordan 6 megalkotásának - ez a sziluett Michael Jordan egyik legmeghatározóbb szezonjának központi eleme lett, és ezzel örökre megváltoztatta a sneakerek történetét.

© Jordan

Egy egyre jobb csapat

Az 1980-as évek végén a Chicago Bulls egyre közelebb került az NBA-döntőbe jutáshoz, de 1989-ben és 1990-ben az utolsó akadályon elbukott. Mindkétszer a Detroit Pistons ellen veszítettek a keleti konferencia döntőjében, miután 1988-ban már a keleti konferencia elődöntőjében kikaptak tőlük. Mindegyik sorozatot fokozatosan kisebb különbséggel, 4-1-re, 4-2-re és 4-3-ra veszítették el, és a Bulls épp csak érezte, hogy évről évre javul. Ennek ellenére a csapat lassan kezdte a '90-'91-es szezont, az első három meccsét elveszítette, és ezzel a Central Division utolsó helyére esett vissza. November folyamán kezdtek fordítani a dolgokon, és december elejére a csapat az utolsó helyről a 3. helyre javított, és összességében az 5. helyet érte el a Keleti Konferenciában, de ez még mindig messze volt attól, ahol Michael és csapattársai szerettek volna lenni.

Mars Blackmon visszatérése

Ez idő tájt volt az, amikor a Tinker Jordan 6 készen állt arra, hogy a nyilvánosság elé kerüljön, és elkezdtek megjelenni az új tornacipőt bemutató reklámok. A három korábbi Jordan-designhoz hasonlóan Spike Lee Mars Blackmon karaktere is nagy szerepet játszott a megjelenésben, és Michael mellett szerepelt a televíziós és nyomtatott reklámokban. Az évek során játékos és szórakoztató kémia alakult ki közöttük, és a képernyőn mutatott bohóckodásuk a Tinker negyedik Jordan idejére már önmagában is eseményszámba ment. Ezúttal a pároshoz csatlakozott a karizmatikus rock 'n roll zenész Little Richard, aki Mr. Genie-t alakította egy sor fekete-fehér reklámfilmben. Mindegyikben a dzsinn egyetlen kívánságot kínál Marsnak, azt javasolva, hogy vagy készpénzt, vagy egy drága autót kérjen. Miután Mars elutasítja ezt a két ötletet, hirtelen azt mondja: "Megvan", és a dzsinn átváltoztatja a törpe tornacipőrajongót Michael Jordanné, aki a karakter védjegyének számító Jordan kosárlabdás felsőben és brooklyni sapkában áll ott. Azt mondja: "Nézd anya, tudok repülni", mielőtt több látványos zsákolást hajtana végre. A reklám más változataiban maga az AJ6 kerül nagyobb hangsúlyt, mivel Blackmon kívánsága szerint egy hatalmas Jordan-gyűjtemény veszi körül, és egy halom cipősdobozt tart a kezében, amelynek tetején az új sziluett ül.

© Jordan

Egy másik nyerő All-Star hozzájárulás

Miközben ezek a reklámok kezdték növelni a várakozást a közelgő megjelenés előtt, a Chicago Bulls folytatta folyamatos formáját, és az 1991. február 9-10-i All-Star hétvégén 32 győzelemmel és 14 vereséggel a Central Division élén és a Keleti Konferencia 2. helyén végzett. Az egyetlen játékosként, aki több mint 1 millió szurkolói szavazatot kapott, Michael neve elsőként került fel az All-Star játék csapatlistájára. Hűséges támogatóit azzal jutalmazta meg, hogy először mutatta be az Air Jordan 6-ot, a Black Infrared színben, amikor a Kelet mindössze két ponttal legyőzte a Nyugatot. Bár az MVP-díjat a philadelphiai Charles Barkley kapta a kiváló lepattanókért, MJ 26 ponttal lett a legjobb, és egy újabb erőteljes bemutatóval bizonyította az új cipő teljesítményét.

Számos teljesítményjellemző

A korábbi Jordan-tervekhez hasonlóan Tinker a 6-os cipőt is számos technikai funkcióval látta el, hogy az elsősorban egy funkcionális kosárlabda edző maradjon. Egy korabeli részletes papírreklám számos ilyen elemet sorolt fel, köztük olyan ismerős elemeket, mint a sarokrészben látható Air egység, a könnyű poliuretán középtalp, a bokavédők kidudorodása és a plusz mozgékonyságot biztosító v-flex barázdák a lábfejben. Ezen felül olyan újdonságokra is rámutatott, mint a felsőrészt tartó tartós exoskeleton váz, valamint a "Dynamic-Fit™ hüvely", amely kényelmes illeszkedést biztosít a lábközép körül. Az elülső lábfej alatt egy második, kapszulázott Air zsebet helyeztek el a még nagyobb rugalmasság érdekében, a külső talp népszerű, áttetsző ékezeteket az AJ5-ből hozták át, a cipőfűzőket pedig egy Jumpman-jelzéssel díszített kilincs és az újonnan hozzáadott "stretch lace pocket" rögzítette, amely hasonlóan márkás volt, és össze lehetett csíptetni, hogy a cipőfűzőket ne legyen útban a játékok alatt. A perforációk az egész cipőn láthatóak voltak, a gallértól az oldalfalakon át a nyelvig, így biztosítva a hűsítő szellőzést a láb körül. A technikai összetevők ilyen széles skálájával a Jordan 6 nagyszerű kosárlabda edző volt, és ugyanez a reklám azt sugallta, hogy "Minden élvonalbeli játékos profitálhat a Michael Jordan számára tervezett cipőből", és a következő sorral zárult: "Kápráztasd el a védelmet és növeld a lógási időt az Air Jordan cipőben - készen áll a felszállásra." Nem meglepő tehát, hogy az AJ6-ot Jordan számos kortársa használta.

© Jordan

Michael hozzájárulása

A Jordan 6 felépítésének más elemeire is közvetlen hatással volt Michael. Tinker nagy híve volt annak, hogy a sportolókat is bevonják a saját aláírásukkal ellátott cipők tervezésébe, és az előző három Jordan esetében nagyszerűen felhasználta MJ néhány ötletét. Ezt tette az AJ6 esetében is, aminek eredményeképpen a sarokrészhez egy hurokszerű húzózáró fülek kerültek, valamint egy meghosszabbított, gumírozott nyelv, amelybe két nagy ablakot vágtak. Mindkettő hasznos kapaszkodási pontként szolgált a cipő felhúzásakor, amit Jordan a korábbi változatoknál problémaként emelt ki. A sarokrészt Michael német sportautók iránti szeretete is inspirálta, és úgy készült, hogy úgy nézzen ki, mint a Porsche 911-eshez hasonló klasszikus modellek hátsó spoilere. Tinker még utalt is erre, miközben a cipő oldalfalát is jellegzetes, szögletes felsőrészekkel látta el, amelyek e villámgyors járművek aerodinamikai megjelenését utánozták. Michael hatása az Air Jordan 6 esztétikájában is megmutatkozott, mivel a divat iránti érdeklődése arra késztette Tinkert, hogy a cipőnek tiszta orr-részt adjon, mindenféle overlay nélkül, hogy úgy nézzen ki, mint egy öltözködési cipő. Ez az oka annak is, hogy az 1991-ben megjelenő öt színváltozat mindegyike eleganciát sugárzott. A White Infrared, a Sport Blue és a Maroon mind fehér bőr felsőrésszel rendelkezett, színes kiemelésekkel az olyan területeken, mint a Jumpman logók és a középtalp, míg a Black Infrared plüss fekete Durabuck felsőrésszel és élénk piros hangsúlyokkal, a Carmine pedig a fehér bőr és a piros nubuk merész keverékével készült.

© Jordan

Erős befejezés

Miután 1991-ben visszatért az All-Star Game-ről, Michael figyelemre méltó sorozatot futott a Bullsnál, amikor a Jordan 6 White Infraredben megmutatta, mire képes. A csapat a hónap hátralévő részét veretlenül töltötte, és a Keleti Konferencia élén fejezte be. Bár ez a kilenc egymást követő győzelemig tartó sorozat március elején véget ért, március 3-tól az alapszakasz végéig az 1. helyen maradtak, és 61 győzelemmel biztosították a hazai pálya előnyét a rájátszásban. Ez akkoriban franchise-rekordnak számított, és ezzel a második helyen álltak a Portland Trail Blazers mögött, akik a Nyugati Konferencia döntőjében a Los Angeles Lakers ellen veszítettek. Jordan ebben az időszakban igazán feljavult, a legjobbját a szezon végére tartogatta, és márciusban és áprilisban is elnyerte a hónap játékosa díjat.

Egy ötletes reklám

Ez idő tájt jelent meg egy másik klasszikus Mars Blackmon-reklám. Ebben a szimpatikus cipőrajongó megpróbálja eladni a fiktív Michael Jordan Flight Schoolt, azt állítva, hogy a résztvevők megtanulhatják, hogyan növeljék a lógási időt és a káprázatos védekezést, valamint néhány viccesebb képességet, mint például "Hogyan dugd ki a nyelved meccs közben" és "Hogyan golfozz a szezonon kívül" - két dolog, amiről Jordan jól ismert volt. Azt is elmagyarázza, hogy az emberek megtanulhatják, hogy "hogyan kell igazán nagyszerű tornacipőt viselni", miközben a Jordan 6-os cipőt tartja a magasba. A végén egy csapat NBA-játékos, köztük Chris Mullin és John Salley látható, amint végignézik a reklámot, és kijelentik, hogy ők is meg akarják tanulni, hogyan kell sok reklámban szerepelni és növelni a lógási idejüket. Blackmon szerethető természete, a Jordan Flight School ötletes hozzáadása és más népszerű kosárlabdasztárok jelenléte rendkívül emlékezetessé tette a reklámot, és ezáltal az Air Jordan 6-ot is.

© Jordan

Magabiztos kezdés

Visszatérve a pályára, a Chicago Bulls önbizalommal telve vágott neki az 1991-es rájátszásnak. Michael a sorozat elején a Jordan 6 Black Infraredre váltott, a sötétebb színre való váltás azt jelezte, hogy a szezon legnehezebb időszakában extra összpontosítást hozott. Az AJ6 eme elegáns változatát viselve ismét bebizonyította győztes mivoltát, és 87 ponttal lett a legjobb, amikor a Bulls könnyedén legyőzte Patrick Ewing New York Knicksét, és 3-0-ra megnyerte az első fordulót. A keleti konferencia elődöntőjében a Bulls a Philadelphia 76ers személyében egy keményebb próbatétel elé nézett. Michael Jordan kissé bántotta, hogy a szezon korábbi szakaszában nem nyerte meg az All-Star Game MVP-díját, így újabb bizonyítási lehetőséget kapott, amikor az ellenféllel, az agresszív és sokoldalú Charles Barkley-val került szembe. Ez különösen veszélyessé tette Jordant, és 167 pontjával 128 ellenében 167 ponttal múlta felül ellenfelét. A Chicago végül 4-1-re megnyerte a sorozatot, ami azt jelentette, hogy sorozatban harmadszor jutott be a keleti konferencia döntőjébe.

© Jordan

Egy régi ellenfél

A következő forduló az eddigi legnehezebbnek ígérkezett, hiszen immár negyedik éve egymás után a rettegett Detroit Pistons ellen kellett helytállniuk, akik brutális játékstílusukkal már a keménykezű Isiah Thomas alatt is alárendelték a csapatokat. A Bad Boys néven ismert csapat volt a regnáló NBA-bajnok, amely mindkét előző szezonban megnyerte a bajnokságot, és olyan félelmetes játékosokkal, mint Dennis Rodman és John Salley, nehéz lesz legyőzni őket. Ezúttal azonban másképp alakultak a dolgok. A Chicago Bulls csúcsformában, Thomas pedig csuklósérüléssel hátráltatva a Chicago Bullst, tiszta lapokkal, 4-0-ra győzött, és a franchise történetében először jutott be az NBA döntőjébe.

Végre győzelem

A Bullsnak mindössze egy hete volt arra, hogy megünnepelje ezt a nagyszerű győzelmet, mielőtt a döntőben Magic Johnson Los Angeles Lakersével találkozott volna. Magic szupersztár volt, aki a "Showtime Lakers" csapatát öt NBA-címre vezette a nyolcvanas években, a csapat virágzó időszakában, és a dolgok baljósnak tűntek, amikor a sorozat első mérkőzésén Jordan 36 pontja ellenére is legyőzték a Bullsot a hazai stadionjukban. Miután azonban a Chicago a második mérkőzésen megfordította a dolgokat, már nem néztek vissza, végül 4-1-re nyertek, és végre NBA-bajnokok lettek. MJ-t egyáltalán nem zavarta az esemény nagysága vagy az ellenfél, úgy játszott, mintha erre a szerepre született volna, 156 pontjával a sorozat legtöbb pontját szerezte, és kiérdemelte a döntő MVP-díját. Sőt, a rájátszás egészében 529 pontjával több mint 100 ponttal többet szerzett, mint legközelebbi riválisa, Magic Johnson, aki 414 ponttal végzett.

© Jordan

Lenyűgöző elismerések

A Tinker Hatfield által készített Air Jordan 6 óriási szerepet játszott Michael Jordan első NBA-bajnoki győzelmében, hihetetlen hype-ot hozva a cipőnek, és elindítva a játékos karrierjét meghatározó, egymás után következő bajnoki címek sorozatát. Az addigi szezonoknál is jobban fellendítették Jordan sikerét a cipő aláírásával, hiszen a bajnoki cím megnyerésén és a döntő MVP-jének megválasztásán túlmenően Jordan másodszor lett az NBA MVP-je, bekerült az All-NBA első csapatába és az All-Defensive First Teambe, és a liga pontkirálya lett, sorozatban ötödik éve, 31,5 ponttal meccsenként. Az Associated Press és a Sports Illustrated is elismerésben részesítette: az év sportolójának, illetve az év sportolójának választották.

Légy olyan, mint Mike

Az AJ6 számára nem is lehetett volna jobb az időzítés, mivel mindenki be akart szállni Jordan sikerébe, ami azt jelentette, hogy mind a játékos, mind a cipő a médiában mindenhol feltűnt. A szezonon kívüli időszakban Michael az Air Jordan 6 Carmine-t viselte, amikor szerepelt az ikonikus Be Like Mike Gatorade reklámban. A reklám a Lakers elleni NBA-döntő 2. mérkőzésének egy pillanatával kezdődik, amelyben MJ egy különösen lenyűgöző mezőnygólt szerzett. A felvételen a kosárlabda zsákolásra készen repül a gyűrű felé, és a körülötte álló védőkkel szemben rájön, hogy balról kell dobnia, hogy elkerülje a jobbról érkező blokkoló kezeket. Miközben a levegőben lóg, a labdát a jobb kezéből a bal kezébe passzolja, mielőtt a labdát a palánk üvegébe kotorja. A labda lepattan a gyűrűbe, így fejeződik be a lenyűgöző mozdulat, amely azóta az NBA highlight reelek egyik főszereplőjévé vált. A reklám hátralévő részében gyerekekkel és felnőttekkel kosárlabdázik, a reklám vége felé pedig minden idők leghíresebb találata - a The Shot - látható. A karrier csúcspontjainak és a játékos kosárlabdás pillanatoknak ez a keveréke még több követőhöz juttatta Michaelt és a játékot, az Air Jordan 6 pedig továbbra is élvezte a sztárságának gyümölcsét.

© Jordan

Az álomcsapat

1991 a barcelonai olimpia előtti év volt, és Michael már a liga többi sztárjával együtt készült az eseményre. Bár 1984-ben amatőrként már nyert olimpiai aranyérmet, csapattársai közül sokan korábban nem játszottak a globális sportversenyen, mivel az NBA tagjai általában nem vehettek részt. Mindez 1992-ben megváltozott, és lehetővé tette, hogy az USA csapata összeállítsa azt, amit a Naismith Memorial Basketball Hall of Fame később "a bolygó legnagyobb kosárlabda-tehetségének gyűjteményének" nevezett. A Sports Illustrated már 1991 elején megjelent cikkében Dream Teamnek nevezte őket, és a tornát megelőző bemutató mérkőzésekre nagy volt az izgalom. Minden szem Jordanre szegeződött, aki az Air Jordan 6-ban jelent meg minden egyes mérkőzésen, miközben a Carmine színű változat továbbra is megjelent a lábán a promóciós plakátokon.

© Jordan

A populáris kultúra ikonja

A Jordan 6 Carmine ebben az időben különösen kedveltnek tűnt, mivel Michael 1991 novemberében az NBA bajnoki gyűrű ünnepségén viselte, és gyakran játszott benne az új szezon első néhány hetében. Eközben a pályán kívül a sziluett Tinker első három Jordanjének nyomdokaiba lépett, és a popkultúra ikonjaként vált ismertté. A sneaker rajongó Jerry Seinfeld viselte, akinek saját nevével fémjelzett tévéműsora a 90-es években óriási népszerűségnek örvendett. A szitkom társalkotója, Larry David híres módon a Maroon színben jelent meg a forgatáson, mivel a két komikus segített abban, hogy az AJ6-ot a kosárlabda világán kívül egy teljesen új közönséghez juttassa el.

Batman és az Air Jordan 6

Az Air Jordan 6 talán egyik legváratlanabb megjelenése az 1992-es Batman visszatér című filmben történt a nagyvásznon. Hatfield már az 1989-es Batman-filmhez adaptálta az Air Trainer 3-at, amelynek során találkozott Michael Keatonnal, hogy megbeszéljék a cipő tervezését. Keaton azt szerette volna, hogy a cipő ne valami termékelhelyezési trükk legyen, hanem egy erőteljes lábbeli, amely illik Batman izmos testalkatához. Ez tette az AJ6-ot a folytatás tökéletes sablonjává, mivel ez egy olyan teljesítménycipő volt, amelyet azért hoztak létre, hogy segítse a sportolókat a levegőben repülni. A filmhez Hatfield a tornacipőt egy magas, vaskos bakanccsá alakította át, amelynek teljesen fekete színösszeállítása miatt beleolvadt Keaton többi ruhájába. Bár ez azt jelentette, hogy a filmvásznon zajló akció közben nem igazán volt felismerhető, amikor a róla készült képek felbukkantak, a modell összetéveszthetetlen felsőrésze megkülönböztette az Air Jordan 6-ot. Amellett, hogy ez egy érdekes filmes apróság, ez a partnerség segített szoros kapcsolatot teremteni Tinker és a filmipar között, és a következő években más filmszereplők lábbelijeinek megalkotásában is részt vett.

Új minták egy új évtizedhez

Az AJ6-nak az 1991-es megjelenés után az ehhez hasonló pillanatok adták meg az erős startot, de a sziluettnek az azóta eltelt időszakban is sikerült megőriznie népszerűségét és sikerét. Mint Tinker sok korai Jordanje, ez is először 2000-ben jelent meg retro változatban, új színváltozatokkal együtt, amelyek a Nike Air feliratot a sarkon a Jumpman Air logóra cserélték. Ez lett a cipő választott márkajelzése a belátható jövőben, mivel a Jordan Brand a Nike-tól független, önálló identitás kialakítására törekedett. Az egyik új dizájnt, amely az Olympic nevet kapta, Vin Baker és Ray Allen viselte a 2000-es sydneyi olimpián aranyérmet nyert futásuk során, bizonyítva, hogy a Jordan 6 még mindig nagyszerű kosárlabdacipő, és népszerűségét egy új évtizedbe is átmentette. Ezt követte egy alacsony tetejű változat és egy női kiadás 2002-ben, ami még tovább szélesítette a sziluett vonzerejét.

© Jordan

Hírességek megjelenése

Az Air Jordan 6 a 2000-es évek során is releváns maradt, hiszen olyan új, stílusos színváltozatok jelentek meg, mint a 2006-os Defining Moments Pack, amelyet azért állítottak össze, hogy megünnepeljék a cipő hihetetlen örökségét, amelyet Michael a háromszoros győzelmek mindegyikének kezdetén viselt. A 2010-es évekbe lépve elkészült egy cipőcipős változat is, és olyan NFL-játékosok, mint Earl Thomas és Dez Bryant a futballpályán is megmutatták a Player Exclusive modelleket. Ugyanebben az időben Kanye West a Jordan 6 Black Infraredet viselte a 2011-es Otis című kislemezének klipjében. A hiphop-legenda Jay-Z-vel közösen írt dal - aki egyébként az ikonikus Air Jordan 1 Bred viselte, amikor West mellett lépett fel -, és a szám több díjat is nyert a párosnak, köztük a 2012-es Grammy-n a legjobb rap-előadásért járó díjat.

Népszerű együttműködések

Az ehhez hasonló sztárfordulatok ismét növelték az AJ6 ismertségét, és a 2020-as évek közeledtével a cipő továbbra is keresett cipő maradt, köszönhetően a stílusos együttműködések sorozatának. Ezek közül kiemelkedik a két Gatorade-kiadás, a Paris Saint-Germainnel közösen készített dizájn, Aleali May nemzetközi divatblogger elegáns változata, valamint a szupersztár rapper Travis Scott által készített több velúrborítású modell, aki a 2019-es Super Bowl egyik fellépése során viselte az Olive színű változatot. A félidei show-t közel 100 millió néző látta, és mivel az NFL nagy alakja, Randy Moss nagyjából ugyanebben az időben jelent meg a cipő reklámjában, a Jordan 6 kollaborációk közül ez lett az egyik legnépszerűbb.

© Jordan

Történelmi jelentőségű cipő

Mire az Air Jordan 6 1991-ben megjelent, Jordan aláírt cipőcsaládja már intézmény volt, de a cipő szemet gyönyörködtető dizájnja és fantasztikus teljesítménye, valamint MJ figyelemre méltó, bajnoki címet nyerő szezonja még nagyobb népszerűségre tett szert. Még most is a márka történetének egyik legfontosabb modellje, nemcsak a folyamatos sikere miatt, hanem azért is, mert egy korszak végét jelentette az Air Jordans számára. Ez volt az utolsó, amelyik a Nike márkajelzést a külsejébe integrálta, az utolsó, amelyik Air ablakot tartalmazott a sarkán, és az utolsó, amelyet Mars Blackmon reklámozott. Mindezek mellett hozzájárult ahhoz, hogy Jordan és Tinker a Nike kosárlabda részlegétől függetlenebb identitást építhessen, mivel a páros új irányba vitte a termékcsaládot. Annak ellenére, hogy a Jordan Brand több tucatnyi további aláírás cipőt gyártott, a sziluettet újra és újra megújította, és továbbra is a márka fenomenális hosszú távú sikerének középpontjában áll. Az évek során a Jordan 6 sosem veszítette el időtálló minőségét, ezért ma is minden idők egyik legnagyszerűbb cipőjeként tartják számon, akárcsak magát az embert.

Read more

A SPORTSHOWROOM sütiket használ. A cookie-kra vonatkozó szabályzatunkról.

Folytatni

válaszd ki az országodat

Európa

Amerika

Ázsia csendes-óceáni

Afrika

Közel-Kelet